Full version: Vårtecken 2019
Berith
En tråd för årets vårtecken!

I förrgår hade vi strålande sol och ca 15 grader. Riktigt skönt! Såg årets första fjäril då i trädgården, gul som en citron. Undrar vad den hittar att äta så här tidigt?

I går såg vi två ormar i gräset. Troligast att det var snokar?
Gossen Ruda
Kan ha varit snokar men annars är huggormen mer köldtålig. Fast nu är det så varmt så det kvittar nog.
RibesRubusVitis
Och i Lund körde glassbilen omkring och tutade; sensationellt tidigt. Om inte det är ett vårtecken...?
Berith
Aha! Huggorm, ja såklart att det kunde vara det. Gråa var dom i alla fall.

Hörde också glassbilen häromdan, fast inte i Lund.
Uggi
Under cykelturen idag så såg jag flera som klippte träd.
Huggorm
Gässen flyger norrut. Det är ju inte så väldigt länge sedan de flög söderut, känns det som i alla fall
Berith
Har hört en del gäss här omkring dom senaste dagarna. Vet inte vad dom tycker om att det kommit flera cm snö igen.
Huggorm
Koltrasten är igång och sjunger nu på kvällen tummenupp.gif
Berith
Hör också fågelsång numera. Härligt!
Uggi
Ett vårtecken om något,stadens sopbilar har börjat att sopa upp sanden från gatorna.
Uggi
Ett 25 tal tranor har kommit till Hornborgasjön.
Uggi
Vid torsdagen den 14/3 var det 1350 tranor vid Hornborgasjön.
Berith
Tack för infon att tranorna kommit! Åkte till Hornborgasjön en kort tur igår och såg två tranor på ett gärde i närheten av sjön. Härligt!
phdigital
Såg ett par tussilago ute i simlångsdalen i helgen.
Uggi
Tranorna fortsätter att öka vid Hornborgasjön nu 5500.
Uggi
Nu var det många tranor vid torsdagens räkning 13600. tummenupp.gif
johnny_j
CITAT (Uggi @ 23-03-2019, 09:46) *
Nu var det många tranor vid torsdagens räkning 13600. tummenupp.gif


Hur räknar man tranorna?
Uggi
Tranorna lämnar inte fälten på en och samma gång. Det händer bara om fåglarna blir skrämda. En normal kväll lyfter tranorna i små flockar under någon timmes tid. De flyger i princip alltid till samma ställe, och följer samma rutt dit. Det är då tranorna räknas. Sen är det enkel matematik för en rutinerad tranräknare. Efter någon timme är fälten tomma och det är dags att summera. Siffran läggs nästan omedelbart ut på nätet.
johnny_j
CITAT (Uggi @ 23-03-2019, 14:14) *
tranorna räknas


Du påminner om en lärare jag hade i gymnasiet. Han skrev en massa formler på tavlan och avslutade med att allt var självklart och sedan suddade han ut allt. Sedan kompenserade han det med att ge alla godkänt.

Har du lust att berätta hur själva räkningen går till?
andersen
CITAT (johnny_j @ 23-03-2019, 15:16) *
Du påminner om en lärare jag hade i gymnasiet. Han skrev en massa formler på tavlan och avslutade med att allt var självklart och sedan suddade han ut allt. Sedan kompenserade han det med att ge alla godkänt.

Har du lust att berätta hur själva räkningen går till?



Räknas så som Uggi säjer. Hur räknar man tranor.
johnny_j
CITAT (andersen @ 23-03-2019, 16:07) *
Räknas så som Uggi säjer. Hur räknar man tranor.


Nej. Det säger hon inte. Tror inte hon vet.
Berith
Nu sitter det en rödhake utanför fönstret och äter solrosfrön tillsammans med dom lite vanligare besökarna så här års. Härligt!
Huggorm
Bofinken är här och kirskålen börjar titta upp
Uggi
Vid gårdagens räkning så var det 19200 tranor vid Hornborgasjön,
Igår slog mina första påskliljor ut. tummenupp.gif
Uggi
Nytt rekord med antal tranor 27300. tummenupp.gif

Har börjat så smått i trädgården med rensning i landen.

Gossen Ruda
Nu sätter det fart. Forsytian blommar och magnolian är på gång. En härlig tid. Skönt att det blivit lite kallare så allt inte blommar över så snabbt.
Uggi
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2019, 15:25) *
Nu sätter det fart. Forsytian blommar och magnolian är på gång. En härlig tid. Skönt att det blivit lite kallare så allt inte blommar över så snabbt.


tummenupp.gif
Mjärden
Backlach - +1,5 gr och snöflingor i luften = typiskt aprilväder. Jag tar till det gamla bondeorspråket; "Aprilsnö är som fåragö"
Uggi
Fortfarande många tranor vid Hornborgasjön vid gårdagens räkning så var det 19600 st.
Uggi
Nu minskar tranorna vid Hornborgasjön, vid gårdagens räkning så var det 2950 st.
johnny_j
CITAT (andersen @ 23-03-2019, 17:07) *
Räknas så som Uggi säjer. Hur räknar man tranor.

Nja, räkna alla som flyger förbi en tänkt linje. Det skulle jag vilja se någon klara av. Det kan ju bli flera hundra i sekunden. Det är någon information som saknas om metoden här.
Berith
Vårtecken: sädesärlorna är här, björkarna har börjat slå ut.
Mjärden
Jag fick med en nyckelpiga i kläderna efter lottbesök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon