Full version: Vädertråden 2019-20
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Berith
Jösses vad kallt det är nu, -8 grader men det är ju lugnt annars hade det väl känts ännu kallare. Det kom ca 10-15 cm snö häromdan och det får väl vara bra så.
Uggi
Hade -16 grader inatt, men nu är det fint då solen har kommit upp dags att ta några kort.
Gossen Ruda
Så illa var det inte här, men det var nere och vände vid -8 enligt SMHI. Nu är det runt 0 men solen gör att det töar ändå. Snödjupet ligger på 10-15 cm.
Huggorm
Kallt och snöigt och jävligt, men vi hade det ju väldigt fint från före jul och ända tills före helgen så man skall väl inte klaga.
johnny_j
Nej, klaga inte. Om vi hade sommar hela året skulle det klagas på det. Nu har vi förmånen att ha alla årstider fullt utvecklade (även om vissa kanske inte håller med om sommarmånaderna).

Temperaturen spelar mindre roll än luftfuktigheten när kvicksilvret ... ursäkta, spriten kryper under nollan. Ofta är det över 90% luftfuktighet och då känns det rejält rått utomhus.

Om du inte redan har en liten väderstation med utomhusgivare för temperatur och luftfuktighet som kan tala om vad som gäller på andra sidan glasrutorna så investera i en sådan för några hundra. Då vet du vad som väntar innan du öppnar ytterdörren.

Jag vet. Klagar inte.
Huggorm
Jag har inte så mycket emot kylan, det är snön som är problemet. Allting är täckt med 15cm snö och man är i praktiken förhindrad från att göra mycket som man annars skulle kunna göra.
Uggi
Nu har det småsnöat hela dagen så vi har fått ca 10 cm, har varit ute och skottat två ggr idag, svag vind och ca 2-3 minusgrader.
silos
[attachment=88506:IMG_5988.JPG]

Idag har bilisterna det jobbigt!

Själv älskar jag alla årstider och speciellt vinter med mycket snö!
andersen
CITAT (silos @ 03-02-2019, 11:39) *
[attachment=88506:IMG_5988.JPG]

Idag har bilisterna det jobbigt!

Själv älskar jag alla årstider och speciellt vinter med mycket snö!


Nä det är jobbigare att cykla, har varit ute en sväng med cykeln men fick vända efter ett par km,det blev helt enkelt för jobbigt.
silos
CITAT (andersen @ 03-02-2019, 11:50) *
Nä det är jobbigare att cykla, har varit ute en sväng med cykeln men fick vända efter ett par km,det blev helt enkelt för jobbigt.


Jag menade att det är jobbigt för bilister att gräva fram sina bilar från snöhögar.
Gossen Ruda
Då har vi haft vinter 1 vecka med 15-20 cm snö. Tempen har legat och pendlat runt 0 ochg solen har visat sig ibland. Men nu är det ändring på gång. Ett par plusgrader och snöblandat regn, ordningen är återställd.
Uggi
Någon plussgrad men ännu inget regn, det är ju ledsamt för barnen då sportlovet börjar nästa vecka.
Gossen Ruda
Vintern var kort i år, ca 2 veckor. Nu har sommarregnen börjat och 15 cm snö försvann på ett par dagar. Några barn på besök i grannträdgården gjorde en snögubbe, dryga metern hög. Nu återstår en snödvärg, midre än 2 dm hög.
Uggi
Viken fin em vi fick, solsken och ca en minus. tummenupp.gif
Berith
3 plus, ganska soligt, ganska lugnt
Berith
Det kom en halv dm snö igår och i morse visade tempen på -7 grader.

Vet inte riktigt vad man ska säga om detta... Nu är det 2 plus så det kanske knarrar lite när man går ut.
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 22-02-2019, 15:56) *
Det kom en halv dm snö igår och i morse visade tempen på -7 grader.

Vet inte riktigt vad man ska säga om detta... Nu är det 2 plus så det kanske knarrar lite när man går ut.

Jag fick "bara" regn. 22 mm. Är tacksam att det inte kom som snö, fast ett par cm hade varit fint.
Berith
3 plus och lite vind idag, snön slaskar.
Uggi
God Morgon, här är det nu 9,5 grader varmt.
Berith
I förrgår, 26 feb, hade vi strålande sol och varmt. Riktig vår! Solen har lyst idag också men någon grad under 10. Duger gott.
Gossen Ruda
Igår hade vi sol och upp mot 10 grader, idag på morronen mulet och strax under 0.
Berith
Glömde skriva häromdan att vi hade 15 grader varmt den 26 feb.

Idag har vi nollgradigt, lugnt, ganska ljust. Får se om solen tittar fram sen.
Berith
Det kom några cm snö igen igår och i natt efter att dom förra smälte bort för ett tag sen. 2 plus nu och lite flingor i luften.
Uggi
+7 grader gråmulet och en hel del regn.
Berith
Kom ett par cm snö i natt. Lite vind nu men inte så blåsigt som tidigare.
Gossen Ruda
I veckan har det kommit 60 mm regn och idag ytterligare minst 15. Det börjar bli ganska blött ute i naturen men nu tycks det snart vara slut för den här gången. Om väderradarn visar rätt.
Huggorm
Nåja, SMHI:s tiodygnsprognos visar ytterligare över 30mm nästa vecka, än är vi inte igenom detta
Gossen Ruda
Jag tänkte mest i närtid, söndagen skall tydligen vara ganska nederbördsfri.
Uggi
-2 och ett tunt snötäcke och även lite sol, fint.
Gossen Ruda
Efter någon dag med sol kom det regn igår och i natt. 27 mm! Ett tunt snötäcke kom på slutet men det töar bort nu.
Uggi
Här är det ett lätt snöblandat regn.
Berith
I natt och i morse regnade det. Nu ser man lite blå himmel, lite moln och lite vind i träden. 6 plus.
silos
Här är det snöregnig dag!
Gossen Ruda
Hade vissa funderingar på att ta en promenad i solskenet. Det räckte med att gå ut och kolla i brevlådan. Solskenet och 7 plus till trots, vinden på 5 till 10 m/s gjorde det minst av allt mysigt.
Gossen Ruda
Lika blåsigt och kyligt idag även om tempen stigit till 10 grader. Helmulet men inga tjocka moln.
Huggorm
Var bara lugn, regnet kommer igång igen till helgen
Berith
+5 grader, ganska soligt, lugnare än igår då man verkligen fick hålla sig i.
Mjärden
Läste väderrapporterna idag och tanken slog mig att det skulle kunna varit en politiker, som skrivit den. Den var skriven på ett sånt sätt att oavsett hur vädret blev, så skulle den ändå inte vara fel tex "i stort sett uppehåll", "någon enstaka regnskur", "mest uppehållsväder" etc Risken att få kritik för felprognoser minskar, men många gånger är prognoserna ganska intetsägande.
Jag brukar gå in på smhi eller klart.se och titta på prognoser timme för timme och det tycker jag ger en bättre bild av vädret de kommande timmarna framöver.
Uggi
Nu var det lite för många minusgrader i natt 8 st det går illa åt vårblommorna. thumbdown.gif
Huggorm
Ja, det kändes som en riktig vinternatt tidigt i morse. Lär inte vara bra för de löv som redan är halvvägs ute
Berith
8 grader nu och en strålande sol! Såklart det ska vara gult nu när det är påsk.
Gossen Ruda
Läs och häpna, det har regnat i Göteborg idag!!!!! Det kom säkert 100 eller kanske ännu fler droppar per kvm. biggrin.gif Så jag fick dra fram trädgårdsslangen för att vattna den nysatta potatisen. Men regnet räckte iaf för att jag skulle kunna känna den uppfriskande doften av regn på torra stadsgator.
Huggorm
Här fick vi nog bara 10 droppar per kvadratmeter, om ens det. Hade jag inte varit ute just då hade jag missat det helt. Men på lördag lovar SMHI 34,2mm så det blir spännande
Huggorm
Men nu kom det nog bortåt en hel millimeter. Verkar ha sköljt av det mesta av vägdammet från bilen.
Mjärden
Mörka moln börjar tona upp sig och luften börjar bli lite tryckande, regnet är nog inte så långt borta.
Gossen Ruda
Just nu rör sig ett stort åsk- och regnväder upp över över Västkusten. En bit från själva kusten, gränsen går väl 3-4 mil från kusten så jag klarar mig i Landvetter.
Huggorm
Här är inte heller något regn idag, men det skall blir desto mer i helgen. 33,5mm på lördag och 34,1mm på söndag. Det är ganska mycket vatten.
Gossen Ruda
Ja, vi får väl se hur det blir. Men när man pratar om torka, jag har inte så torrt. Jag har satt potatis och purjolök idag och på ytan och några cm ner i trädgårdslandet är det snustorrt men längre ner är jorden fuktig. Så blir det när jag bor på norrsidan av ett berg.
Mjärden
Nej, det blev inget av regnet, får vänta tills i morgon em. Tycker heller inte att det är så torrt i jorden, det dammar som sagt på ytan, men fuktig jord kommer upp, när man vänder med grepen.
Jag har förberett morgondagen med att montera upp min regnmätare, intressant att se om de utlovade regnmängderna kommer..
Huggorm
Ja, jämfört med förra sommaren är det inte ett dugg torrt. Men det har ju inte funnits någon större grönska som kunnat suga upp vattnet, det är väl skillnaden. Sedan har denna torka inte hållit på mycket längre än en månad, det är också betydligt mindre än förra sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon