Meyer1
Jag antar att jag inte är den här som går i tankarna att köpa elcykel med tanke på elfordonspremien. Just nu får man ju tillbaka 25 % (upp till 10.000 kr) från Naturvårdsverket om man köper en ny elcykel.

Vill helst köpa en bäst-i-test elcykel, dock kostar ju dessa oftast över 25.000 kr... Men antar att man måste köpa nån för åtminstone 20.000 kr om man ska få en bra elmotor, batteri och elsystem från nån känd tillverkare som Bosch eller Shimano.

Finns det några här som tar elcykeln till jobbet? Vilken modell har ni och är ni nöjda med köpet? Vore intressant att höra om er erfarenheter då jag själv aldrig ägt en elcykel eller ens provcyklat någon.
Huggorm
Jag har haft en i sex år nu, jag var tidigt ute. Det är en "Orion Pulse" från motorhandel.se , de har ju inte den modellen längre men tekniskt är nog ungefär samma som deras "Orion Slim". Den kostade 6000kr, motsvarande idag verkar kosta 10.000kr men det kanske är bättre grejer nu. Själva cykeln var skräp men jag flyttade över framhjulet, kontrollenheten och pakethållaren med batteriet till min gamla Sjösala, det passade perfekt. Jag har haft den till jobbet i perioder, så länge det inte är väldigt backig terräng kommer man nog runt 2 mil på en laddning. Det beror ju på hur mycket man trampar också, och batteritekniken har väl gått framåt de sista sex åren.
LLLarsson
Det var en smart lösning du har kommit på Huggormen. Jag är sugen på en EMTB men kollar lite på som du har gjort, ta en vanligt MTB och konvertera den. Det verkar mest prisvärt.

Jag har dock en vanligt elcykel för pendlingen till jobbet. Jag slog till på en EcoRide Ambassor efter att ha kollat efter den bästa elcykeln på nätet. Väldigt nöjd med den än sålänge. Cyklar i ur och skur, sommar som vinter. Riktigt bra sätta att pendla på till jobbet här i Göteborg.
August
Jag cyklade under hela mitt liv fram till pensioneringen med vanliga treväxlade cyklar utan motorhjälp och mådde bra av det. I dag har jag några veckor kvar till min 80-årsdag och mår fortfarande bra. Jag tror att det till betydande del beror på att jag valt använda min kropp och inte elcyklar eller motorgräsklippare. Gym och liknande kan nog vara bra men naturlig kroppsansträngning är billigare och bättre. Utsläppen av koldioxid reduceras också avsevärt.
andersen
CITAT (August @ 07-08-2020, 15:19) *
Jag cyklade under hela mitt liv fram till pensioneringen med vanliga treväxlade cyklar utan motorhjälp och mådde bra av det. I dag har jag några veckor kvar till min 80-årsdag och mår fortfarande bra. Jag tror att det till betydande del beror på att jag valt använda min kropp och inte elcyklar eller motorgräsklippare. Gym och liknande kan nog vara bra men naturlig kroppsansträngning är billigare och bättre. Utsläppen av koldioxid reduceras också avsevärt.


Ja håller med, men jag tror att elcykel är bra för dom som inte har orken, eller inte tror att dom klarar av att cykla på vanligt sätt,synd att elcykel premien togs bort, nu är det ju bara premier på elbilar vilket är konstigt, och den är ju på 60 000 kr som högst.
Bucher
Hallå,
Jag måste pendla till jobbet dagligen. Är elcykel det bästa alternativet för mig? Jag är lärare (jag bor 5 km från skolan).

Urs Bucher
andersen
CITAT (Bucher @ 11-09-2020, 12:48) *
Hallå,
Jag måste pendla till jobbet dagligen. Är elcykel det bästa alternativet för mig? Jag är lärare (jag bor 5 km från skolan).

Urs Bucher


Nu vet jag ju inget om din fysik, men 5 km är ju väldig kort sträcka,så välj en vanlig cykel det tar ju bara ca en kvart i lugn takt att cykla den sträckan.
johnny_j
Oberoende av teknik för elcyklar måste man fråga sig: Behöver jag motion?
Jag älskar teknik och skulle gärna vilja labba med en elcykel men min hälsa (och er, hoppas jag) måste komma i första rummet!
Mjärden
Jag motionscyklar ung 1 gång/vecka sådär 3-4 mil per gång och mitt mål är att komma upp i 100 mil varje år, vilket jag idag lyckades med (mitt rekord är 135 mil från förra året) Jag har en gammal Crescent 70-talsracer och kör med en enkel cykeldator och snittar på 20-22 km/tim. Det händer någon gång att jag blir omkörd av yngre personer på växelcyklar och förra rundan vaknade tävlingsdjävulen i mig och jag hakade på och kunde följa ganska lätt. Sen svängde han av och jag fortsatte i egen takt. På slutet kom det en kvinna på elcykel och körde om mig, men jag var chanslös att hänga på. Hon hjälpte till med tramporna och tog sig lekande lätt uppför en lång backe. Jag insåg då att en elcykel hjälper till väldigt mycket att hålla en hög cykelhastighet, så när man väl skaffat en elcykel vill man nog inte gå tillbaka till enbart benkraft.
Gossen Ruda
Jag behöver inte ens fundera, artros i bl.a. knälederna gör all cykling omöjlig. Några 100 meter kan fungera, sen talar lederna om att det är dags att sluta. Möjligen en elmoppe.
Mjärden
CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2020, 08:35) *
Jag behöver inte ens fundera, artros i bl.a. knälederna gör all cykling omöjlig. Några 100 meter kan fungera, sen talar lederna om att det är dags att sluta. Möjligen en elmoppe.

Men många elcyklister trampar på och rör på benen även om det inte kräver så mycket kraft är det bättre än ingen cykling alls.
Huggorm
Klart man trampar ändå, det går inte att hålla sig ifrån det även om man kopplar bort funktionen som kräver att tramporna snurrar för att motorn skall gå. Cyklarna går ju ganska sakta så man kommer hjälpa till mer eller mindre för att öka farten. Först lite, bara för skojs skull, men sedan allt mera. Eller också är det bara jag som är dysfunktionell.
johnny_j
Angående hastighet:

Precis bredvid en busshållplats går en cykelbana. Där står föräldrar och barn i väntan på bussen. Då kommer en slimmad kille på en lika slimmad cykel i säkert 35 km/h farande förbi alla oskyddade barn. Plingar han i cykelklockan? Nej, hänsyn och försiktighet gäller inte honom. Om ett barn hade klivit ut i vägen för honom hade det inte slutat bra.
Mjärden
CITAT (johnny_j @ 12-10-2020, 15:24) *
Angående hastighet:

Precis bredvid en busshållplats går en cykelbana. Där står föräldrar och barn i väntan på bussen. Då kommer en slimmad kille på en lika slimmad cykel i säkert 35 km/h farande förbi alla oskyddade barn. Plingar han i cykelklockan? Nej, hänsyn och försiktighet gäller inte honom. Om ett barn hade klivit ut i vägen för honom hade det inte slutat bra.

När jag ser ett barn med förälder höjer jag beredskapen, saktar ner och plingar. Nästan alla barn tycker det är kul att man plingar och ofta får man ett leende tillbaka. Man kan ju inte veta vad som rör sig i huvudet på barnet och helt plötsligt kan det finnas något intressant vid sidan om. Så oavsett om man kör med el eller fotkraft tycker jag det är självskrivet att man plingar.
Samma sak gäller om det är en rullskid eller inlinesåkare på cykelbanan, då skall cyklisten plinga före omkörning, då man som rullskidåkare inte har uppsikt bakåt och helt plötsligt kan behöva väja för något i vägen eller att man är i andra tankar och byter sida utan att fundera.
andersen
CITAT (johnny_j @ 12-10-2020, 15:24) *
Angående hastighet:

Precis bredvid en busshållplats går en cykelbana. Där står föräldrar och barn i väntan på bussen. Då kommer en slimmad kille på en lika slimmad cykel i säkert 35 km/h farande förbi alla oskyddade barn. Plingar han i cykelklockan? Nej, hänsyn och försiktighet gäller inte honom. Om ett barn hade klivit ut i vägen för honom hade det inte slutat bra.
Körde det bilar på vägen? reagerade du på samma sätt på bilisterna? det är ju samma hastighet som gäller för cyklister som det är skyltat på vägen.Hastighet för cyklister på cykelbanan
johnny_j
CITAT (andersen @ 16-10-2020, 17:31) *
Körde det bilar på vägen? reagerade du på samma sätt på bilisterna? det är ju samma hastighet som gäller för cyklister som det är skyltat på vägen.Hastighet för cyklister på cykelbanan


Det är en busshållplats. Det kör inga bilar där. Bilarna kör minst 5 meter utanför de väntande. Cyklarna passerar 1 dm från de väntande.

Så, du har rätt, cyklisterna anpassar inte hastigheten efter omständigheten i detta fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon