Full version: Vårstress!
Sassa
Stressad!
sad.gif
Ja det är precis vad jag är nu. För bara ett par veckor sedan läste jag alla frökataloger gamla blomtidningar och blomböcker och bara längtade!:wub:

Men nu är det ju snart dax. Och då tänker jag hur sjutton skall jag hinna med att så alla frön jag beställt, beskära alla äppelträd, kratta upp alla löv osv.
Är verkligen trädgård något för oss som redan är stressade funderar jag ibland..... Det blir ju ännu mer jobb! sad.gif
Funderar Sassa
Helen i Skåne
Du ska INTE bli stressad! Du ska ha en trädgård på DINA villkor och på DITT sätt. Trädgården är till för dig och inte för dina grannar eller vänner. Man MÅSTE inte ha en massa blommor eller så en massa frön eller odla alla sina grönsaker själv. Man kan ha perenner som klarar sig själv i mycket och planera en trädgård som egentligen mest behöver lite pyssel och stöd och inte så mycket arbete.
Var och en till sitt! De som vill odla kan göra det och den som vill ha blommor kan ha det och vill man inga blommor ha är det OCKSÅ tillåtet. JAg kör med minsta möjliga arbete, när väl den stora planeringen och grovarbetet är gjort. Min kropp klarar inte av för mycket grejjande utan min trädgård är på min kropps villkor och det är jag nöjd med. Sedan kan jag visst tycka att det hade varit roligt ibland att odla grönsaker till mig själv eller ha mängder med blommor som jag själv dragit upp. Då får jag gå hem till någon god vän och njuta av dennes grönsaker eller blommor.
Gör din trädgård till DIN trädgård! smile.gif
Mariann
För mig är just det du nämner avvstressande sleep.gif . Påta i Moder Jord, vara ute i friska luften, höra fåglar, se och känna solen. Inte fasen är det stressande. det är nog vad man gör det till själv. Ta allt lugnt och gör tingen efterhand som de dyker upp. Lägg inte en massa krav på dig. Det du hinner hinner du, det andra får vara. Frön håller sig till nästa år också iaf de flesta. smile.gif
Betty
Jag använder min trädgård som "avstressare". När det har varit extra stressigt på jobbet finner jag ro bland mina blommor och blader.
Och som Helen sa, det finns småplantor att köpa. Man måste inte dra upp dem själv från frö! Egna grönsaker har jag inte plats att odla i min lilla trädgård och det går så bra ändå! Visst finns det mycket jag skulle vilja göra, men om man inte orkar så orkar man inte!
Aila
Tokig eller inte ...men krattade gräsmattan och rensade ogräs i rabatterna. Vädret var ju så härligt och ogräset lossnade så lätt. Vilken fröjd, man är inte klok ,men det känndes helt underbart.

Solen sken så lagom varm och talloxarna kvittrade. Det var vår i luften

smile.gif wink.gif
Berith
CITAT (Aila @ 16-01-2003, 14:59)
Tokig eller inte ...men krattade gräsmattan och rensade ogräs i rabatterna. Vädret var ju så härligt och ogräset lossnade så lätt. Vilken fröjd, man är inte klok ,men det känndes helt underbart.

Solen sken så lagom varm och talloxarna kvittrade. Det var vår i luften

smile.gif  ;)

Hmmm...! Och vilken dag pratar vi om här då? blink.gif
Och var bor du om detta gäller dagens upplevelser?
Helen i Skåne
I skåne känns det vårigt idag! Det blåser hiskeligt men solen skiner och det är "ljummet" i luften. Hopp om livet med andra ord! wub.gif
Aila
Svar från den tokige... bor på västkusten alltså bästkusten i Bohuslän laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Aila
Lite till..... det var idag,och för mig är det vår, så fort jag kan greja något i trädgården. biggrin.gif
Berith
Jaaha! Här i Mstad har solen skiiinit idag, och torkat upp efter regnet och snöslasket, men än är det långt till vår.
*Felix matte*
CITAT (Aila @ 16-01-2003, 14:59)
krattade gräsmattan och rensade ogräs i rabatterna. Vädret var ju så härligt och ogräset lossnade så lätt.

Sol har också jag haft men krattan får vänta.
15 minusgrader och 20cm snö på backen. ohmy.gif
Tur det för då fick vi tid att plocka bort julen.
Allt utom utegran och slingor på altanen är bortstädat. tongue.gif biggrin.gif
Virgo
hej

CITAT
Aila @Skickat den 16-01-2003, 15:15
bor på västkusten alltså bästkusten i Bohuslän    


Är det den kusten som är så nedsmutsad av föroreningar, gödsel och där de giftiga algerna trivs? sad.gif unsure.gif ohmy.gif
Aila
Kunde inte låta ambitionen att vila biggrin.gif

Men för all del än kan det komma bistra tider hit igen. Inte många dagar sen jag åkte skidor och nu grattade jag gräsmattan på samma ställe blink.gif
Aila
Jajamensann laugh.gif BÄSTKUSTEN!!! HÄR ÄR GUDAGOTT ATT VARA!!! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon