EmmaGold
[FONT=Optima][SIZE=7][COLOR=purple]Hej alla ni med gröna fingrar!

Jag har sått tomatfröer som grodde jätte fint (100% grobarhet)

Jag omskolade plantorna när dem första riktiga bladen vuxit till sig. Jag planterade dem dock tre och tre i större kruka. Nu är plantorna ca 25 cm höga och är buskiga och fina.

Dem börjar nu trängas lite och jag måste omplantera dem igen (för sista gången?)
Hur gör jag när det är ampeltomater? Ska dem stå flera i en ampel (en diameter på ca 30 cm) eller ska dem stå ensamma? Man vill ju att dem ska bli täta och fina.

Kan jag sedan hänga ut dem så fort det inte är frost på nätterna eller?
EmmaGold
Ingen med erfarenhet av ampeltomater? sad.gif
Humlan
Jag har inte odlat ampeltomater men hittade den här sidan. Kanske blir du hjälpt av den.

http://www.postbudet.se/shop/default.asp?ProductID=628
Kjellepelle
Det räcker med 1 planta per kruka, det blir trångt annars. Titta i mitt album så ser Du hur det blir med bara 1 planta. Ställ ut när det är varmare änn +8 och ta in dom när det är kallare.
EmmaGold
Tack Humlan och Kjellepelle! Nu vet jag hur jag ska göra med dem.

Vad göder du dina tomater med Kjellepelle? Den på bilden var superfin!
Kjellepelle
CITAT (EmmaGold @ 28-04-2004, 21:54)
Vad göder du dina tomater med Kjellepelle? Den på bilden var superfin!

Jag ger dom guano, torkad fågelträck från Sydamerika, finns på Plantagen i kartonger det står Tomatgödsel på. Överytan brukar jag täcka med gräsklipp som gödslar lite och håller fukten litegrann. Plantan på bilden gav 240 tomater. Lycka till.
EmmaGold
Tack så mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon