Hannapågården
En glad nybörjare här!

Satte två röda Nina Weibull förra året men de ser ut såhär nu i slutet av maj. Rådjur kanske? Hur kan jag rädda dom? Så tråkigt om jag måste slänga dom och köpa nya redan.

Snälla, finns det nåt jag kan göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag ser inget som lever det som är dött kan du klippa bort, kolla nere i rosen finns det nått grönt alls på grenarna? Och jag tror inte rådjuren gjort nått utan det är vintern. Jag skulle bara klippa bort det döda och se om nått dyker upp till midsommar har varit med om att rosor man trott dött under vintern har skickat upp skott runt midsommar, har man bara grävt ner okuleringsstället 10-15cm under markytan så har ju en bra bit av den ädla rosen legat skyddat i marken under vintern
Hannapågården
Tack för ditt svar. Ska jag klippa bort allt i princip då? Den har tyvärr inga blad kvar.

Hur ska jag göra för att inte nästa ros ska dö under vintern? Ska man täcka över med fiberduk?
Kajsa
Vad bor du i för zon, kunde inte se det på din profil ? Nina Weibull är annars mycket härdig, ska klara zon 5 enligt LÅG Rosbibeln. Bor du så kallt kan du naturligtvis täcka med väv när den riktiga vintern kommer och vårvintrar kan man också skydda rosorna mot kyla och stark sol om vartannat.
Hannapågården
CITAT (Kajsa @ 29-05-2018, 09:18) *
Vad bor du i för zon, kunde inte se det på din profil ? Nina Weibull är annars mycket härdig, ska klara zon 5 enligt LÅG Rosbibeln. Bor du så kallt kan du naturligtvis täcka med väv när den riktiga vintern kommer och vårvintrar kan man också skydda rosorna mot kyla och stark sol om vartannat.

Zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon