Full version: Vad är detta?
Alsterolle
Någon som kan hjälpa med identifieringen?



Hälsningar från Alster/Karlstad
Christoffer
Oj, vilken vacker bild!
Den föreställer en Dårört.
Har du frön till den som du vill sälja?
Alsterolle
CITAT (Christoffer @ 25-04-2004, 16:38)
Oj, vilken vacker bild!
Den föreställer en Dårört.
Har du frön till den som du vill sälja?

Hej!

Tack för snabbt besked. Nej ännu inga frön - bara plantor vid vårt promenadstråk. Har nog varit hus i området - innan E18 kom till.

Skall se om det blir några frö till hösten - eller ta hem plantor om dom inte är giftiga (ser lite knepiga ut!). Skall leta i min dokumentation efter "dårört" - vilket namn! Undrar varför! Och blommorna är vackra, men syns knappt under den stora bladmassan!



Olle

Olle
Åsa, mälardalen zon 2
Dårört är giftig
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/sco...po/scopcar.html
men det är ju stormhatten också och den odlar ju massor av människor. Dårört verkar inte ha så mycket som lockar till förtäring så det är nog inte så stor risk för förgiftning.

(Impecta tar 21kr för 3 st fröer till dårört)

Såhär beskriver Impecta denna växt:
SCOPOLIA carniolica. Dårört. Mycket sällsynt. Krypande växtsätt och hängande, brunvioletta klock-blommor med grönt foder. Lämplig woodlandväxt. Användes förr som "häxmedicin" i svårbemästrade fall. Verksamt ämne scopolamin, ingår idag i psykoterapeutisk medicin. OBS! Växten är giftig.
kerstin z5-6
En jättetrevlig vårblommande växt -som tar plats om den får -40-50 cm i daimeter minst ..
Posse
CITAT (Alsterolle @ 25-04-2004, 16:21)
Någon som kan hjälpa med identifieringen?

När jag såg bilden här häromdagen, hajade jag till lite grann och tänkte... såg jag inte just precis en sådan nyss på min egen tomt?

Jag har aldrig vetat vad det hette men idag tog jag bilden nedan, och visst är det väl också en dårört... unsure.gif
wolkenkrabber
schyssta plantor, dom ser inte dåraktig ut alls, dom var riktiga snyggingar!!
yla
be dårande kanske
jättefina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon