Full version: IT-"skandalen"?
Sidor: 1, 2, 3
Gossen Ruda
Vad är det egentligen som har hänt? Visst. Transportstyrelsen gjorde en knasig upphandling mot alla regler men har det egentligen hänt något eller HAR det bara kunnat hända något? Tjeckien pratas det om. Medlem i NATO, är det Trump som kollar igenom vårt körkortsregister? Hysteriskt pratar man om främmande makt, terrorister och gud vet vad, men HAR uppgifterna läckt? Storm i ett vattenglas?
malarmaster
Sverige är inte medlem i Nato och säkerhetsmässigt innebär en läcka oavsett land att uppgifter kan hamna på en fri marknad.
Ja,det ÄR allvarligt iom att samtliga fordon i Sverige finns i registret inkl. försvarets och polisens.
polisen har t.ex ett antal "hemliga bilar" till spaning osv som alltså är i registret. likaså försvarets,antal,placering m.m. men det är ju inte allt,samtliga broar,vägar m.m finns i samma register där man kan utläsa bärighet m.m. godbitar för någon som vill invadera då man lätt kan räkna ut lämpliga rutter för t.ex pansarfordon och rullande artilleri.
huruvida något läckt är ju i dagsläget oklart .
hanteringen är däremot skandalös. Verkschef och styrelse verkar inte förstått sina arbetsuppgifter och när de sent omsider informerar ansvarig minister o regering händer inget förrän det står i tidningen.
Då blir det alltså en skandal som nu hamnar i KU och redan rör runt i regeringskretsarna.
ministern och statsministern i andra hand verkar stå handfallna i vanlig ordning och medierna kan gotta sig ett tag.
försvarsutskottet har nu blixtinkallats och det gör man inte i onödan,särskilt inte i semester/sommartider när alla ledamöter är spridda överallt.det om något visar på allvaret.
Gossen Ruda
Vad gäller broar och vägar så är det offentliga uppgifter, jag har via länstyrelsen beställt dess publikationer när jag jagade stenvalvsbroar.
Bengalow
Tja, målarn är väl mest rädd för att hans fotografi från körkortet skall hamna i "orätta" händer. Tänk er tullen vid gränsen: "-Aha, det ju Målar'n som kommer här!".
Hur skall man skilja på en hemlig polisbil och en tjänstebil? Försvarets bilar hat väl egna skyltar vad jag minns...
Det var klumpigt gjort, hur som helst, och sådant skall åtgärdas, vilket också gjorts. Men KU...det är bara trams.
segelbåt
Transportstyrelsen briljerar.

CITAT
I mars förra året sände Transportstyrelsen av misstag ut adresserna till alla skyddade personer som ägde en personbil. När misstaget sedan skulle rättas till sändes känsliga uppgifter ut ännu en gång – i ett öppet mejl, det avslöjar Dagens Nyheter.

Transportstyrelsen ansvarar för ett bilregister som innehåller samtliga fordon i Sverige. Även de som ägs av personer med skyddad identitet. Både svenska och utländska företag prenumererar på en databas med uppgifter ur registret. De använder fordonsregistret till att bland annat skicka ut reklam till bilägare och nå bilägare inom ett speciellt område.

Företagen fick alltså ta del av en mängd information, även hemadresser, kring tusentals personer som lever med skyddad identitet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transpor...r-tva-ganger-om


CITAT
I ett första mejl skickade Transportstyrelsen ut adresserna till alla personer, inklusive de som lever med skyddad identitet, som äger en personbil. I det mejlet var bilregistret komplett med samtliga fordon. När misstaget sedan upptäcktes valde Transportstyrelsen att skicka ut ett till mejl med samtliga registrerings- och chassinummer på alla de bilar som ägdes av personer med skyddad identitet – där de bad mottagarna att själva plocka bort alla dessa.
Jonas Sköld slog larm till Transportstyrelsens jurister.
– Excel-arket var inte ens skyddat av lösenord, säger han till DN.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transpor...r-tva-ganger-om
Huggorm
Jag tvivlar på att det verkligen kommer påverka "rikets säkerhet" men det visar på vilken enorm inkompetens det finns ute på våra myndigheter. Det är lite Åsa-Nisse över allt ihop.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2017, 21:15) *
Vad är det egentligen som har hänt? Visst. Transportstyrelsen gjorde en knasig upphandling mot alla regler men har det egentligen hänt något eller HAR det bara kunnat hända något? Tjeckien pratas det om. Medlem i NATO, är det Trump som kollar igenom vårt körkortsregister? Hysteriskt pratar man om främmande makt, terrorister och gud vet vad, men HAR uppgifterna läckt? Storm i ett vattenglas?


Det är riktigt illa våra stridspiloters hem addres ligger ute, vilket kan innebära att dom har ingen säkerhet vid ett krigshot.
Mjärden
Frågan är hur hemliga uppgifterna är, de kanske redan är kända av dem som spionerar på Sverige. Om inte, så gäller det att ändra på det som ändras kan, så att så mycket som möjligt blir oanvändbart. Viss information blir med tiden inaktuell och över tid borde den skada som läckan åstadkommit klinga av.
Huggorm
Serberna står ju Ryssland nära så det är väl där man ser faran. Men ryssarna vet nog allt av vikt redan ändå...
Gossen Ruda
Var hamnade informationen? Jag har hört Tjeckien men kanske var det något annat land?
Tapio
Halaj!

Frågan är om det spelar någon större roll. Har det hamnat i ett NATOland vet ju hela nato om det. Och frågan är hur pass hemlig natoländerna håller infot. De har ju inte samma intresse att hålla det hemligt som Sverige har. Jag blir inte precis förvånad om inte hela klabbet finns att hämta på the pirate bay inom en snar framtid.

//T
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det var flera länder på Balkan som hade tillgång till allt ich skandalen bara växer.

Dom visste att det är olagligt det dom gör och trots det så fortsätter dom. Även några register från polisen hamnade i olika länder, myndigheter har ju kontakt med varandra.

Om vi bryter mot lagen så straffas vi men inte dom. Dom sitter med full lön i regeringskansliet.

Elisabeth
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-07-2017, 18:17) *
Var hamnade informationen? Jag har hört Tjeckien men kanske var det något annat land?
Tjeckien och Serbien men jag vet inte om båda hade all information eller om dom fick olika delar
segelbåt
Serberna har såklart delat med sig av infon till Putin.
Tapio
Halaj!

Ingen som gör koppling till min bild ovan?
Jag skickar länk:
https://sv.wikipedia.org/wiki/En_svensk_tiger

//T
Mjärden
Men på sikt kan den här läckan vara av godo, då man stramar upp rutinerna så att något liknande inte inträffar igen. Jag minns när några personer tog sig in på ett kärnkraftverk för att protestera, vilket liv det blev. Jag tyckte i stället att man borde tackat dessa personer, som visade hur dåligt säkerheten var (är ?) på våra kärnkraftverk och vad enkelt man i skulle kunna åstadkommit stor skada
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Mjärden @ 22-07-2017, 00:00) *
Men på sikt kan den här läckan vara av godo, då man stramar upp rutinerna så att något liknande inte inträffar igen. Jag minns när några personer tog sig in på ett kärnkraftverk för att protestera, vilket liv det blev. Jag tyckte i stället att man borde tackat dessa personer, som visade hur dåligt säkerheten var (är ?) på våra kärnkraftverk och vad enkelt man i skulle kunna åstadkommit stor skada


Och alla med skyddat boende offrar man eller hur?

Likaså med alla som har fått vittnesskydd av polisen......
Mjärden
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-07-2017, 08:25) *
Och alla med skyddat boende offrar man eller hur?

Likaså med alla som har fått vittnesskydd av polisen......

Kanske inte att man med berått mod avslöjar boende och identitet på privatpersoner, men det saknas kanske resurser personellt och pengamässigt att åstadkomma fullgott skydd.
Huggorm
CITAT (Mjärden @ 23-07-2017, 13:43) *
Kanske inte att man med berått mod avslöjar boende och identitet på privatpersoner, men det saknas kanske resurser personellt och pengamässigt att åstadkomma fullgott skydd.
Det är i sådana fall en prioriteringsfråga.
malarmaster
Mer intressant i nuläget(skadan är ju redan skedd) är hur ministrar och regering hanterat situationen.
statsministern har sprungit o gömt sig i vanlig ordning när det krisar,Ygeman har läget under kontroll (säger han samtidigt som kallsvetten rinner på honom och han ser allmänt besvärad ut).
Nu har tydligen samtlig opposition (inkl. V) börjat prata misstroendeförklaring mot ansvariga ministrar och frågan är nu om löfven visste om läget och hur han i så fall agerat. KU lär ha en del att reda ut,skall bli intressant att följa.
Inte heller är det läge för regeringskris just nu,S siffror lär dala men än en gång har Löfvens regering visat sig stå lamslagen och initiativlös.denna gång går det inte heller att skylla på mp utan nu är det S som gjort bort sig.

En annan kris som fortlöper och där regeringen inte heller kan handskas med situationen är poliskåren som stadigt minskar.Vi har mindre poliser nu än för 2 år sedan trots påfyllning från skolorna.Avgången är större än nyrekryteringen.Rikspolischefen har tystnat men Ygeman ser inga problem (enligt egen utsago idag).
Någon som vill slå vad om att Ygeman snart försvinner? Och varför gör man inget åt grundproblemet,lönerna och organisationen?

Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Mjärden @ 23-07-2017, 13:43) *
Kanske inte att man med berått mod avslöjar boende och identitet på privatpersoner, men det saknas kanske resurser personellt och pengamässigt att åstadkomma fullgott skydd.


Hon ha<r medvetet brutit mot lagen. Det sa hon klart när hon blev varnad. Sånt är mycket allvarligt. Och så Löfven som gömmer sig........
Gossen Ruda
Nu har vi lagar mot ministerstyre i Sverige så varför klaga på ministrar? Beträffande "skadan". Förmodligen har inget hänt på den fronten. Det är inte så att Transportstyrelsen skickade över alla uppgifter till någon suspekt skuttfirma i öst utan det var IBM som fick hand om skötseln och man valde att lägga det där. Nu får man nog utgå från att ett så stort företag har koll på sina anställda och vad de har för sig så risken är liten, även om inte svenska myndigheter har säkerhetsklassat personalen. Hur det nu skulle gå till? Fö kan även säkerhetsklassade personer stjäla uppgifter.

Ygeman och regeringen tycker jag har handlat bra. Jag förmodar att man har agerat när uppgiften blev känd och då sett till att uppgifterna flyttats i lugn och ro, innan detta hallabaloo startade. Hade man direkt gått ut med uppgiften offentligt när det blev känt hade det kunnat gå illa.
Mjärden
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2017, 22:18) *
Nu har vi lagar mot ministerstyre i Sverige så varför klaga på ministrar? Beträffande "skadan". Förmodligen har inget hänt på den fronten. Det är inte så att Transportstyrelsen skickade över alla uppgifter till någon suspekt skuttfirma i öst utan det var IBM som fick hand om skötseln och man valde att lägga det där. Nu får man nog utgå från att ett så stort företag har koll på sina anställda och vad de har för sig så risken är liten, även om inte svenska myndigheter har säkerhetsklassat personalen. Hur det nu skulle gå till? Fö kan även säkerhetsklassade personer stjäla uppgifter.

Ygeman och regeringen tycker jag har handlat bra. Jag förmodar att man har agerat när uppgiften blev känd och då sett till att uppgifterna flyttats i lugn och ro, innan detta hallabaloo startade. Hade man direkt gått ut med uppgiften offentligt när det blev känt hade det kunnat gå illa.

Håller med, tycker regeringen hållit huvudet kallt och inte förstorat upp saken i onödan. Men det är klart att oppositionen tar affären som en skänk från ovan, då det varit magert med angreppspunkter på regeringen sista tiden.
malarmaster
CITAT (Mjärden @ 24-07-2017, 00:07) *
Håller med, tycker regeringen hållit huvudet kallt och inte förstorat upp saken i onödan. Men det är klart att oppositionen tar affären som en skänk från ovan, då det varit magert med angreppspunkter på regeringen sista tiden.

så olika man kan se på saker....
att regeringen hanterat detta oerhört illa kommer det ju alltfler kommentarer på.
ygeman fick reda på ärendet tidigt,likaså Hultqvist (försvarsministern. ansvarig minister,infrastrukturministern visste dock inget då hennes statssekreterare höll tyst (enligt anna J. själv)
frågan man då kan ställa sig är om dessa ministrar pratar med varann då saken faktiskt är väldigt allvarlig oavsett om det läckt eller ej.Och vad visste statsministern och vad gjorde han?

Igår,efter att oppositionen börjat prata om misstroendeförklaring gentemot några ministrar kommer ett skriftligt uttalande och idag kommer en presskonferens.
Både SÄPO och försvarsmakten ser allvarligt på saken och har det läckt kommer det krävas stora insatser för att reparera skadan. Källor jämställer det med Stig Berglings spioneri som kostade Sverige stora pengar.
inkompetensen inom transportstyrelsen där man ignorerar sina revisorer och tystar personal har nu förhoppningsvis rättats till iom utbyte av verkschef o styrelse.men även det skedde under tystnad vilket visar på att regeringen (eller delar av) försökt dölja vad som hänt.
Än en gång har media gjort sitt jobb och nu kan ansvar utkrävas.

Men det bästa hade varit om det inte skett då ingen i nuläget tydligen vet vilka skador som skett.
Kanske kan KU kasta ljus över saken.
Nu återstår att se vilken/vilka ministrar som får gå och om statsministern denna gång kan ta ansvar för sin regering.
tyvärr visas det än en gång hur inkompetent denna regering är och hur dålig statsministern är på att hantera kriser.Det allvarligaste är dock att man försökt tysta ner hela hanteringen och sopa det under mattan istället för att ta ansvar för den uppkomna situationen.lite öststatskänsla.... Ulf
Gossen Ruda
Politiskt svammel och soppkokning på en spik.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ruda har du dåligt minne? Tydligen eftersom du inte kommer ihåg hur Anna J. var i Göteborg

Skall leta efter lite från den tiden

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ko...ranskarna-gbg-1

Det är bara lite ich även där förskte Anna J med lögner att hon inte visste något, komma ur det hela.
Hon är oduglig.
Men mest besviken är jag på Ygeman för att jag tyckte i början att han var bra.

Vid sådana skandaler tycker jag att man skall ta av sig sin partislöja framför ögonen.

Elisabeth
*Stintan*
Kanske rent av klokt att Löfvén och berörda ministrar legat lågt medan man tagit reda på vad som egentligen hänt. Att ha lite på fötterna innan man möter pressen kan knappast vara fel.
Om alla folkpartister är som malarmaster förstår jag varför det partiet har så låga siffror. Bara en massa konstiga spekulationer som saknar all trovärdighet.Hur kan man tro att det går att locka väljare till sitt parti genom att bara gnälla på sittande regering och hota med misstroendeförklaring var och varannan vecka.
Själv tycker jag att man överregerat i det här fallet. Så länge allting finns i datorer går det att komma åt uppgifterna om man vill. Finns egentligen inget som är "hemligt" och våra politiker borde pyssla med andra frågor än sånt här tjafs.
Mjärden
Men om det stämmer som det står i tidningen idag att Maria Ågren skrivit på ett straffföreläggande och därmed slipper att ställas inför rätta. En månadslön blir hennes "straff".
Det är i så fall en jättestor skandal, jag tycker att hon skall ha en långt fängelsestraff för oredighet i tjänst som äventyrar rikets säkerhet. Spioner åker in på livstid, så minst 5 år om inte 10 års fängelse tycker jag straffet borde vara.
*Stintan*
CITAT (Mjärden @ 24-07-2017, 14:10) *
Men om det stämmer som det står i tidningen idag att Maria Ågren skrivit på ett straffföreläggande och därmed slipper att ställas inför rätta. En månadslön blir hennes "straff".
Det är i så fall en jättestor skandal, jag tycker att hon skall ha en långt fängelsestraff för oredighet i tjänst som äventyrar rikets säkerhet. Spioner åker in på livstid, så minst 5 år om inte 10 års fängelse tycker jag straffet borde vara.


Då kan man ju undra hur allvarlig historien egentligen är. Varför ska Trafikverket överhuvudtaget sitta inne med data som kan äventyra rikets säkerhet?
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 24-07-2017, 12:40) *
Kanske rent av klokt att Löfvén och berörda ministrar legat lågt medan man tagit reda på vad som egentligen hänt. Att ha lite på fötterna innan man möter pressen kan knappast vara fel.
Om alla folkpartister är som malarmaster förstår jag varför det partiet har så låga siffror. Bara en massa konstiga spekulationer som saknar all trovärdighet.Hur kan man tro att det går att locka väljare till sitt parti genom att bara gnälla på sittande regering och hota med misstroendeförklaring var och varannan vecka.
Själv tycker jag att man överregerat i det här fallet. Så länge allting finns i datorer går det att komma åt uppgifterna om man vill. Finns egentligen inget som är "hemligt" och våra politiker borde pyssla med andra frågor än sånt här tjafs.

har man haft reda på problemet i minst ett år så har man haft nog tid på sig att reda ut vad som hänt.
det har man nog också gjort men samtidigt mörkat så ingen skulle få reda på det.
trovärdighet är ju precis det som denna regering saknar,en statsminister som är konflikträdd,ministrar som ljuger och döljer fakta,tydligen även internt. en minister,Anna j som skyller på sin statssekreterare som givetvis inte finns kvar på sin post. varför,kan man undra? utrensad?
Anna J kunde fått info av både Hultqvist och Ygeman som visste detta från början då Säpo varit inkopplat.
regeringen bytte ju dessutom ut verkschef och styrelse. på vilka grunder om man inte visste orsaken?
Det som hittills framkommit är ju bara toppen på ett isberg. detta kommer att växa till en präktig skandal och frågan är vilken väg Löfven tar. sparka ministrarna själv och försöka rädda något anseende eller ta en misstroendeförklaring mot en eller flera ministrar.
frågan är fortfarande om löfven visste om detta,vilket ju är mer än troligt,och varför han inte informerat riksdag och berörda utskott som han är skyldig att göra.tvärtom har man ju mörkat alltihop. tyder på att det finns mer att gräva upp.
visst går det att hacka datorer,stintan men nu har man ju gett fri tillgång till hemligstämplad info till personal som inte är säkerhetsklassad och dessutom utländsk.blir man utsatt för en hackerattack finns det dessutom ett försvar för det.
Både försvaret och polisen lär med detta lidit skada och oavsett om info läckt eller inte måste man nu göra om organisationer,byta fordon m.m för säkerhets skull.
Det är faktiskt den största skadan som skett på vårt samhälle sedan Bergling. nu dessutom pga en verkschef o styrelse som medvetet brutit mot lagar.
om detta skulle vara en bagatell skulle varken SÄPO eller Försvaret lägga ner de resurser som görs nu för att utreda och minimera ev. skador.
Får se vad löfven har att säga....
Bengalow
Vilka resurser lägger SÄPO och Försvaret ner på detta, malamaster? Du har ju kontakter ända upp i riksdagen, så det är bara att svara. Eller har du tystnadsplikt? Kom inte och jämför med Bergling och översten. Du gör en höna av en fjäder...!
*Stintan*
Enligt Försvaret lät det ju inte speciellt allvarligt och ingen skada skedd ungefär. Säpo har inte kommit fram till att hemliga uppgifter hamnat i "felaktiga" händer. Enligt Transportstyrelsen är det mesta hemtaget. Ett arbete har ju pågått hela tiden och utredningar blivit klara först nu i våras. Nåja sista ordet lär inte vara sagt i denna soppa men det vore ju önskvärt att man koncentrerade sig på säkerhetsproblemen istället för att låta bli en personjakt. Det lär ju framkomma om någon minister kan ställas till svars.
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 24-07-2017, 15:37) *
Vilka resurser lägger SÄPO och Försvaret ner på detta, malamaster? Du har ju kontakter ända upp i riksdagen, så det är bara att svara. Eller har du tystnadsplikt? Kom inte och jämför med Bergling och översten. Du gör en höna av en fjäder...!

SÄPO har ju hållt på 1 år med undersökningar och det lär knappast vara gratis,försvaret håller ju på och de behöver varenda krona till ordinarie verksamhet och inte till undersökningar.
Nej,konsekvenserna ser vi inte förrän KU gått igenom allt.Skulle tippa att Ygeman o Johansson får börja titta efter nytt jobb.
Gillade Löfvens presskonferens "God dag,yxskaft".
*Stintan*
Här lite intressant läsning om Säpos granskning. Förmodligen finns lika många åsikter som läsare av artikeln. Att leta syndabockar är kanske inte det viktigaste problemet.
Bengalow
CITAT (malarmaster @ 24-07-2017, 17:40) *
SÄPO har ju hållt på 1 år med undersökningar och det lär knappast vara gratis,försvaret håller ju på och de behöver varenda krona till ordinarie verksamhet och inte till undersökningar.
Nej,konsekvenserna ser vi inte förrän KU gått igenom allt.Skulle tippa att Ygeman o Johansson får börja titta efter nytt jobb.
Gillade Löfvens presskonferens "God dag,yxskaft".


SÄPO kostar vad man än håller på med, likaså försvaret. Och bara detta med KU...tror du verkligen att man får fram något vettigt av den samlingen klantisar? Det enda dom är ute efter är politiska poäng, á la Anders Björk. Men du får ju chansen att drömma söta drömmar om utgången i natt. God natt! Och glöm inte att ta bort hönsfjädern ur sängen, så att det inte blir en kalkon av den...
tomas99
Undra om man som jag har skyddadidentitet skall vara orolig.
Gunilla T
CITAT (tomas99 @ 25-07-2017, 08:48) *
Undra om man som jag har skyddadidentitet skall vara orolig.


Nej.
segelbåt
CITAT (tomas99 @ 25-07-2017, 08:48) *
Undra om man som jag har skyddadidentitet skall vara orolig.


Har du ett fordon så är din adress ute på vift. Samma sak om du prenumererar på uppgifter ur bilregistret.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gunilla T @ 25-07-2017, 09:47) *
Nej.


Gunilla hur kan du svara med nej när Löfven idag svarade att dom fortfarande inte vet hur mycket som har läckt ut och att läget fortfarande är osäkert?

Vet du mer än han?

Elisabeth
Mjärden
CITAT (malarmaster @ 24-07-2017, 17:40) *
SÄPO har ju hållt på 1 år med undersökningar och det lär knappast vara gratis,försvaret håller ju på och de behöver varenda krona till ordinarie verksamhet och inte till undersökningar.
Nej,konsekvenserna ser vi inte förrän KU gått igenom allt.Skulle tippa att Ygeman o Johansson får börja titta efter nytt jobb.
Gillade Löfvens presskonferens "God dag,yxskaft".

Om Anders Ygeman och Morgan Johansson skulle tvingas avgå skulle det vara väldigt negativt för regeringen. Jag tycker båda gjort ett jättebra jobb under och efter den stora flyktingvågen och Stefan Löfven har ju agerar vad han kunnat i EU för att få till en omfördelning av flyktingarna. Att det inte lyckats kan han knappast lastas för.
Sen tycker jag inte att Anna Johanssons sekreterare inte skall slippa lindrigt undan pga av sin underlåtenhet att rapportera till sin minister - han har stor del i att regeringen kommit i en olämplig sits. Sen kan man tycka att det borde finnas fler rapporteringsvägar, så att inte en bromskloss skall kunna ställa till det.
sparvuggla
Jag tror alla här vet alldeles för lite eller ingenting om vad som hänt, så även jag.
Fakta är att ÖB har sagt att det inte påverkar Sveriges försvarsfömåga ett dugg.

Och om nu Nato eller Ryssland skulle få för sig att invadera Sverige har vi ändå ingenting att sätta emot, så det känns lite överdrivet.
Men AKB har börjat le igen, och man försår varför..................
andersen
CITAT (sparvuggla @ 25-07-2017, 17:19) *
Jag tror alla här vet alldeles för lite eller ingenting om vad som hänt, så även jag.
Fakta är att ÖB har sagt att det inte påverkar Sveriges försvarsfömåga ett dugg.

Och om nu Nato eller Ryssland skulle få för sig att invadera Sverige har vi ändå ingenting att sätta emot, så det känns lite överdrivet.
Men AKB har börjat le igen, och man försår varför..................



Fast det är väl ÖB tvungen att säja, ungefär som Per Albin sa att vår försvarsförmåga är god på sin tid.Vi har nog aldrig haft ett försvar som kan stå imot Stormakt röd,utan att det har väl handlat om att priset skulle vara för högt att invadera Sverige. Och i ett läge där dörren är öppen och man vet var stridspiloterna bor, broars max belastningar mm så blir ju priset kanske lägre att invadera Sverige.
Gossen Ruda
Politisk mediastorm i ett vattenglas. Löfvén får väl offra Anna J så blir det kanske lite lugnare, hon har fö inte uträttat så mycket på sin plats. Att detta skulle ha någon betydelse i opinionen betvivlar jag, det är glömt till valet så AKB får nog torka bort leendet. Folk är nog mest trötta på tjattret.
Elisabeth-Västkustkolonisten
ruda och även sparvuggla och andra lite att läsa om Anna J.

När t.o.m. Löfven ser det hela som haveri och andra minister även erkänner att det är stor risk att det läckte ut en del so ser ni det fortfarande som en storm i ett vattenglas.

Vad tror du att det är för en famije som p.g.a hot ha<r ett skyddat boende?

http://www.expressen.se/gt/ledare/csaba-pe...aldokumenterad/

Elisabeth
Gossen Ruda
Händelsen i sig är allvarlig men ingen katastrof, men att man börjar ropa på misstroendevotum mot ministrar och hela regeringen när en generaldirektör på eget bevåg bryter mot lagen är överdrivet. Men jag tänker inte försvara Anna J, jag har tyvärr inga högre tankar om henne. Hon flyter mest omkring utan att göra särsklit många knop.
malarmaster
och du ser inget konstigt i att ministrarna inte pratar med varann,delar info eller ens informerar statsministern?
du ser inte heller något konstigt med att statsministern i sin tur inte meddelar riksdagen och övriga partier om en säkerhetsläcka som berör rikets säkerhet?
Nu har ju löfven visat tidigare att han har svårigheter med sin regering men nu har det ju visats att han i praktiken har noll koll på vad som händer.Vad pratar de om på sina regeringssammanträden? Bara fika och skvaller?.
malarmaster
...och nu kommer den naturliga följden av en regering som inte funkar internt. tre ministrar får avgå pga ansvarslöshet i en mkt allvarlig fråga.
nu har Löfven tre val,avsätta dem själv,invänta riksdagens beslut som blir misstroendeförklaring mot berörda ministrar eller låta regeringen avgå.
Skall bli intressant se hur löfven agerar,vågar vi gissa på ett statsbesök någonstans så han slipper vara i Sverige? För ansvar tar inte heller statsministern.
*Stintan*
Och nu har Aliansen börjat regera ihop med SD på riktigt. Alliansen ska inte snacka om ansvar för det vet dom inte vad det är.
malarmaster
frustrerad o besviken,stintan?.
hur SD röstar i riksdagen får vi se men då de lämnat in en misstroendeförklaring mot hela regeringen lär de nog rösta med alliansen denna gång.
har inget med att regera ihop.även vänstern ville ju lämna in en misstroendeförklaring.återstår att se hur de reagerar idag.
nu hänger det på löfven och att en regeringskris skulle uppstå under mandatperioden var ju nästan givet,det händer alla minoritetsregeringar som inte vill samarbeta.
Alliansen kom tillbaks vilket var väntat,finns nämligen inget annat alternativ.Kanske detta är vändpunkten även i opinionen,att s kommer att sjunka är givet,frågan är hur mycket.
*Stintan*
Nej varken det ena eller andra för detta var ju väntat men jag kan inte tycka att det är ansvarsfullt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon