JPC
Planterade ett Ingrid Marie i våras som nu tagit fart. Kan jag redan nu klippa bort skott som växer fel? Eller ska jag vänta?
Åsa, mälardalen zon 2
Unga äppelträd beskärs på vårvintern efter att den kallaste perioden passerat, äldre träd beskärs under JAS. Vårvinterbeskärning stimulerar nytillväxt vilket man vill ha på unga träd men som kan vara mindre önskvärt på äldre träd som man vill hålla nere i storlek.

Jag skulle vänta med beskärning till i vårvinter.
Erra
Hej, jag skarvar vidare på denna tråd, då trådskaparen har fått ET svar på sin fråga smile.gif

Jag köpte för 2år sedan 2st äppelträd, ett Birgit bonnier, och ett Rubinola.
Vid köptillfället så var träden 4år gamla..
Träden gav frukt förra året, samt även detta år.

Dock har jag inte gjort någon beskärning alls på något av dom, mer än tagit bort några inåtväxande och döda grenar.
Grenarna på ena trädet är långa, och doppar nedåt då frukten tyngder ner dom.

Kan jag göra en uppbyggnadsbeskärning nu i höst, eller bör jag vänta tills i vårvinter?
Träden bör ha rotat sig väl nu efter 2 år..
Aqvakul
Erra, med tanke på trädets ålder, hade jag föredragit nu i JAS.
Erra
Tack så mycket..
Då blir det att slipa sekatören redan i höst smile.gif
Erra
Har beskurit ett träd idag.
Lite knepigt då nästan alla grenar utgick från samma höjd på stammen.
Samt dubbla toppar.
Men nu är det gjort smile.gif


https://www.pixeltopic.com/image/fvwiobocyjxeprm/?size=full

Den palarella toppen kanske bör fimpas längre ner, med då skulle trädet se så kalt ut då det saknar grenar längre upp? Kanske även grenarna bör klippas längre in? Jaja jag har flera år på mig,
Rom byggdes ju som sagt inte på en dag..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon