Adines
Jag är på jakt efter ett litet prydnadsträd som insynsskydd och skugga vid vårt trädäck. Jag har drivit upp några gilgitpärlrönnar som jag först tänkt sätta där, men sen slog det mig att rönnbärsmal kanske inte är något man vill riskera att få till kaffet. För visst angriper de även pärlrönn?

Har i alla fall letat intensivt efter alternativ, men det är alltid något som inte funkar. Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag punktar upp förutsättningarna/kraven, så kanske det blir lättare.

* Lerjord
* ca 3-4 meter högt
* Skirt/glest växtsätt.
* Får inte sätta rotskott eller ha invasivt rotsystem.
* Helst inte bär eller frukter, men gärna blommor.

Magnolia, rönnsumak och alla sorters Prunus går ju bort omedelbart efter dessa kriterier. Jag har varit inne på ginnalalönn, men den verkar kunna bre ut sig ganska rejält med tiden och sätter dessutom fröplantor ganska friskt har jag hört. Prydnadsaplar är jättevackra, men de är ju av naturen utrustade med äpplen på hösten. Det finns så klart jättefina buskar, men om de ska komma upp i en höjd av 3 meter så blir de ju också väldigt stora på bredden.

Jag har diskuterat träd och buskar med mig själv så mycket den senaste tiden att det går runt nu. Hoppas på nya infallsvinklar smile.gif
Huggorm
Sibirisk ärtbuske?
Adines
Sibirisk ärtbuske skickar väl ganska friskt med rotskott? Annars hade den ju varit bra.
Stefan A
Det finns väl en hel del buskar ympade på stam nuförtiden? Som sagt ärtbuske, minisyrén, bärbuskar, rosor. Finns också klotträd där kronan inte blir så stor: Klotpil, klotrobinia ... Kan ju också tänka sig att ligga i och formklippa vilket träd som helst årligen. Sånt tycker jag är kul. Börjar man medan trädet är ungt och grenarna smala kan man få till jättefina resultat.
Gunilla T
Ett silverpäron Pyrus salicifolia kanske skulle passa ? Det finns både toppympat och det som är ympat nere vid roten samt en hängande variant `Pendula´

Ett toppympat träd blir ju aldrig högre än stammen plus kronan som växer ut. Det går utmärkt att klippa in och hålla den volym man vill på kronan. Det får frukt förstås, något som liknar miniatyrpäron men som knappt syns i bladverket.

Ett träd som inte får bli högre än ca 3 m kommer inte att ge någon nämnvärd skugga, det krävs betydligt högre träd för att åstadkomma en skön skuggplats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon