Exotiskfabbe
Hej,

Jag tog idag ett par Sticklingar på min mormors Park Rhododendron, det hade kommit upp skott ur stubbarna då vi tog ner bjässarna förra året. Nu till min fråga, jag har ingen Rhododendronjord här hemma i lägenheten. Vet att de vill ha sur jord, men jag har bara blomsterlandets Planteringsjord hemma och även Fosforsyra.

Fosforsyra är ett 81% koncentrat som är frätande och väldigt surt, jag har använt det för att sänka ph i samband med vattning tidigare (det har rört sig om 3-4 droppar med pimpett per 10l vatten). Hade det funkat att vattna planteringsjorden med detta för att skapa en större trivsel och kanske få Rhododendron sticklingarna att slå rot?

Har även ett Rothormon som heter ''Clonex''. Borde jag använda det för att stimulera rotutveckling hos sticklingarna?

Tacksam för all hjälp!
Hans, Södra Roslagen
Helst rhodedendronjord och torv. Men om du inte har det så kan du blanda i massa granbarr, då blir jorden luftig, surare och porös också, och det behöver sticklingar för att kunna bilda rötter.
Exotiskfabbe
Tack så mycket Hans!

Det funkade biggrin.gif

Båda två som jag planterade har fått nya blad nu så de tog sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon