Ligustern
Hej

Jag misstänker att jag har gödslat ligusterhäcken med för mycket
hönsgödsel, för bladen skrumpnar vid dom partierna där jag kastade ut
"lite extra" gödsel..

Vid dessa partierna vattnade jag rikligt strax efter för att näringen
skulle gå ner till rötterna...

Vad bör jag göra för att lindra skadorna?
Kommer plantan/plantorna dö helt eller kommer dom tillbaka i sommar eller
nästa säsong?

Tacksam för svar!
Gunilla T
Men så tråkigt, övergödsling är skadligare än motsatsen. Hönsgödsel är rikt på kväve och för mycket kväve gör cellerna vattniga vilket i sin tur gör växten mera mottaglig för sjukdomar och insektsangrepp. Övergödsling gynnar bladverket men inte rötterna och då får växten problem med vattenupptagning då rötter och blad bör vara proportionella till varandra.

Det finns inget att göra annat än att vänta och se om växterna orkar bilda nya blad i år. Gör de inte det så är det nog kört.

De friskaste växter får man om man låter dem utvecklas i sin egen takt och inte försöker få dem att växa snabbare genom att gödsla för mycket.
Ligustern

Tack för ditt svar!

Tror du att plantan/plantorna kommer dö om det inte kommer
nya blad i år?

Kan det hjälpa/underlätta att vattna rikligt för att försöka "vattna ur" hönsgödslet
ur jorden, eller det är ingen idé?
Gunilla T
CITAT (Ligustern @ 30-05-2017, 11:45) *
Tack för ditt svar!

Tror du att plantan/plantorna kommer dö om det inte kommer
nya blad i år?

Kan det hjälpa/underlätta att vattna rikligt för att försöka "vattna ur" hönsgödslet
ur jorden, eller det är ingen idé?


Ja, utan blad klarar sig inte växten en hel säsong, det är i bladen som fotosyntesen sker.

Gödselöverskottet kommer att försvinna så småningom men om man kan påskynda det med överdriven bevattning törs jag inte svara på. Däremot är risken stor att man dränker plantan och rötterna ruttnar, växten kan inte göra sig av med överflödigt vatten eftersom den saknar blad.
Ligustern

Tack för hjälpen!

Håller verkligen tummarna för att häcken ska repa sig..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon