Jag har ett lite svårlöst problem i min trädgård. Vi fick ett familjeäppelträd för 5 år sedan som jag (tyvärr?) inte gjort något åt förrän i år. Från början hade det ett toppskott och fyra grenar, men förra vintern bröts två av dessa grenar av pga snötyngd, de fläktes av närmast stammen. Tyvärr var båda dessa grenar på samma sida så mitt träd är nu helt osymmetriskt, ett toppskottoch två grenar åt samma håll. Hur i hela friden ska jag få grenar åt andra hållet? När man läser om ympning får jag uppfattningen att man måste kapa grenen/stammen man ympar på ovanför ympen och det vill jag ju inte göra, då måste jag ju kapa mer eller mindre hela trädet. Det finns inte heller några kvarvarande grenkragar eller liknande på stammen som går att ympa på. Går det att exempelvis barkympa på en stam med toppskottet kvar? Alltså att jag bara lägger in en ymo på lämpligt ställe i stammen utan att beskära något? Läste dessutom om ockulering,gäller samma principer för det som för ympning? Såg även i en tråd om något som kallas halvmånesnitt som man kan göra ovanför en knopp på en stam (oklart om det finns några knoppar på min stam men ser något torrt som kanske vore intressant att testa på), hittar dock inga närmare instruktioner om hur man går till väga. Någon föreslog att det står i Nya Beskärningsboken, men den verkar slut när jag kikat runt på nätet... ja, som sagt, lite svår situation, speciellt för en som har noll erfarenhet av beskärning/ympning etc. Tar tacksamt emot råd från mer erfarna äppelodlare om hur jag kan reda upp situationen (om det går)! smile.gif