mbyrod
Hej
Någon som har beställt från häckväxteronline? Tittar på avenbok, och för 80-100 cm barrotade plantor tar de ca 23 kr. Hortogreen som många verkar nöjda med tar 38 kr, så nästan det dubbla priset. Känns som väldigt stor skillnad?
eskil43
Häckväxter online förmedlar förmodligen växter från någon Tysk plantskola som Din beställning levereras ifrån sedan. Med dagens snabba frakter kan det vara helt OK att beställa på sådant sätt, bara Du kan själv bestämma när leveransen ska var hos Dig. Det är barrotsväxter som levereras och det är viktigt att tiden från att växterna lämnar kyllagrett på plantskolan till att växterna kommer fram är så kort som möjligt och att dessa kan planteras helst omgående efter framkomsten. Kvaliteten är förmodligen standard kvalité för sorten i fråga. Jag tror inte att Hortogreen är ett bättre alternativ, det är ett litet företag som 'förmedlar' växterna i princip likadant som dom flesta företag av denna typ. Växterna kan till o med vara från samma odlare, det finns inte så många odlare i Europa. Det är alltid en stor risk att köpa växter osedd, jag skulle ALLDRIG våga detta om jag inte skulle veta vem odlaren är, och ändå har jag köpt hundratals låntradarlass växter under mina 50 år som planskolaman. Jag skulle besöka en riktig plantskola i Dina trakter och höra mig för, men välj en RIKTIG plantskola!!!

Hälsningar Eskil43
Aqvakul
Problemet är att "riktiga plantskolor" är en alltmer utrotningshotad art. Nätförsäljning och kedjor som "Plantagen" slår ut de genuina plantskolorna. Även en tillsynes pålitlig mindre plantskola är ofta i händerna på de stora producenterna nere i Europa.
eskil43
CITAT (Aqvakul @ 03-03-2017, 21:57) *
Problemet är att "riktiga plantskolor" är en alltmer utrotningshotad art. Nätförsäljning och kedjor som "Plantagen" slår ut de genuina plantskolorna. Även en tillsynes pålitlig mindre plantskola är ofta i händerna på de stora producenterna nere i Europa.


Du har helt rätt, "riktiga" plantskolor som odlar häckväxter på friland, alltså i den miljön som växterna till 99.5 % hamnar i sin sista växtplats finns idag i princip inga norr om Skåne, nästan alt odlas i Tyskland, Danmark o Benelux länderna. Men även trädgårds utbildningen får ta en stor del av den fullständigt katastrofalt dåliga kunskapsnivån idag på sitt samvete.
Eskil43
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon