ausrasul
Hej,

Jag försöker föröka rosor från rossticklingar.
Finns det något ord som beskriver detta?

Till exempel ordet "Ympa" beskriver ett kopieringsprocess. finns det sånt enkel ord som beskriver vad jag försöker göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Även stickling är en kopiering resultatet blir en kopia av mamman för det är identiskt DNA. En stickling är en förökningsmetod så är det en kvist du ska stoppa i jord och få rötter så är termen stickling och det är en förökningsmetod. Frö, ympning, okulering, avläggare, vävnadsförökning är dock även de en förökningsmetod (och de flesta av dessa är att göra en kopia av moderplantan det är bara vid frö man brukar få genetisk variation)
andersen
Vintersticklingar, fungerar att ta nu, lägg ca25-30cm bitar i blött tidningspapper och håll reda på villken sida som är upp, sedan in i en plast påse och lägg in i kylskåpet till mars månad, då kan du plantera dom inne, med tex en plast påse över krukan. Jag brukar dra ett varv med eltape lägst ner på sticklingarna då vet jag vilken sida som skall ner i jorden,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon