Full version: Zombie-liguster
GunnarG
Förra hösten gjorde vi ett större grävarbete på tomten. Några meter av en 25 år gammal, två meter hög ligusterhäck grävdes upp med grävmaskin och sattes sedan tillbaka på samma plats.

Nu under sommaren har de buskar som varit uppgrävda inte visat några livstecken, inga blad eller ens knoppar. Jag beställde därför nya plantor, och började gräva bort de gamla nu i början av oktober. Då såg jag till min förvåning att de gamla buskarna verkade leva: innerbarken var ljusgrön vid de tjocka grenarna närmast marken. De tunna grenarna längre ut var däremot torra och döda.

Är det möjligt att de lever efter en sommar utan blad? Ska jag skära ner de gamla plantorna till 20 cm och hoppas att de kommer igen? Eller är det bättre att gräva bort dem och sätta dit de nya ungplantorna istället?
Huggorm
Förmodligen fick de rötterna så förstörda att de inte orkar komma tillbaka, men de har ännu inte dött helt. Bättre att satsa på nya plantor, om du fått tag på likadana
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon