Fröken Odört
Jag har en sektion i min trädgård där jag vill ha ett insynsskydd i form av en korgpilshäck. Valet föll på korgpilen eftersom jag då kommer få fri tillgång på den råvaran, och därför duger inte vilken salixart som helst.

Men att hitta information om plantavstånd samt hur många slanor det finns i bunten de säljer har visat sig svårt. Det är en ganska så lång bit där häcken ska stå (stooor tomt), så jag vill kunna beräkna kostnaden i förväg.

Och vart kan jag köpa namnsorter av korgpil? Jag vet ju att det finns massa olika färger och det vore kul (och se vackert ut vintertid) att blanda dom i en och samma häck.
Fröken Odört
Efter mycket googlande hittade jag en försäljare med namnsorter. Lägger in länken åt mig själv: http://www.pil-korg.se/page7%20kopa%20pil.html

Men jag undrar fortfarande hur tätt de ska stå.
*Stintan*
Fanns ju faktiskt svar även på den frågan på sidan du länkade till smile.gif
http://www.pil-korg.se/page8%20vera%20hur%...dlar%20pil.html
Huggorm
Men 25cm mellan låter väldigt tätt. De blir ju snabbt ganska stora och omfångsrika buskar, jag tror man kan minst det dubbla eller kanske ännu mer mellan. Men då kommer det ta fler år innan det fyller ut förstås.
Fröken Odört
25 cm är som sagt om man ska skörda den varje år, vilket jag inte kommer göra utan jag kommer låta den bli grövre och ha till staket osv. Jag har fått svar från företaget och det ska vara 30 cm mellan plantorna för en häck och gärna odlade i sicksack.

Jag frågade också om hur många plantor som behövs för 50 meter:

"
CITAT
Till en häck är det lämpligast att sätta sticklingar på åren när tjälen
gått ur marken.

Då är det bra om jorden är förberedd.

De är 30 cm långa och man sätter dem på ca 30 cm avstånd, så det blir ca
150-180 sticklingar á 3,50 .

Till en häck kan man sätta dem i zigzag för att få det tätare. Det tar
ca 3 år att få full höjd och täthet.

Du kan titta på sidan hur man odlar pil. Det är samma förfarande . Sen
beror det på hur du vill ha häcken.

Vill du skörda så gäller ett sätt, ska den bara vara häck hela tiden
gäller ett annat.
"

Funderar på att vara snål och bara köpa till typ 5-10 meter och året därpå skörda sticklingar från dessa. Varför betala för sådant som man kan få gratis liksom. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon