Full version: Vinbär
Wolderth
För ett par år sen flyttade jag min svarta vinbärsbuske, i år kommer det röda vinbär på samma buske. Hur är det möjligt ?
*Stintan*
Nej det är inte möjligt biggrin.gif
Wolderth
CITAT (*Stintan* @ 02-07-2016, 16:51) *
Nej det är inte möjligt biggrin.gif

Tack för svar men min buske ger nu både röda och svarta vinbär, fattar ingenting. Har aldrig haft en rödvinsbuske.😱😳
Huggorm
Jag har ett svagt minne av att det hänt tidigare att vinbärsbuskar ändrat färg men jag minns inte detaljerna
Aqvakul
CITAT (Wolderth @ 03-07-2016, 18:39) *
Tack för svar men min buske ger nu både röda och svarta vinbär, fattar ingenting. Har aldrig haft en rödvinsbuske.😱😳


Svarta respektive röda vinbär är två olika arter. (Vita vinbär är en mutation av de röda, där det röda pigmentet saknas.)

Har du fått röda bär på en svartvinbärsbuske är det säkert någon form av mutation. Dvs du har röda svartavinbär inte röda vinbär....
RibesRubusVitis
Gnugga de gröna bladen mellan fingrarna och lukta. Doften av svarta vinbär är omisskännlig, även utan bären. (Sen är det ju teoretiskt möjligt att någon ympat in röda på den svarta plantan; det är så man numera tillverkar uppstammade vinbär, fast då är andra Ribes-arter vanligare som grundstammar.)
*Stintan*
Vore skoj att få se en bild :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon