Full version: Äppelträd vissnar
Bjelken
Hej!

Jag planterade ett äppelträd hemma i trädgården i oktober 2016, trädet blommade fint i början på maj.
men sedan började trädet att torka, bladen växte aldrig ut riktigt och ser ut som det håller på att vissna några små grenar ha torkat. (se bifogade bilder.)

[attachment=85333:20160614_055235.jpg]
[attachment=85332:20160614_055243.jpg]

Länk till fler och större bilder:
https://drive.google.com/folderview?id=0B2I...amp;usp=sharing


Vad tror ni? Kan det vara så enkelt att det har fått för lite vatten?

Det är ett Signe Tillisch

Jag var tillbaka på plantskolan och frågade men de sa inte så mycket mer än att jag skulle klippa bort all kart så trädet inte la nån energi på det.

Satte även ett Körsbärsträd samtidigt som jag skött på samma sätt och det lever och frodas.

/Bjelken
*Stintan*
Har du vattnat ordentligt? Du har inte möjligen sork i backen?
Bjelken
CITAT (*Stintan* @ 14-06-2016, 10:19) *
Har du vattnat ordentligt? Du har inte möjligen sork i backen?



Jag trodde med att det kunde vara så enkelt som att det har fått för lite vatten, men tjejen på plantskolan trodde inte det.

Kan trädet repa sig om det bara får mer vatten? smile.gif

Nej nån sork har vi inte:)
*Stintan*
Ingen aning när jag inte vet hur mycket du vattnat det tidigare. Tycker också det ser ut som om du skulle behöva beskära trädet en del. Att plocka bort karten kan vara en bra idé då de tar mycket kraft .
Bjelken
CITAT (*Stintan* @ 14-06-2016, 13:58) *
Ingen aning när jag inte vet hur mycket du vattnat det tidigare. Tycker också det ser ut som om du skulle behöva beskära trädet en del. Att plocka bort karten kan vara en bra idé då de tar mycket kraft .



Ok, jag provar att vattna mer så får vi se, och karten är bortklippt så jag får hoppas på det bästa smile.gif

Haha okej jag betalade mer för att trädet skulle vara lite äldre och nybeskuret när jag fick det, och det är ju inte så att trädet har växt något sen dess.. kanske har blivit lite blåst sad.gif
Gunilla T
Svampangrepp? Grå monilia kallas även blom- och grentorka.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_bi...-3/ODN01-3C.HTM
*Stintan*
CITAT (Bjelken @ 14-06-2016, 15:21) *
Ok, jag provar att vattna mer så får vi se, och karten är bortklippt så jag får hoppas på det bästa smile.gif

Haha okej jag betalade mer för att trädet skulle vara lite äldre och nybeskuret när jag fick det, och det är ju inte så att trädet har växt något sen dess.. kanske har blivit lite blåst sad.gif


Ok jag kanske har fel. Har du kvitto kvar kanske du kan reklamera trädet om det är sjukt för så ser ju knappast ett friskt träd ut.
Bjelken
CITAT (*Stintan* @ 14-06-2016, 16:31) *
Ok jag kanske har fel. Har du kvitto kvar kanske du kan reklamera trädet om det är sjukt för så ser ju knappast ett friskt träd ut.


Tack för alla svar, du har säkert helt rätt☺

Jag var iaf uppe på plantskolan där jag köpte trädet och visade bilderna nu efter jobbet
Nu trodde de att trädet hade fått någon form av frostskador under vintern och att jag skulle vattna trädet var 3e dag och avvakta fram tills nästa sommar och se hur det blir då innan man gjorde något mer.

Vet inte om jag ska nöja mig med den förklaringen eller inte😕

God kväll/ Bjelken
*Stintan*
Låter ju skumt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon