Full version: Kannibalpraliner
Mjärden
Idag hörde jag något läskigt obehagligt på Landet Runt. Det var någon som bakat chokladpraliner och som fett använt människofett. Jag missade lite i början om hur bakaren fått tag på fettet, får verkligen de som sysslar med fettsugning på människor lämna ut det ?
Tjejen, som intervjuades, sa att hon inte trodde det var olagligt, men jag är inte så säker på det.
Kannibalism är ju brottsligt, så varför skulle inte det inte vara brottsligt att äta praliner gjorda på människofett. fear.gif
Huggorm
Om det är lagligt eller inte skiter jag i, men det är riktigt äckligt. Men jag gissar att det bara är en mediakupp i form av något konstprojekt. Är det inte rätt årstid för examensarbeten på någon konsthögskola?
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 29-05-2016, 22:09) *
Om det är lagligt eller inte skiter jag i, men det är riktigt äckligt. Men jag gissar att det bara är en mediakupp i form av något konstprojekt. Är det inte rätt årstid för examensarbeten på någon konsthögskola?


Jo, det var ett konstprojekt. Konstnären tog sitt eget fett och lämnade till "pralinbakaren" som sa att det inte var olagligt att äta sitt eget fett
och inte heller andras om man bett om lov.
Dock är jag osäker på om pralinerna verkligen skulle ätas.
Gita
CITAT (Trampendal @ 29-05-2016, 23:51) *
Jo, det var ett konstprojekt. Konstnären tog sitt eget fett och lämnade till "pralinbakaren" som sa att det inte var olagligt att äta sitt eget fett
och inte heller andras om man bett om lov.
Dock är jag osäker på om pralinerna verkligen skulle ätas.

Ett spännande projekt som tänjer en aning på gränserna och får oss att tänka efter. Egentligen är det ju ingen större skillnad mellan att äta valfett, grisfett mm som godis normalt innehåller eller att äta människofett.

Men själv skulle jag aldrig (utan att kräkas) kunna äta kannibal- pralinerna.
Gita
Jubbe063
CITAT (Trampendal @ 29-05-2016, 23:51) *
Jo, det var ett konstprojekt. Konstnären tog sitt eget fett och lämnade till "pralinbakaren" som sa att det inte var olagligt att äta sitt eget fett
och inte heller andras om man bett om lov.
Dock är jag osäker på om pralinerna verkligen skulle ätas.


Det är inte olagligt att äta vare sig eget eller andras. Finns ingen lag som förbjuder det. Men du får inte döda någon eller äta någons lik, där finns ju lag om att man inte får mörda och inte skända lik. Ej heller får du karva ut kött från levande människor då det klassas som tortyr eller grov misshandel.

Och fett från fettsugning klassas som riskavfall och måste brännas.

Men skulle någon råka skära av sig ett finger eller självmant stympa sig själv, finns inget som hindrar personen att äta upp detta eller vad personen än önskar.

Mjärden
Hur kan du vara så säker, varifrån har du hämtat informationen ?
Bengalow
CITAT (Gita @ 31-05-2016, 21:13) *
Ett spännande projekt som tänjer en aning på gränserna och får oss att tänka efter. Egentligen är det ju ingen större skillnad mellan att äta valfett, grisfett mm som godis normalt innehåller eller att äta människofett.

Men själv skulle jag aldrig (utan att kräkas) kunna äta kannibal- pralinerna.
Gita


Du är en lustig sak, Gita! Vad är det från "projektet" som får oss att tänka efter? Och vet du inte skillnaden mellan gris-, val- och människofett, varför skulle du då kräkas av det sistnämnda?
Konsthögskolans "projekt" är jämmerliga! Eleverna gör allt för att uppmärksammas. Det är som dagens journalister, med hopp on ett riktigt scoop. Lars Vilks kommer i skymundan, för dessa elevers provokationer. Från "Geten med gummidäck" på Moderna till Odell med sin skakiga berättelse om att hoppa från en bro, så har Konsthögskolan förvandlats till en skolning för idioti. Ju värre dess bättre. Vart är dessa människor på väg? Skall dom bli lobbyister allihop? Reklam för sig själv och sina
"alster", för att så småningom bli kändisar och komma i TV. Vem, mer än Gita, kan uppskatta detta skämt?
Om någon elev på Konsthögskolan ställt sig på scenen och lagt av en brakfis som "konstprojekt", hade du då accepterat det? Hade det fått dig att "tänka efter"?
Gita
CITAT (Bengalow @ 06-06-2016, 15:10) *
Du är en lustig sak, Gita! Vad är det från "projektet" som får oss att tänka efter? Och vet du inte skillnaden mellan gris-, val- och människofett, varför skulle du då kräkas av det sistnämnda?
Konsthögskolans "projekt" är jämmerliga! Eleverna gör allt för att uppmärksammas. Det är som dagens journalister, med hopp on ett riktigt scoop. Lars Vilks kommer i skymundan, för dessa elevers provokationer. Från "Geten med gummidäck" på Moderna till Odell med sin skakiga berättelse om att hoppa från en bro, så har Konsthögskolan förvandlats till en skolning för idioti. Ju värre dess bättre. Vart är dessa människor på väg? Skall dom bli lobbyister allihop? Reklam för sig själv och sina
"alster", för att så småningom bli kändisar och komma i TV. Vem, mer än Gita, kan uppskatta detta skämt?
Om någon elev på Konsthögskolan ställt sig på scenen och lagt av en brakfis som "konstprojekt", hade du då accepterat det? Hade det fått dig att "tänka efter"?

Men ser man på! "Projektet" fungerar ju. Det har ju fått också dig att fundera/reflektera/tänka efter. Inte nog med det, det har lett dig vidare till Rauschenberg, Odell. och t.o.m. Lars Vilks.

Varför skulle jag kräkas av människofett då? Troligen för det känns som att gå emot naturen att äta av sin egen art. Fast å andra sidan så sägs det att de som överlevde den svåra flygolyckan i Anderna i början på 70-talet överlevde just för att de åt av sina döda kamrater. Så ändå, jag skulle också förmodligen ätit människa om min överlevnad hängde på det.
Varför äter vi grisar och kor men inte hundar och katter i vår kultur? Det finns länder där små gulliga hundvalpar är en delikatess och där man inte kan tänka sig äta kor eller grisar. Frågor som "projektet! väcker.

När det gäller geten på Moderna museet så är det deras mest uppmärksammade objekt Kanske beroende på materialvalet. Är det skulptur eller vad är det? Vad är symboliken i konstverket? Finns många gissningar, men min tolkning är att det är ett självporträtt och att han som ju var homosexuell kände sig som en risig get i 50-talets USA. Nu var Rauschenberg förstås inte först med denna typ av objekt. Meret Oppenhiems pälsklädda tekopp var förstås helt banbrytande och inspirerade många andra konstnärer,

Sen nämner du Odell och hennes fejkade självmord, ett tilltag som jag alltid tyckt varit oetiskt. Men varför tycker jag det? Kanske finns det ett konstnärligt värde där också, det väcker ju olika känslor.

Betr. din avslutning om "brakaren på scen" så har detta samt kissande och bajsande på scenen gjorts flera gånger utan att lämna några större avtryck.

Är det någon som är sugen på en konstupplevelse utöver det vanliga så besök den 87-åriga japanskan Yoyoi Kusamas utställning på Moderna Museet i Stockholm i sommar. Jag såg denna utställning på Louisiana förra hösten. Helt fantastisk.
Gita
Mjärden
CITAT (Bengalow @ 06-06-2016, 15:10) *
Om någon elev på Konsthögskolan ställt sig på scenen och lagt av en brakfis som "konstprojekt", hade du då accepterat det? Hade det fått dig att "tänka efter"?


Hallå, Bengalow, visste du inte att det är en konst att fisa på beställning ! w00t.gif
Jubbe063
CITAT (Mjärden @ 06-06-2016, 14:20) *
Hur kan du vara så säker, varifrån har du hämtat informationen ?


Svensk författningssamling, NJA 1 och NJA 2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon