CITAT (Bengalow @ 06-06-2016, 15:10)
Du är en lustig sak, Gita! Vad är det från "projektet" som får oss att tänka efter? Och vet du inte skillnaden mellan gris-, val- och människofett, varför skulle du då kräkas av det sistnämnda?
Konsthögskolans "projekt" är jämmerliga! Eleverna gör allt för att uppmärksammas. Det är som dagens journalister, med hopp on ett riktigt scoop. Lars Vilks kommer i skymundan, för dessa elevers provokationer. Från "Geten med gummidäck" på Moderna till Odell med sin skakiga berättelse om att hoppa från en bro, så har Konsthögskolan förvandlats till en skolning för idioti. Ju värre dess bättre. Vart är dessa människor på väg? Skall dom bli lobbyister allihop? Reklam för sig själv och sina
"alster", för att så småningom bli kändisar och komma i TV. Vem, mer än Gita, kan uppskatta detta skämt?
Om någon elev på Konsthögskolan ställt sig på scenen och lagt av en brakfis som "konstprojekt", hade du då accepterat det? Hade det fått dig att "tänka efter"?
Men ser man på! "Projektet" fungerar ju. Det har ju fått också dig att fundera/reflektera/tänka efter. Inte nog med det, det har lett dig vidare till Rauschenberg, Odell. och t.o.m. Lars Vilks.
Varför skulle jag kräkas av människofett då? Troligen för det känns som att gå emot naturen att äta av sin egen art. Fast å andra sidan så sägs det att de som överlevde den svåra flygolyckan i Anderna i början på 70-talet överlevde just för att de åt av sina döda kamrater. Så ändå, jag skulle också förmodligen ätit människa om min överlevnad hängde på det.
Varför äter vi grisar och kor men inte hundar och katter i vår kultur? Det finns länder där små gulliga hundvalpar är en delikatess och där man inte kan tänka sig äta kor eller grisar. Frågor som "projektet! väcker.
När det gäller geten på Moderna museet så är det deras mest uppmärksammade objekt Kanske beroende på materialvalet. Är det skulptur eller vad är det? Vad är symboliken i konstverket? Finns många gissningar, men min tolkning är att det är ett självporträtt och att han som ju var homosexuell kände sig som en risig get i 50-talets USA. Nu var Rauschenberg förstås inte först med denna typ av objekt. Meret Oppenhiems pälsklädda tekopp var förstås helt banbrytande och inspirerade många andra konstnärer,
Sen nämner du Odell och hennes fejkade självmord, ett tilltag som jag alltid tyckt varit oetiskt. Men varför tycker jag det? Kanske finns det ett konstnärligt värde där också, det väcker ju olika känslor.
Betr. din avslutning om "brakaren på scen" så har detta samt kissande och bajsande på scenen gjorts flera gånger utan att lämna några större avtryck.
Är det någon som är sugen på en konstupplevelse utöver det vanliga så besök den 87-åriga japanskan Yoyoi Kusamas utställning på Moderna Museet i Stockholm i sommar. Jag såg denna utställning på Louisiana förra hösten. Helt fantastisk.
Gita