Full version: Dött på forumet!
Sidor: 1, 2
Sommartorparn
OK, jag har själv inte varit så aktiv de senaste åren..... Men nu när jag är tillbaka slås jag av att det är så lite aktivitet. Rosforumet, t.ex. har på ett år haft ungefär lika många inlägg som det förr kunde vara på en vecka.

Vad har hänt och vart tog alla vägen?

(Känns som att komma till en fest när gästerna redan hunnit lämna sad.gif )
Gunilla T
Ja, det är stillsamt kan man nog säga. Jag har också varit borta under en lång period men är nu tillbaka och vill gärna väcka liv i trädgårdsavdelningen men det går inte särskilt bra.

Jag försöker svara på de få trädgårdsfrågor som kommer (om jag har något att tillföra) då det är trist om någon ställer en fråga och ingen svarar.

Men jag håller på att ledsna med att skriva svar för oftast får man ingen som helst respons, som att svara rakt ut i luften och ingen bekräftelse på att den som ställt frågan läst svaret - trist!

Det krävs nog en ömsesidighet för att få liv i trädgårdsforumet eller så är det som att försöka återuppväcka de döda?
Gossen Ruda
De flesta försvann till facebook. En del skyller på mycket bråk här men om det var involverat så var det inte huvudskälet.
Tapio
Halaj!

Men vad är huvudskälet då?
Fejan lämpar sig bara för pladder, och funkar inte som ersättning för seriösa frågor, där folk kanske inte har tid att följa en rullande tidslinje, men ändå har ett bra svar på en fråga.
Uppenbarligen drog sig många ur för någon fjantig virusvarning. Den var lika verklig som Y2Kbuggen eller svininfluensan. Jag har aldrig haft något virusskydd på datorn, men inte åkte jag på något virus. Men så klickar jag inte hej vilt på vad som helst heller.

Näe, jag tror på dreven och bråken. Sanna mina ord: detta forum kommer att bli mindre och mindre till det enda som återstår är Gita och Stintan som tävlar om vem som kan bete sig mest barnsligt. Jag känner skamsköljningar flöda över mig när jag läser deras inlägg. Å deras vägnar alltså, inte över mig själv.

//T
Gossen Ruda
Jo, viruset eller vad det nu var var verkligt. Det kom via Google annonser. Jag fick bara varningar för mitt virusskydd stoppade det lätt. Tanterna bråkar visserligen och har sina vendettor men man behöver ju inte delta. Men jag tror att många hoppade på facebook för de var egentligen här för social samvaro och när man kunde vara på ett annat ställe där man kan välja sina vänner var det mer lockande.
Sommartorparn
Synd på ett bra forum! Jag har lärt mig sååå mycket av att hänga här! Trevlig stämning och trevlig blandning av erfarna och nyblivna trädgårdsentusiaster. Tror inte heller att en Facebookgrupp kan fylla samma funktion!

När var det jag själv slutade gå in här och varför? Minns att det plötsligt blev nödvändigt att logga in med lösenord bara för att titta på forumet! Jag hade just gått över till Iphone och det fanns ingen app för Odla forumet. Att ta sig ut på internet och mata in inloggningsuppgifter varje gång på en Iphone blev helt enkelt för omständligt. (förutom att jag själv inte hade lika mycket tid som innan...)

Förresten, är det någon av er som vet hur jag ändrar stavfelet i trådens rubrik?
Gossen Ruda
Det är bara moderatorer och liknande som kan ändra i rubrikerna.
Huggorm
CITAT (Sommartorparn @ 16-04-2016, 21:15) *
Förresten, är det någon av er som vet hur jag ändrar stavfelet i trådens rubrik?
Jag vet men det är hemligt innocent.gif

Att det är tomt på forumet beror inte på något som hänt här, eftersom samma fenomen finns på alla andra forum också. Forum som diskussionsplattform tycks ha tappat sin tjusning och folk går vidare till sociala media. Tror det hänger ihop med att folk är uppkopplade konstant numera och då passar det bättre med diskussionsformer som går snabbt och inte kräver mycket möda. Kvantitet istället för kvalitet alltså.
Natur liv
Jag tror också att det handlar mer om andra sociala medier än om odla.nu. Personligen fortsätter jag att kolla på odla eftersom det finns många odlingstips och mycket trädgårdskunskap här. Ibland hittar jag det visserligen i gamla trådar, men trädgårdar ändras inte så snabbt så det funkar det också.

Jag har inga problem med ett internetforum som är lite långsammare än andra, men det är klart ... ett och annat inlägg är väl bra att det skrivs.
Sommartorparn
Snabbheten avgörs väl av hur många som är aktiva..... Även odla-forumet var blixtsnabbt en gång i tiden. Kanske en app hade underlättat och förhindrat att folk lämnade forumet?

Det som är så himla bra här är att man kan söka fram information på ett sätt som inte går i ett Facebookflöde!

Visst går det att hitta intressant info i gamla trådar, men det är inte lika givande som tidigare. I ett forum kan man få alla slags svar, men om något svar är bristfälligt eller heltokigt så finns det normalt alltid någon annan som går in och kompletterar. Den självreglerande effekten försvinner när det är för få aktiva. I ett aktivt forum blir det kul att hjälpa andra på samma sätt som man själv blivit hjälpt. Om å andra sidan frågor förblir obesvarade eller bara får något enstaka svar försvinner den motivationen.....

Hur som helst, det nyttar inget att vara nostalgisk.... Är det någon särskild Facebook grupp som dragit till sig alla odlaiter eller är de spridda i cyberrymden?

Tack i alla fall, ni som tog er tid att fundera över min fråga! rose.gif
Eva i Skåne
Jag hör till dom som var mycket aktiv här förr, men av flera anledningar har det blivit längre och längre mellan besöken här. Dock har jag vissa återfall smile.gif
På FB finns massor av trädgårdsgrupper, bl a "odlaiter", "Trädgårdsliv", "blommor och grönt!", "Trädgårdskompisar". Dessa är jag med i och där finns många av gamla odlaiter och många andra medlemmar. Sen finns det specialgrupper om man är intresserad av t ex pelargoner, rosor eller krukväxter och massor av grupper för köp/sälj.
Man väljer själv om man vill följa allt som händer i dessa grupper, men det blir snabbt för mycket kan jag säga. Ibland skapas många nya trådar i timmen. Dock är det bra att vara med och kunna söka eller själv ställa frågor eller skriva nåt inlägg. Själv är jag vän med ett antal gamla odlaiter och följer deras inlägg utanför trädgårdsgrupperna.
Om du inte är aktiv på FB redan så kommer du lära dig efterhand. Skriv ett PM till mig här på forumet om du vill ha hjälp.

Förra veckan tog jag mig friheten att vara röst för flera här på forumet och skickade ett meddelande till den som håller i Odla.nu's FB-grupp. Svaret känns lite hoppfullt så vi får väl avvakta lite och se.

----------------------------------------------------


Odla.nu har fortfarande ett forum som lever ett tynande liv, men några entusiaster hänger kvar där. Vi är många som haft väldigt roligt där och lärt oss massor.
På forumet finns en avdelning som heter "Redaktionens hörna" med tre underavdelningar. INGEN ansvarig har varit aktiv där de senaste åren och där finns trådar som handlar om t ex tävlingar som aldrig blev avslutade. Åtminstone redovisades aldrig några resultat från forumvärdarna.
Jag vet att dessa forumvärdar inte finns kvar, men snälla du som håller i FB-sidan - Kan inte du se till att någon tar bort eller åtminstone stänger denna avdelning? Det är många som blir irriterade av att se den, känns som ett hån mot oss som vill ha ett levande forum.
mvh Eva i Skåne


Hej Eva! Jag ska genast kolla upp detta och även kika lite på lösningar om hur vi får igång ett fungerande forum. Jag själv är inne där och kikar ibland och refererar gärna till er på forumet om det är en fråga jag inte kan svara på smile.gif Jag tycker det är viktigt att forumet är kvar och ska genast kolla upp hur vi ska lösa detta. Med vänlig hälsning Anna Theorin - odlas trädgårdsmästare
Elisabeth-Västkustkolonisten
Bra Eva.

Dött har det nu varit några år här.

Men man får ju säga att många gånger tonen inte var särskilt trevligt. Även om man har olika åsikter så behöver man inte vara otrevligt.

Sen var det där med virus......

Bee
Det där med virus har jag aldrig varit utsatt för (peppar, peppar), däremot en minskad trädgårdslust. Sen vi skaffade hund för snart fem år sen så har lusten för trädgården minskat avsevärt. Det har bara handlat om underhåll.

Jag kanske inte är ensam om minskat trädgårdsintresse? Där jag bor har det flyttat in mycket nytt folk och dom tar bort alla växter ( inkl en magnifik stooor magnolia) och ersätter med antingen bara gräs eller ännu värre, grus! Trist är det!

I år har mitt intresse för trädgården vaknat till liv igen så jag kommer säkert att vara här mera. Tidigare fick jag mycket hjälp av bla Kerstin och Kajsa. Jag är sååå tacksam för deras hjälp!

En annan sak som skulle hjälpa mycket är om det går att ladda upp bilder lika lätt som på FB. Det här med att hålla på med dator och minska storlek mm minskar lusten till bildpresentation.


Sommartorparn
Bra, Eva i Skåne, att du har kontaktat redaktionen!

Tack för tipsen angående Facebook. Jag är med i Facebook och även i några grupper, dock inga trädgårdsgrupper. Det som stör mig med Facebook är att man inte kan skriva under pseudonym + så fort jag skriver något i en grupp dyker inlägget upp i mina vänners flöden. Dessutom tycker jag innehållet i grupperna är svåröverskådligt, inte uppdelat i underavdelningar och trådar som här. Jag vill ju inte abonnera på flödet utan bara hitta just vissa saker som intresserar mig.

Har du något tips på trädgårdsgrupp som funkar bättre på dessa punkter?
Sommartorparn
Att sociala medier tagit över tycker inte jag räcker som förklaring till att det är dött här. Jag är med i Byggahus forum, som har liknande upplägg som Odla och där är inte alls lika dött! Jag tror också det har att göra med hur forumägaren förvaltar forumet.

På Byggahus har man t.ex.
1) kontinuerligt förbättrat forumets funktioner
2) tagit fram en app så att det enkelt går att kolla och delta i forumdiskussioner via telefonen
3) aktivt modererat diskussionerna så att trams, påhopp, off topic snabbt tagits bort
4) aktivt gjort kopplingar mellan forumdiskussionerna och det redaktionella materialet, exempelvis lyft upp en forumdiskussion till förstasidan, utgått från forumdiskussioner för att göra en redaktionell artikel, länkat in artiklar till forumet och inbjudit till diskussion.

Man tycker att det skulle vara i Odlas intresse att sköta om sitt forum, eftersom forumet lockar besökare och gör hemsidan attraktiv för annonsörer. Vad är odla utan forumet? Försäljning av växter o trädgårdsgrejer? Då finns det webbshoppar som är betydligt mer välsorterade! En journalistisk produkt? Då finns det trädgårdstidningar som är betydligt intressantare....... Jag har faktiskt svårt att förstå de prioriteringar som gjorts här!
*Stintan*
CITAT (Sommartorparn @ 20-04-2016, 08:34) *
Bra, Eva i Skåne, att du har kontaktat redaktionen!

Tack för tipsen angående Facebook. Jag är med i Facebook och även i några grupper, dock inga trädgårdsgrupper. Det som stör mig med Facebook är att man inte kan skriva under pseudonym + så fort jag skriver något i en grupp dyker inlägget upp i mina vänners flöden. Dessutom tycker jag innehållet i grupperna är svåröverskådligt, inte uppdelat i underavdelningar och trådar som här. Jag vill ju inte abonnera på flödet utan bara hitta just vissa saker som intresserar mig.

Har du något tips på trädgårdsgrupp som funkar bättre på dessa punkter?


Det beror på hur du har dina inställningar vad som ska visas i dina vänners flöden liksom i ditt eget. Lite pyssel att få till men det går. Sen är ju inte Facebooks upplägg att jämföra med den här gamla typen att forum och Odla är ju trots allt en enorm kunskapsbank där man kan söka fram enormt mycket.
Aqvakul
CITAT (Sommartorparn @ 20-04-2016, 09:11) *
Att sociala medier tagit över tycker inte jag räcker som förklaring till att det är dött här. Jag är med i Byggahus forum, som har liknande upplägg som Odla och där är inte alls lika dött! Jag tror också det har att göra med hur forumägaren förvaltar forumet.

På Byggahus har man t.ex.
1) kontinuerligt förbättrat forumets funktioner
2) tagit fram en app så att det enkelt går att kolla och delta i forumdiskussioner via telefonen
3) aktivt modererat diskussionerna så att trams, påhopp, off topic snabbt tagits bort
4) aktivt gjort kopplingar mellan forumdiskussionerna och det redaktionella materialet, exempelvis lyft upp en forumdiskussion till förstasidan, utgått från forumdiskussioner för att göra en redaktionell artikel, länkat in artiklar till forumet och inbjudit till diskussion.

Man tycker att det skulle vara i Odlas intresse att sköta om sitt forum, eftersom forumet lockar besökare och gör hemsidan attraktiv för annonsörer. Vad är odla utan forumet? Försäljning av växter o trädgårdsgrejer? Då finns det webbshoppar som är betydligt mer välsorterade! En journalistisk produkt? Då finns det trädgårdstidningar som är betydligt intressantare....... Jag har faktiskt svårt att förstå de prioriteringar som gjorts här!


Man har väl inte "orkat" sköta forumet. Nya ägare, tjäna pengar, kort perspektiv....Ditt exempel visat hur man "borde" gjort.
Uggi
Nu är det mer än lovligt tyst på forumet, är det sommarstiltje?
silos
Det är mycket mycket trevligare och roligare vara i trädgården än inne i cyber världen!
Här är det bara så trist så det är ingen mening längre att vara här!
Mjärden
Det är väl mest här på småprat som det har varit lite otrevlig ton ibland speciellt om ämnet varit politik, men det är inget ovanligt även i det vanliga livet. Men när det gäller ämnestrådarna tycker jag det varit en trevlig och konstruktiv ton i inläggen.

Att det är dött just nu kanske inte är så konstigt, då vi är inne i ett skede, där det inte går att förändra så mycket i trädgård och odlingar. Det handlar väl mer om klippa gräs och rensa ogräs en tid framöver, bara mindre justeringar kan bli aktuella. Lite typiskt är att vädertråden fortfarande är vid liv, men det kanske inte är så konstigt, så vi nu fått regn efter en lång värmeperiod.

Kanske en Brexit-tråd kunde få igång diskussionen ett tag iaf, nu när trädgårdsfrågorna är i viloläge.
Huggorm
CITAT (Mjärden @ 18-06-2016, 20:48) *
Kanske en Brexit-tråd kunde få igång diskussionen ett tag iaf, nu när trädgårdsfrågorna är i viloläge.

tummenupp.gif
silos
CITAT (Mjärden @ 18-06-2016, 20:48) *
Det är väl mest här på småprat som det har varit lite otrevlig ton ibland speciellt om ämnet varit politik, men det är inget ovanligt även i det vanliga livet. Men när det gäller ämnestrådarna tycker jag det varit en trevlig och konstruktiv ton i inläggen.

Att det är dött just nu kanske inte är så konstigt, då vi är inne i ett skede, där det inte går att förändra så mycket i trädgård och odlingar. Det handlar väl mer om klippa gräs och rensa ogräs en tid framöver, bara mindre justeringar kan bli aktuella. Lite typiskt är att vädertråden fortfarande är vid liv, men det kanske inte är så konstigt, så vi nu fått regn efter en lång värmeperiod.

Kanske en Brexit-tråd kunde få igång diskussionen ett tag iaf, nu när trädgårdsfrågorna är i viloläge.


Vad är Brexit-tråd?
Huggorm
CITAT (silos @ 18-06-2016, 20:58) *
Vad är Brexit-tråd?
Du har väl inte missat att britterna snart skall rösta om utträde ur EU? Det kan bli ett viktigt steg på vägen mot EU:s kollaps.
Gossen Ruda
För min del har jag just nu för mycket att göra för att hänga här men jag skummar igenom forumet dagligen.
Natur liv
CITAT (Gossen Ruda @ 19-06-2016, 06:55) *
För min del har jag just nu för mycket att göra för att hänga här men jag skummar igenom forumet dagligen.


Samma här. Det händer så otroligt mycket i trädgården så här års. Jag hinner knappt med verkligheten.
Berith
-cry-.gif Jag gråter både av glädje och sorg!

Äntligen kan jag ta mig in här igen! Vår telefon och internet la av för tre veckor sedan och det verkar som om det dröjer innan dom fixar ihop det igen. Hade jag reparatören här skulle jag ta honom i örat. Ett rejält tag. mad.gif

Herreg******d! Hela världen ligger ju där ute, på internet. Vad man än ska göra så måste man ju ha ett fungerande nät. Betala räkningar tex. Man vill ju inte ha en massa påminnelser bara för att man inte betalat i tid.

Häromdan köpte vi en grej som säkert heter nåt på engelska, och kunde koppla upp oss på nätet igen. Och nu är jag här igen! Oh hemska tanke, tänk om inte Odla hade funnits kvar....
Aqvakul
CITAT (Berith @ 19-06-2016, 08:38) *
-cry-.gif Jag gråter både av glädje och sorg!

Äntligen kan jag ta mig in här igen! Vår telefon och internet la av för tre veckor sedan och det verkar som om det dröjer innan dom fixar ihop det igen. Hade jag reparatören här skulle jag ta honom i örat. Ett rejält tag. mad.gif

Herreg******d! Hela världen ligger ju där ute, på internet. Vad man än ska göra så måste man ju ha ett fungerande nät. Betala räkningar tex. Man vill ju inte ha en massa påminnelser bara för att man inte betalat i tid.

Häromdan köpte vi en grej som säkert heter nåt på engelska, och kunde koppla upp oss på nätet igen. Och nu är jag här igen! Oh hemska tanke, tänk om inte Odla hade funnits kvar....

smiley_small_hug.gif
Berith
Suck! Världens största suck. Världens djupaste suck. Värdens mest bedrövade, irriterade, besvikna suck!

Vår fasta telefon tillsammans med internetet ligger fortfarande nere. Det är så jämrars irriterande! För sjutton gubbar, fixa det!

mad.gif Dagarna bara går... Veckorna bara går!
*Stintan*
CITAT (Berith @ 28-06-2016, 07:43) *
Suck! Världens största suck. Världens djupaste suck. Värdens mest bedrövade, irriterade, besvikna suck!

Vår fasta telefon tillsammans med internetet ligger fortfarande nere. Det är så jämrars irriterande! För sjutton gubbar, fixa det!

mad.gif Dagarna bara går... Veckorna bara går!


Kan ni inte ha mobilt bredband?
caprifol
CITAT (Berith @ 28-06-2016, 07:43) *
Suck! Världens största suck. Världens djupaste suck. Värdens mest bedrövade, irriterade, besvikna suck!

Vår fasta telefon tillsammans med internetet ligger fortfarande nere. Det är så jämrars irriterande! För sjutton gubbar, fixa det!

mad.gif Dagarna bara går... Veckorna bara går!

Äääh, Stintan hann före....
Jag började också mitt inlägg med "kan ni inte ha mobilt bredband?!". Åk in till närmaste butik o inhandla ett mobilt abonnemang o litet modem, koppla in och du har kontakt med världen igen inom några timmar. Jag sitter med ett sådant här i skärgården och det fungerar perfekt! Operatör i mitt fall: Tre.
caprifol
Eller - sorry: den lilla grejen ni köpte kanske är ett modem o kanske ÄR det mobilt bredband du nu är uppkopplad med?!
Berith
Ja vi köpte ett sånt där som heter 3Kontant Bredband, funkar bra om vi bara kollar lite på nätet. Inga stora utsvävningar utan bara sånt som måste göras. Betala räkningar, kolla mejl, Odla. Men det är ju så irriterande i alla fall!

Och vi bor så vi måste ha fast telefon för att komma ut i världen. Tex att ringa och anmäla fel på den fasta telefonen. mad.gif
caprifol
OK förstår att det är irriterande, men hur stora "utsvävningar" du vill kunna göra beror ju på hur mycket pengar du pytsar in. Jag har inte kontantkort utan abonnemang och kan vara uppkopplad i princip ständigt för strax under 300 kr, vilket är taket. Grundavgiften är dock bara 99 kr (ger 1 gb) så den kostnaden blir det under vintermånaderna.
*Stintan*
Har inte haft fast telefoni på flera år och det funkar hur bra som helst om man har bra täckning. Kan ju vara uppkopplad med mobilen om jag vill och samtalen är fria, men eftersom jag bor i lägenhet och har fiber till datorn använder jag mest det. Annars hade jag nog skaffat mobilt bredband med abonnemang. Man betalar ju för det antal Gb man behöver vara uppkopplad och kan fylla på om det tar slut.
Mjärden
För mig fungerar varken trådlöst eller mobilt bredband - jag blir varm i kroppen och det smakar konstigt i munnen ung som det gjorde innan LCD-skärmarna kom, sitter jag för länge blir jag riktigt dålig. Jag måste köra med kabel via modem för att det skall fungera.
Samma sak med bärbara telefoner och i mobiltelefonen kan jag bara prata korta stunder. Den nya tekniken är fantastisk, bara man kan utnyttja den, men så länge det finns ett alternativ som funkar skall jag inte klaga
Berith
En liten uppdatering ang vår bredbandstelefoni. Joodå den lyser med sin frånvaro än. Senaste uppgifterna nu är att felet ska vara åtgärdat den 15 juli. Om vi har tur alltså. Från 4 juni till 15 juli blir 42 dagar. 42 dagar är en hel drös med timmar och den drösen blir ännu större i minuter. Suck...!

När vi pratade med "dom" för ett tag sen sa tjejen att vi ju hade rätt till 30 dagars fri surf medan dom fixade felet. "Visste ni inte det??" Neej, det visste vi inte, hur sjutton skulle vi kunna veta det? Joodå, det var bara att hämta ut en grejimoj i en stad som börjar på M och ligger 8 mil härifrån. Fågelvägen! Va...??! sa vi, finns det inte i "våran" stad? "Joodå, det finns det." Så vi var och hämtade en sån där men vi har fortsatt med den där mojjen vi fixade i början. Man kan inte göra så stora utsvävningar med den med det lilla funkar också.
Kajsa
Själv är jag mest på avd, Rosor och Klematis och har också funderat på orsaken att så många har försvunnit, har inte märkt någon otrevlig ton, ingen har varit elak där. Visst är det trist lägga in rosbilder, svara på frågor mm och så svarar ingen.
Jag har en arbetsam trädgård mitt första barnbarn så jobb finns men det är roligt få prata med andra med samma intresse ibland. Hoppas det vänder mot hösten
catlady
Jag var väldigt aktiv för kanske 8 år sedan men sedan blev jag egenföretagare. Några gånger under årens gång har jag försökt komma tillbaka men har helt enkelt inte haft tid. Men sedan ett halvår är jag "ledig" och blev faktiskt lite ledsen över att upptäcka att forumet gått så i stå sad.gif

När jag var aktiv planerades det utflykter och studiebesök, och det fanns massor med bytestrådar med både frön och växter. Ett helt gäng personer var aktiva dagligen med att svara på frågor och ge tips, och det gick lätt och snabbt att kontakta moderatorer och ansvariga för Odla.nu.

Jag var själv aldrig så aktiv under icke-trädgårdstrådar då det begav sig, så jag har missat både bråk och virus, men jag håller med ovanstående om att ett forum behöver moderatorer som är aktiva, helst dagligen. Det är pinsamt och nedslående att se "Advent 2015!" under "Artikelnytt". Men allra sämst är det att jag ansökte om att få ändra mailadress sedan jag plötsligt blev utestängd - för 2 månader sedan - och ärendet löstes inte förrän denna veckan!
Mjärden
Det är väl som med det mesta att det är lite upp och ner. Ibland har man behov att lufta någon åsikt, ibland går man igång på något som främst Gita letat upp någonstans, men sen kan man få en downperiod och hittar inget att kommentera eller ta upp och fråga om.
Sen är det bra, om det kommer några nya eller nygamla, som ser saker och ting ur en annan synvinkel eller besitter en icke föraktligt kunskap i trädgårdsodling, det vitaliserar forumet.
Sen tycker jag att funktionen att komma direkt till sista inlägget i en tråd borde finnas (eller kanske den finns fastän jag inte upptäckt den)
Natur liv
CITAT (Mjärden @ 09-08-2016, 00:34) *
Sen tycker jag att funktionen att komma direkt till sista inlägget i en tråd borde finnas (eller kanske den finns fastän jag inte upptäckt den)


Den funktionen finns. Tryck på "Av". För att komma till det här inlägget tryckte jag på "Av Mjärden".
Mjärden
Jag hittar inget Av, var sitter det ?
Aqvakul
Kolumnen längst till höger:

Under datum, över namn
silos
Småprat har blivit mer som Politikprat för Gita!

Vart har alla andra pratare tagit vägen?!?

Nå jag skriver inte heller så värst mycket numera!
sparvuggla
CITAT (silos @ 17-08-2016, 13:28) *
Småprat har blivit mer som Politikprat för Gita!



Nå jag skriver inte heller så värst mycket numera!


Ja, tyvärr. Skum propaganda.
silos
Gita har 14 trådar på första sidan här och mest om politik!

När jag skrev många trådar så blev det ett väldigt liv!

caprifol
Men nog är det väl så att politik och andra dagsaktuella frågor berör - och intresserar (?) - oss alla som lever här och nu?! Vi väljer ju själva vad vi läser, och jag går t ex aldrig in i trådarna om "vad du gör/gjort", ordassociering o d. Inget ont om dem, absolut inte, men med det menar jag att det inte alls är märkligt att trådar om politik dominerar.
Tillägg: att kalla det "skum propaganda" förstår jag inte alls. Det står ju fritt för alla att bemöta såväl höger- som vänstersympatier.
silos
CITAT (caprifol @ 17-08-2016, 14:35) *
Men nog är det väl så att politik och andra dagsaktuella frågor berör - och intresserar (?) - oss alla som lever här och nu?! Vi väljer ju själva vad vi läser, och jag går t ex aldrig in i trådarna om "vad du gör/gjort", ordassociering o d. Inget ont om dem, absolut inte, men med det menar jag att det inte alls är märkligt att trådar om politik dominerar.
Tillägg: att kalla det "skum propaganda" förstår jag inte alls. Det står ju fritt för alla att bemöta såväl höger- som vänstersympatier.


Jag har inget emot politik trådar men skulle så gärna se annat med vad det nu än är!
Men det är tyvärr inte så många aktiva medlemmar här.
Mjärden
Det har varit ett "drev" efter Gita, men hon överlevde.

Men ibland kan det vara svårt att "tända till" på en tråd och engagera sig med inlägg.
Oftast inträder då ett tillstånd av likgiltighet och man tar lite "time out" från forumet, som du kör ibland silos.

Men trådar om väder, synonymer etc kan vara trevliga att göra inlägg på, då det inte är kontroversiellt på något sätt, förresten nu kom jag på något att lägga in på vädertråden.
*Stintan*
CITAT (Mjärden @ 17-08-2016, 17:42) *
Det har varit ett "drev" efter Gita, men hon överlevde.

Men ibland kan det vara svårt att "tända till" på en tråd och engagera sig med inlägg.
Oftast inträder då ett tillstånd av likgiltighet och man tar lite "time out" från forumet, som du kör ibland silos.

Men trådar om väder, synonymer etc kan vara trevliga att göra inlägg på, då det inte är kontroversiellt på något sätt, förresten nu kom jag på något att lägga in på vädertråden.


Det s.k. "drevet" är helt självförvållat. Såklart det inte är någon fart och intressanta trådar när det inte finns några människor kvar på forumet.
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2016, 18:02) *
Det s.k. "drevet" är helt självförvållat. Såklart det inte är någon fart och intressanta trådar när det inte finns några människor kvar på forumet.


Självförvållat? Så lille Olle som blir mobbad i skolan för att han har glasögon får skylla sig själv? Eller Karin som har några kilo för mycket får också skylla sig själv när hon mobbas på jobbet? Och givetvis får alla våldtäktsoffer skylla sig själv för att de varit lättklädda/berusade eller helt enkelt varit dumma nog att gå hem ensamma på kvällen?

Och snacka inte om den som uttrycker högeråsikter på ett forum, den jäkeln bör ju kölhalas...

Skrämmande vilken människosyn vissa visar upp härinne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon