Full version: häckförslag?
ina76
Hej,
Nybliven husägare!
Har en helt orörd trädgård.

Nu närmar sig varmare tider och det ska planteras häck framför huset.

Men vilken häck ska jag ha.
Det är ett litet hus(parhus) i Stockholm.
Funderade först på tuja, men den blir ju hiskeligt stor vilket kanske känns fånigt på ett litet hus.

Vintergrön vore trevligt men är inget krav.
Blommor vore också trevligt m en prio är att den är snygg mestadels av året.

Har ni några förslag?
/ina
KURT
Många vill ha vintergröna häckar men det är nog trevligare med en häck som har lite olika utseende ovid olika årstider. En lövhäck (tex avenbok) har ett mycket växlande utseende och är alltid intressant. Det bästa förslaget är ändå att gå/åka runt och se på uppvuxna häckar. Jag tycker inte att alla typer av häcka passar i alla områden. Dels beror det på vad för hus man har men delvis också vilket område man bor i.
Cilla
Hagtorn kan vara trevligt om man lär sig att beskära så att den blommar och sedan får sina illröda, nyponlika bär som sitter kvar ända till vårvintern. Kan beskäras så att den inte blir så hög och bred.

Sibirisk ärtbuske Caragana arborescens, fam. LEGUMINOSAE (tror jag den heter som buske också men är ej helt säker) är söt med sina gula blomhängen, är lättodlad och kan beskäras så att den inte blir så stor. Ganska tät på vintern med alla små grenar.

Vill man ha en riktigt smal häck kan en spaljé av kaprifoler räcka. Planterar man olika sorter har man blom hela sommaren. Aningen tjockare som häck är bokharabindan. Björnbär kan också vara en variant om det är sol på stället. Dessa tre växer mycket snabbt, alla utom björnbär klättrar själva på t ex tunn spaljé. Vill man ha dem höga låter man dem klättra uppåt, annars böjer man dem vågrätt.

En mycket vacker häck är lepagehäcken i äpple eller päron. De ettåriga träden placeras med ca en meter i bredd och böjs i bågar. Man beskär en eller två gånger per år om man vill ha frukt. Byggs ofta i tre bågars höjd. Träden man använder har svagväxande grundstam så att de inte blir så grova och snabbväxande.
Här en lepagehäck under uppbyggnad:
Åsa, mälardalen zon 2
Vill bara varna lite för sibirisk ärtbuske, det finns en speciell mjöldaggsart som går på denna växt och den finns numera över nästan hela sverige. Tyvärr går det inte att hålla på och bekämpa häckar som har mjöldagg med olika medel.


Det går ju också att ha lite mera friväxande häckar av ex. Aronia eller spirea.

Ska det vara en inte alltför lång häck kanske dvärgsyrenen ´Palibin´ i buskform kan passa eller den småbladiga syrenen ´Superba´. Tyvärr brukar dessa små syrener kosta ganska mycket och brukar nog inte finnas som häckplantor.
Annika zon 4
wacko.gif Jag har tänkt plantera pil. Vacker och praktisk. Den planterar du om vart annat så då får du ett fint mönster också wink.gif
Cilla
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-01-2003, 15:09)
Vill bara varna lite för sibirisk ärtbuske, det finns en speciell mjöldaggsart som går på denna växt och den finns numera över nästan hela sverige. Tyvärr går det inte att hålla på och bekämpa häckar som har mjöldagg med olika medel.

Å tusan, det var bra att veta Åsa. Vet du vad denna mjöldaggsart heter, och om den sprider sig till övriga känsliga växter också?

Synd på en så trevlig häckväxt förresten!
Helen i Skåne
Till ett litet hus kanske det blir väl kraftiga stammar på en avenbok även om jag håller med om att det är en mycket trevlig och intressant häck. Norsk brudspirea har jag haft som häck och den kan man hålla lite bullig och fluffig utan att den måste bli så himla stor så att den tar över. Liguster är ju alltid snyggt men det händer ju inte så mycket med den, den växer inte ens snabbt... Sedan finns det ju typp vresrosor som är vackra doftande, får nypon och sprider sig villigt. Väl villigt ibland. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Cilla, tyvärr vet jag inte vad mjöldaggsarten heter men jag vet att den är ganska vanlig här i Uppland, och den ger sig på Caraganasläktet. Enligt Maj-Lis Petterssons som sitter och får in rapporter på växtsjukdomar och skadedjur på Ultuna har denna mjöldaggsart spridit sig med ungefär samma hastighet i Norge. I Radioprogrammet trädgårdsdags med Maj-Lis Pettersson (radio uppland) så ville hon inte rekommendera att man planterar denna växt.
Cilla
Tack Åsa. Jag har stort förtroende för Maj-Lis P. Himla synd att växten blivit så hårt drabbad. När jag tänker igenom de häckar jag känner till, minns jag ett och annat vitt inslag i den. Ska definitivt titta närmre på dem i sommar!
Gunvor Nilsson
Cilla och Åsa! Nu kommer jag och lägger mej i era inlägg om sibiriska ärtbusken. Jag har tidigare varit inne och letat efter den växten på webben eftersom jag "växte upp" med en sådan häck och vi ungar lekte med ärterna när vi hade handelsbod.
Jag hittade en uppgift på Odla.nu under avd. "Snabbväxande buskar, lövfällande". Det finns en uppgift om Caracana aborescens f. Noraström E. Alltså en E-planta som är virusrensad och är friskare än den gamla sorten som är benägen att drabbas av mjöldagg. Gå in på Odla.nu och sök på avdelningen.
hälsar Gunvor!
Cilla
Hej Gunvor,
Hittade artikeln här och E-plantgruppens beskrivning med bild här, men det framgår inte hur pass motståndskraftig den är. Säkert är den dock starkare än de som inte virusrensats - tack för informationen!
Sassa
Sibirisk ärtbuske är enligt min erfarenhet verkligen kass som häckväxt.
Hagtorn bildar ju en tät häck men urtaggig.
Snöbär som jag har här hos mig är inte bra den skickar ut rotskott.
Syren är fint tycker jag, mjukt och grönt fast man klipper ju bort blommorna.
Liguster är en fantastisk häckväxt det hade jag i Skåne och det var ett nöje att klippa den.

Rosor kanske? Finns ju hur mycket som helst att välja på.
Hälsar Sassa som gillar att klippa häckar smile.gif
Cilla
Hej Sassa,
Vilka problem har du haft med sibiriska ärtbusken som häck?

Hagtornstaggarna är egentligen tornar, dvs tillbakabildade grenar. På de häckar och träd jag beskär sitter de så glest att de inte är värre att handskas med än grenarna själva. Kan vara olika på olika sorter - det finns tre sorters hagtorn vad jag vet - spets-, trubb- och rundhagtorn - och amerikansk hagtorn, som kanske är en ytterligare art.

Håller med om snöbär - de är ljuvligt välvilliga men sprider sig lätt. Spirasorter likaså. Bra om man har svåra lägen och man vill ha en 1-1,5 m hög häck, men inte om man vill klippa ned hårt eller vill bli av med dem - då breddar de sig.

Om man har plats i bredd och lite höjd (vill minnas att frågeställaren hade liten plats) är en blomstrande blandhäck med syrén, fläder, jasmin, forsythia och rosentry en som blir tät, hyfsat jämnhög och blomstrande hela växtsäsongen - utan att behöva mycket skötsel. För lägre häckar och sådana man formklipper finns bra förslag här.
Inger Ö
Hej Ina76 !
Visst är det spännande att bli med trädgård... wub.gif
Jag kan inte så särskilt mycket om häckar och så men jag tänkte att jag skulle ge ett litet råd ändå unsure.gif
Skulle det vara så att du har eller tänker skaffa barn så kan ju häckar med giftiga bär uteslutas på en gång kanske, vad vet jag?? Det finns säkert någon här på forumet som vet vilka sorter det är. Vi hade hagtornshäck där vi bodde förut och vi hade MASSOR av långa vassa taggar, usch ! Ta nått annat. Det där med fluffig, bullig brudspirea lät lockande tycker jag, måste nog ut och gräva bort den häck vi har nu (?) biggrin.gif .
Lycka till med trädgården!!!
Waldemar
Jag vet inte hur pass härdig måbär är men tycker att det är en trevlig häck.
Sassa
CITAT (Cilla @ 15-01-2003, 17:46)
Hej Sassa,
Vilka problem har du haft med sibiriska ärtbusken som häck?

Sibirisk ärtbuske finns på vårt lantställe, en gammal häck o sort alltså, och den blir helt gråvit av bladmögel. Dessutom blir den inte snygg efter klippning, och håller sig inte länge utan växer vidare. Grannarna har en nyplanterad som de inte hållit efter i början, den liknar små buketter och är helt gles nertill.

Här där jag bor numera (Närke) verkar det vara vanligt med sibirisk ärtbuske som häck. Och ALLA jag sett har varit helt grå av bladmögel.
Ja jag tycker alltså om att formklippa och då finns det ju bättre häckar
hälsar Sassa smile.gif
Terese på Ingarö
Jag har sibirisk ärt. Förra husägaren sågade ner den för ca 5 år sedan. Jag klipper den varje vår och ibland i juli. Nu är den JÄTTEFIN. Ganska tät (dock inte som buxbom eller liguster) och vackert, växtligt ljusgrön med gula blommor. Full med surrande bin på sommaren (de håller sig där och låter mysigt!). Här i grannskapet Stockholm öster, finns det mycket Sibirisk ärt. De oskötta är mycket riktigt glesa nertill men ändå fina eftersom de blir höga som träd då - de växer inte ut så mycket på bredden.

Hej från Terese smile.gif
kerstin z5-6
Malus sargentii! En "barnäpplesort" blommar i vitrosa äppelblomsskyar på våren-vacket bladverk rödglänsande stammar, 2m max hos mig i z 5.
Ansas som ett litet äppelträd om du förstår..
Härlig knallgul höstfärg och innan det,- små rödgula miniäpplen som fåglarna gillar och som är hysteriskt sura men ofarliga för barn
Rek !
K tongue.gif
Louise i Göteborg
Jag vill slå ett slag för långsamväxande häckar.

Det tar ett tag innan dom är så höga som man vill men sen är dom så mycket lättare att sköta.

Dom flesta av oss skaffar hus när vi är unga eller medelålders, sen går åren och krafterna med dem. Om man då har en lättskött häck och lite stabila träd och "stommar" i sin trädgård gör det inte så mycket om man inte orkar hålla igång alla rabatter, stenpartier, köksland mm.

Detta låter deppigt och trist men är inte menat så. Jag är för alla tokiga försök och upptåg. Men det kan vara skönt att krypa ner bakom sin häck och slippa grannarnas synpunkter.

Liguster, den vintergröna sorten och Idegran är mina favoriter. Båda har giftiga bär, barn kan läras att hanskas med sådant.
Buxbom tycker jag luktar illa, men det är ju en smaksak.....
Katti med torpet
Jag vill slå ett slag för Shersminhäcken.
Jag hade en shersminhäck (inte Jasmin för det är väl ändå ingen buske utan en krukväxt) på min förra lägenhetstomt. Den är ju oftast odlad som friväxande buske i gamla trädgårdar men funkar faktiskt utmärkt som häck. Växer snabbt (för snabbt ibland) och blommar med underbart doftande blommor. Bladen får dessutom en vacker gul färg till hösten.
Grannens S-häck var beskuren som en större spireahäck, drygt 1 m hög, rund och fluffig, såg nästan friväxande ut. Jag ville ha en hög och smal häck och det funkade också. Tänk bara på att inte kapa bort blomskotten och kolla vilken sort du köper, de växer ganska olika. En sort har tunna överhängande grenar och lämpar sig därför inte till häck, åtminstonde inte om du vill klippa den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon