gammelnalle
Är det någon som VET hur många (vi håller oss till Sverige och till de som är över 20år) som INTE har tillgång till internetuppkoppling dagligen?
Jag har hört lite olika siffror, men inte fått dem verifierade på något sätt.
Alla som hänger här har FÖRMODLIGEN någon form av uppkoppling, förmodligen dagligen.
Men jag vet att mobiltelefonnätet INTE fungerar överallt- vilket borde tyda på att inte heller internet fungerar.

Som enveten radiolyssnare vet jag ju att man "jämt" hänvisar till webben.... men för de som inte har tillgång då? Och vet du vilka det är???

Nicke Nyfiken
(a.k.a. Gammelnalle)
Aqvakul
http://www.soi2013.se/1-stabilitet/hur-man...-inte-internet/

Några år gamla siffror, men fortfarande troligen en majoritet över 75 år som inte använder internet....
Gossen Ruda
Jag läste nyligen en artikel i GP om främst äldre och glesbygdsbor som inte hänger med i internetsvängen mm och jag tror siffran var runt 1 miljon. Hittar dock inte artikeln nu.
Tapio
Halaj!

Nej, alla har inte mobilkoppling hemma, men alla har väl kopparkabel in i huset?
Jag kör ADSL-modem via koppar. Det funkar utmärkt både till TV:n och nätet.

Jag har också reagerat över det där tjatet i slutet på programmen på P1: gå in på vår hemsida www.sr... eller vår app.
Det var kanske relevant för 10-15 år sedan, men hallå? Det är 2016 nu! vi har hajat att internet finns, och att ni har en hemsida.
Det händer ganska ofta, att jag kommer in halvvägs in i ett jätteintressant program, att jag går in på hemsidan och tankar ner programmet så att jag kan lyssna på första halvan.
Helt suverär service! tummenupp.gif

//T
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det finns många som inte har internet. Jag vet många här i huset i min ålder som inte har det.
Redan för många år sedan tyckte en del vänner att dom inte kann förstå att jag tittar så mycket på internet.

Eller alla äldre över 90. Vad skall dom göra när det hela tiden heter går in på www........ Många klarar inte längre det även om det finns fiber i huset.



malarmaster
Frågan är väl snarare om alla som vill ha har möjlighet till internet. Mobilnätet är inte heltäckande,kabel finns inte överallt men den allra största delen kan ha internet om de vill.
själv kör jag mobilt och det funkar hyfsat. Kabel finns i gatan men kostar pengar.
det är dessutom bara en tidsfråga innan även äldre är uppkopplade,har faktiskt ingen i bekantskapskretsen som inte har internet.de äldre som inte vill försvinner ju dessutom med tiden.Men i min kommun har PRO gett kurser och målsättningen är att alla som vill skall behärska tekniken. Ulf
gammelnalle
Tack för inputs från er alla.
Men jag köper inte att det "bara" är gamlingarna som inte har/har möjlighet att ha uppkoppling.
Jag känner många (nåja, några då...) "gamlingar" som är betydligt bättre pejl på nätet än vad t.ex. en halvgammal stut som jag, har.

1 Miljon låter mycket- det är ju minst 15% av befolkningen.

Frågan var inte heller om det finns möjlighet.... utan om hur många som inte HAR tillgång dagligen. Bara för att jag KAN välja att koppla upp mig och betala är det inte säkert att jag väljer det. (Jag har t.ex inte teve- och vill inte betala för att jag har möjlighet, lika lite som jag vill ha fortköringsböter för att jag KAN köra fortare än 90km/h coolgleam.gif )

Jag tycker man tar för givet att alla har (och kan och vill) ständig uppkoppling..... (Jag har!!!!) Men är tveksam om (ramförallt Radion ) förstår att många kanske inte har den möjligheten.. Verkar som många anser att man MÅSTE ha internet. Men ännu är DET väl inte ett krav???

Nicke Nyfiken



Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malarmaster @ 03-03-2016, 17:16) *
Frågan är väl snarare om alla som vill ha har möjlighet till internet. Mobilnätet är inte heltäckande,kabel finns inte överallt men den allra största delen kan ha internet om de vill.
själv kör jag mobilt och det funkar hyfsat. Kabel finns i gatan men kostar pengar.
det är dessutom bara en tidsfråga innan även äldre är uppkopplade,har faktiskt ingen i bekantskapskretsen som inte har internet.de äldre som inte vill försvinner ju dessutom med tiden.Men i min kommun har PRO gett kurser och målsättningen är att alla som vill skall behärska tekniken. Ulf


Men stackars Ulf har ingen annan betalat för dig?

Vad menar du med att dom gamla försvinner= Väntar du att dom för? Och så kommer ingen gammal efter, ta<r du livet av dom?

Men eftersom du vet och kan allt så hittar du även säkert medicin mot Demens och Alzheimers och sånt hemskt

Elisabeth
malarmaster
nej,något krav på att ha internet är det ju inte även om man tillgång till uppkoppling.
Däremot blir det svårare och svårare att klara sig utan.det läggs ju dagligen över tjänster från papper till nätet,att driva t.ex en rörelse utan internet är väl idag omöjligt.skatteverket lägger över allt mer på internet o skippar pappersutskick.bankaffärer är väl något som också snabbt försvinner i takt med bankkontoren.fortfarande går det att betala räkningar över giro med hjälp av snigelpost men det är en tidsfråga innan det också försvinner
något jag reagerat över i år är att de flesta frö och plantfirmor slopat postförskott,nu vill man ha kortbetalning direkt alternativt faktura genom Klarna.en klar försämring särskilt för de som alltså inte kan betala över datorn.
kataloger är också något som försvinner och många företag har nu bara katalog på hemsidan.
det är nog så generellt i de flesta branscher.
jag hittar inte heller några färska siffror på "vita fläckar" i Sverige och hur många som bor där . ulf
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ulf nu pratar du igen om allt mellan himmel och jord men du svarar inte på mina frågor......

Jag har en svärmor som är 100 1/2 år gammal. Lär du henne Internet? Jag köper direkt en padda till henne om du tar på dig att lära henne det. devil.gif
malarmaster
vad jag menar är att tiden löser problemet med de äldre som av olika orsaker inte vill,kan eller har råd med nätet.
dagens generationer är ju redan nätberoende,det påbörjas redan i förskolan.
även de flesta av dagens pensionärer har dator,padda eller annat.
Både mamma o hennes sambo,82 resp 83 är höggradigt aktiva på nätet.Perfekt tycker de att hålla koll på barnbarn o barnbarns barn.
Såvida din svärmor inte är dement så varför skulle hon inte kunna lära sig enklare datatrafik?
De är ju uppkopplade på äldreboendet.
Vad jag menar är att den utveckling vi sett de senaste 20 åren inneburit att de flesta,oavsett ålder faktiskt använder nätet.
som jag tidigare skrev så har jag ingen,varken släkt eller bekantskap som inte är uppkopplade.
Bland mina kunder är 100% uppkopplade då den mesta konversationen,offertar,frågor m.m sköts över mailen.
det är idag sällsynt att man blir kontaktad via telefon,det mesta är över mailen via hemsida.
Givetvis vet jag att det finns äldre som inte har dator men som jag ser det är det en generationsfråga samt något som tiden löser. folk dör ju... Ulf
gammelnalle
malermaster, Jag håller med dig om att det ÄR svårt att leva i Sverige idag utan internet....
Men det är just det som är poängen med min fråga.... jag kan se att inte alla HAR tillgång. Och de stackars satar som inte KAN då???? Ingen täckning, Dyslexsi, ej råd, ålderdom etc..... Hur får de tillgång till det vi övriga "tar för givet"....
Och om nu det är en miljon...... ganska många, tycker jag.

b
Gossen Ruda
Egentligen är det inte så stor skillnad eftersom många har gode män som hjälper dem, och ibland blåser dem på alla pengar också. Fast det är säkert fler som står utanför nätsamhället. Hemtjänsten? Nja, knappast.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Gossen vet du vad gode män kostar? Eller hur många skulle ta sista skjortan av dom gamla?
Min sambo gör allt det med pengar och räkningar för sin mamma och allat annat också.

Om man går in på ett äldreboende då finns det inte många som är uppkopplade för dom klarar inte det. Eftersom vi blir äldre och äldre så finns det också fler och fler dementa.

Jag tror att inte så många går in i ett äldreboende eller bryr sig om gamla.
Gossen Ruda
Jag vet, systemet med gode män är inte bra.
malarmaster
är du dement spelar väl knappast internetuppkoppling någon roll,då är det ju ändå någon annan som sköter saker o ting.
problemet är de vita fläckar som fortfarande finns samt att utbyggnad av fiber m.m går alldeles för långsamt.
det gör ju att du i dessa områden med dålig täckning inte kan bedriva företag och troligen i framtiden när allt är uppkopplat inte heller kan bo.
det är ju problem även här i Småland där det finns områden med dålig täckning och där företag lämnat o flyttat in till de större samhällena just pga kommunikationsproblem. dålig täckning är i högsta grad ett stort landsbygdsproblem då det tvingar bort jobb samt ser till att det inte kan skapas nya.De byar där man fixat t.ex kabel har ju levt upp igen med ny inflyttning av yngre som alltså har betydligt lättare att jobba hemifrån.
ulf
Gossen Ruda
Såg en uppgift i en Råd och rön från förra året. 840 000 personer i Sverige använder inte internet. Vanliga orsaker. Inte intresserad 63% och 26% den krångliga tekniken. Vet dock inte vem som räknat.
malarmaster
CITAT (gammelnalle @ 03-03-2016, 10:13) *
Är det någon som VET hur många (vi håller oss till Sverige och till de som är över 20år) som INTE har tillgång till internetuppkoppling dagligen?
Jag har hört lite olika siffror, men inte fått dem verifierade på något sätt.
Alla som hänger här har FÖRMODLIGEN någon form av uppkoppling, förmodligen dagligen.
Men jag vet att mobiltelefonnätet INTE fungerar överallt- vilket borde tyda på att inte heller internet fungerar.

Som enveten radiolyssnare vet jag ju att man "jämt" hänvisar till webben.... men för de som inte har tillgång då? Och vet du vilka det är???

Nicke Nyfiken
(a.k.a. Gammelnalle)
då ingen tycks vilja forska i frågan tog jag mig tid att gå in på SCB och kolla lite.
allt för att man skall få fakta istället för gissningar.

2015 hade 650000 svenskar inte tillgång till internet i hemmet. (betyder ju inte att de inte har tillgång totalt,finns på jobbet om man fortfarande jobbar)minskningstakten är c.a 70000 om året så inom en tioårsperiod bör det vara löst.

2015 hade 89% tillgång till internet i hemmet.
de som trots detta inte använde internet är 14,2% eller 1,1 miljoner.
majoriteten utgörs av åldersgruppen 76+ (61%)

äldre med tillgång men som inte använder ser ut som följer.
56-65 år 7%, 66-75 år 18% 76+ 57%.
orsaken uppges i första hand vara ointresse.
Som jag anade är det alltså en generationsfråga och en utbildningsfråga.
ser man på de yngre årgångarna använder de flesta någon form av internet och de som är i arbetslivet är ju oftast tvingade genom jobbet att använda detsamma. Ulf


gammelnalle
Tack Ulf! Det var något sådant som jag var ute efter.
Och enär jag inte är speciellt kunnig i letandets konst (därför frågan ställdes här) undrar jag HUR och vart du hittade uppgifterna- jag vill gärna nörda ner mig i frågan (svaret) SCB OK men jag gissar att du måste ha "ställt" någon bra fråga på någon sökmotor, SCB är ju (för mig) inte lättnavigerat.

b
malarmaster
startsida SCB klicka på "Hitta statistik" , klicka "levnadsförhållanden", klicka "It bland individer"
då kommer du till en tabell,därifrån finns undertabeller ,klicka på rubriken till höger.
gammelnalle
Tack Ulf!
skall djuploda...

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon