Full version: Sorgligt...
Nutten
Ni har väl inte glömt vaktlarna på mitt jobb, de med lilla kycklingen? Nåväl, någon dag efter att den lille hade visat sig, slutade mamma vaktel att ruva de fem andra äggen. Hennes besök blev allt mer sällsynta hos dem och till slut lade hon av helt.

Nu var det här första gången hon blev mamma och det är förstås alltid svårast då, vem det än gäller. I alla fall kom jag på den brillianta idéen att jag kunde låta min fåglar därhemma ge sig på ett försök att ruva äggen och i värsta fall kunde jag tillverka någon slags äggkläckningsmaskin. Vore dumt att låta äggen gå till spillo.

Lite sent insåg jag att när äggen väl har blivit kalla, finns det ingen återvändo, inte om de har ruvats tidigare. Kände lite på äggen och de två första var synnerligen lätta. Tomma, tänkte jag. Det tredje hade betydligt mer tyngd i sig och jag kunde inte låta bli att öppna det för att se vad jag hade gått miste om. Givetvis var randigt ludd det första man fick syn på och resten kan ni själva lista ut. Det fanns dock pyttelite gula kvar, men det är väl den de lever av de första dagarna?

Hur som helst så sörjer jag det lilla pyre som kunde ha varit och funderar på hur det är med de två sista äggen. Som sagt var, de har varit kalla alldeles för länge, men jag undrar om det pyre jag hittade var dött innan mamman gav upp ruvningen, eller om det dog just för att ingen ruvade längre... sad.gif

Det kommer jag aldrig få veta...
Tesa
Usch, detta påminner mig om när jag och en kompis snodde ett ägg som höll på att kläckas ur ett bo för att vi så gärna ville föda upp fågelungen själva, vi var sådär 7-8 år kanske......och begrep väl inte bättre....
Det gick ju som det gick, den överlevde väl inte ett dygn ens, den åt visst inte hela nyfångade flugor ...jag har dåligt samvete än idag för det där.... Brrrr, ryser när jag tänker på det... sad.gif
Cilla
Jag försökte rädda andägg som lagts i en båtsittbrunn en gång, men det lyckades heller inte. Äggen kräver i det närmaste ständig värme för att ungarna ska överleva, någon som jag talade med då sade att 20 minuter utan ruvning var nog för att ungarna i äggen skulle dö.

Sorgligt är det, alla dessa liv som dör innan de är födda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon