Full version: Så kiwi i papper
Karlmikael
Hej!

Tänkte bara tipsa er som vill så kiwi från frö ett mycket enklare och snabbare sätt än det "vanliga" med Stratifiering (kylperiod). Första gången jag tog frön från kiwi och försökte få dem att gro så började jag med såjord i rumstemp, inget hände på två månader, sedan undervärme i en månad (efter tips) men inget hände. Då ställde jag ut krukorna i kallgaraget en månad, tog sedan in dem i rumstemp och efter ett par veckor hade ca hälften grott, inga fler grodde.

Testade i år att lägga frön i ett fuktat papper, ihopvikt i en transparent plastpåse med ett par lufthål i, la påsen i rumstemp. Efter en vecka började vissa frön få en liten rot och en vecka senare hade säkert 98% av alla grott. Ner med alla grodda frön i ett minidrivhus i såjord under växtbelysning och nu 1,5 månad sedan fröna lades i pappret växer kiwis i egna krukor, och har börjat sätta fart ordentligt. Satte även i år i kruka med såjord från samma frukt, i rumstemp, dem har inte grott än.


Hur kan det komma sig att med slipper hela steget med stratifiering när man sår i papper istället för såjord? Fungerar detta även på andra växter som vill ha en kylperiod för att gro?
Rhonda - 51Aussie
Det var intressant! Det ska jag pröva.
strandskatan
Den metod du beskriver fungerar också på sk ljusgroende frön! Brukar göra så med blomstertobak och heliotrop ibland, när de inte vill gro sådda på det "riktiga" sättet.
Karlmikael
Okej! När brukar du så blomstertobak? Förra året var mitt första med dem, sådde då på tok för tidigt! Växte som bara den..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon