Full version: Fröplanering?
strandskatan
Vilken beslutsångest! Först var det härligt att frossa i katalogen och göra helt orealistiska drömlistor, men nu måste man ju snart bestämma sig, en del fröer ska ju sås redan i februari. Vad väljer ni efter - de vanliga ni vet trivs eller prövar ni hellre nya sorter? Jag väljer helst senblommande som är bra för insekter, och så får det helst vara många frön i påsen, så man kan hoppas att åtminstone några gror...
Lilianslilja
Detta år kommer jag mest så perenner. Har även tomat och olika sorters chili som står på listan. Sen ska köksträdgården också få sig ett ordentligt lyft detta år.

Perennerna är bland annat;
Trädgårdsförgätmigej, lavendel, toppklocka, borstnejlika mm.

Två chilisorter är Hot Thai och Cayenne. Tomat är alltid gardeners delight smile.gif

Vad ska du så i år?
Helen i Piteå Zon 5
Frösår ju mest perenner men några sorteras sommarblommor blir det alltid.
Perenner blir bla. Krollilja - Lilium martagon, Fingertandrot - Cardamine pentaphyllos, Klocklök - Allium narcissiflorum,Enemion halli, Julros - Helleborus thibetanus.
Sommarblommor blir bla. Törnrosas kjortel - Rhodochiton atrosanguineum, Tandvärksplanta - Acmella oleracea,

strandskatan
Glad for responsen!
Lillianslilja: trödgårdsförgätmigej är verkligen söt, sådde för två år sen, blommade i somras och verkar ha frösått sig ganska bra, så jag hoppas de är självgående hädanefter. Gillar campanula mycket, har stor vit blåklocka men vill gärna ha fler. Törs inte så toppklocka efter att ha läst att de sprider sig ohämmat, så det blev karpaterklocka i stället. Övriga perenner är Månviol som jag försökt en gång förut utan att få upp en enda planta, höstvädd Isaac House - och så för att något förhoppningsvis ska blomma redan i år, Röd rudbeckia Feeling Pink.
Lite ettåringar som doftar: Grekisk lövkoja, sommarlövkoja, vitt doftnattljus.
Mums för humlorna; Blå snokört, stor vaxblomma,
Bra att trycka ner här och var: Vit sommarslöja.
Ska pröva att odla majrova i grönsakslandet, Hakurei lär vara den godaste.

Jo. sen har jag ju egensamlade frön också, ca 50 sorter, hmmm.

Helen, Fingertandrot och tandvärksplanta är ju värda att så bara för namnet! Törnrosas kjortel börjar väl bli dags att så (ganska kul namn det också) men jag vill helst vänta tills jag sett att pelargonsticklingarna fått rötter så jag kan slänga de stora krukorna med moderplantorna och jag får lite mer plats.

Hoppas fler vill berätta om sina fröplaner. har någon något att berätta om de jag tänker så (bra eller dåligt) är jag tacksam,


Lilianslilja
Jag har vinterförvarat min törnrosa, och till min förvåning så har den skickat ut nya skott nu under växtlampan. Trodde inte jag skulle lyckas hålla den vid liv men ack så fel jag hade smile.gif
strandskatan
Grattis! Tänker du försöka ta sticklingar av den?
Helen i Piteå Zon 5
Jo, det är snart dags för Törnrosas kjortel. brukar fröså fröna i börja av februari. yes.gif
Lilianslilja
CITAT (strandskatan @ 27-01-2016, 22:10) *
Grattis! Tänker du försöka ta sticklingar av den?

Just nu finns inga sticklingar att ta tyvärr. Alla mina vinterförvarade plantor har fått sig två ordentliga köldknäppar i vinter då det varit -30 utomhus och ca -17 i utrymmet där jag förvarat dom. Tog in allihop i huset, dock försent bägge gånger. Alla blad torkade och lossnade på både pelargonen, olivträdet och törnrosan. Olivträdet är nu helt naket och jag har fått beskära det rejält från torra grenar. Törnrosan har skickar ut små skott i vecken och pelargonen skickar massor med skott. En del växter är så otroligt förlåtande smile.gif
carin1964
Jag tänkte beställa nu. Det blir det vanliga till köksträdgården; rödbetor, squash, ärtor mm och tomater och gurka. Nytt för i år är att jag vill förkultivera sommar blommor. Vilka är era favoriter där?
strandskatan
Av mina favoriter är de lättaste sommarlövkoja, zinnia och lejongap, Lite knepigare är alla sorters blomstertobak, som har pyttesmå fröer som måste sås gleeeest och sen är lite pilliga att omskola. Lycka till med din nya hobby, du anar inte hur beroende man blir!
Frida Sandman
Kul tråd smile.gif

Jag brukar alltid stå med mängder av småplantor till övers när det väl är dags att plantera ut, så nu har jag gjort en lista MED ANTAL. Lycka till att hålla den, idag när jag sådde lobelia insåg jag att jag säkert råkat så 500 frön istället för 15. Så går det med pyttefrön smile.gif

[attachment=84401:fr_er_av...tlobelia.jpg]


För den nyfikne finns odlingsplanerna på min blogg; https://fridasandman.wordpress.com
Kommer att uppdatera löpande om jag lyckas hålla mig till planen smile.gif

Måste köpa massa småkrukor, helst sådana där fyrkantiga. Billigast var? Har räknat ut att jag behöver minst 350 stycken. Herregud. 350 stycken. Inte lätt det här med självbehärskning ... tongue.gif

strandskatan
Självbehärskning är det dåligt med här också! Beställt fröer för över 500 kr, och har redan ca 50 sorters egenskördade... och egenskördade är alltid bäst, jätteverbenan satte jag ut en vecka, sedan in, grodde för fullt efter en vecka... hoppas nu jag kan hålla beslutet att bara spara 12 plantor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon