Full version: Murkla!
kollonikompis
"Att tro är att inte veta", som dom säger! :-)

Jag vet att murkla ska man "fixa med" innan man äter och jag ställer frågan till forumet:
1. Är det ens en murkla?
2. Vad gäller? Torka? Förvälla?
Huggorm
Nog ser det ut som murkla, men det är fel årstid. Murklor brukar komma på våren. Men den ser torr ut, är det en du plockat tidigare och torkat?
Mjärden
Det ser ut som en stenmurkla, men som sagt vid fel årstid, möjligen att den kalla våren lurat den och att den växt upp senare.
Jag har slutat äta murklor pga giftet i dem och kan därför inte säga vilket som är den säkraste metoden att få bort giftet.
Jag får lite kalla kårar, när jag ser murklor, då jag tänker tillbaka på min barndom. Då åt vi toppmurklor råa utan att veta om att grannen stenmurkla var extremt giftig obehandlad. Turligt nog tog vi inte fel, annars kanske jag inte skrivit det här.
kollonikompis
Det är EN svamp. Foten till vänster och locket i delar.
Den var jättestor och jättefin! Lite maskäten men inget värre än att det går att bortse från. I princip ingen mask alls.

Jag hittade den i söndags. Svampen var ca 20 cm hög. Kanske 25 cm.

Jag har aldrig hittat murkla tidigare i hela mitt liv. Taggsvamp, trattkantareller och gula kantareller vet jag vad det är!

Fel årstid!?
Ja... det har jag inget svar på, faktiskt! Den stod inte på ett hygge, dock i gles skog där arbetsmaskinen kört, i hjulspåren.

***
Det är inte så viktigt att äta svamp med livet som insats, så jag har inga problem med att slänga den!

Hur blir man av med giftet då!? Torka?
Huggorm
Att du hittat den på ett hygge förvånar inte, de trivs där det finns förmultnande trä i marken. Det finns till och med folk som försöker odla dom genom att gräva ned tidningspapper. Kanske är den varma hösten som lockat den till att försöka en gång till denna säsong.

Man kan torka murklan, giftet avdunstar, men man skall helst koka den innan tillagning i alla fall och slå bort vattnet. Eller koka den två eller tre gånger färsk, och slå bort vattnet mellan gångerna. Sedan kan det vara gift kvar i alla fall, eller så var det nästan inget från början, det kan tydligen variera hur mycket det är i dom.

Det är en god matsvamp, gärna i brunsås, och jag känner ingen som tagit skada av giftet. Jag vet inte om det är så farligt som myndigheterna säger eller om de överdriver.
*Stintan*
Helt klart en förvirrad stenmurkla. Jag skulle inte äta den och på alla svampsidor jag är med avråds man från det numera.

http://www.emg.umu.se/digitalAssets/95/957...vampki-11un.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon