silos
Något som är mycket otrevligt är när människor är på varandra om hur man skriver,påpekar grammatiska fel!

Jag får sådana påhopp av och till även här på småprat!

Jag har varit i Sverige sedan 1968 men lärde mig inte svenska i skolan utan från pensionärer som jag umgicks med när jag kom till Sverige!

Varför gör somliga på det viset att de påpekar sådana detaljer när de ändå förstår vad jag skriver!?!

Eller är på mig om andra saker som Bengalow har gjort om mina dockor osv?!?

Mycket dåligt stil tycker jag!!!

Men men det är visst så att små pojkar och små flickor kan inte göra annorlunda!

Och jag kan egentligen tacka Bengalow och andra för varje påhopp eftersom jag blir starkade av sånt och får många goda skratt!😃😄😀
Huggorm
Ofta brukar folk komma med sådant när de inte kan bemöta ens argument. Det brukar vara ett tecken på att man har vunnit diskussionen.
Bengalow
CITAT (Huggorm @ 13-08-2015, 19:00) *
Ofta brukar folk komma med sådant när de inte kan bemöta ens argument. Det brukar vara ett tecken på att man har vunnit diskussionen.

Borde vara: Ofta brukar folk komma med sådant, när de inte kan bemöta ens argument. Det brukar vara ett tecken på, att man har vunnit diskussionen.
Huggorm! Hade man avskaffat kommatecknet när du gick i skolan? Dina slutsatser är fullkomligt naiva...
Varför inte lära sig själv svenska, innan man kritiserar andra? Någon som nämnde glashus förut? I en segelbåt...
Vad betyder "ens"? Genitiv för "en" eller "sams? Om det är genitiv för "en" så brukar det följas av "ens egen". Hade det inte passat att skriva "ett argument", eller är det samskrivning av "en annans". Det är ju detta, som det är fråga om. Tro jo mi!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 13-08-2015, 20:59) *
Borde vara: Ofta brukar folk komma med sådant, när de inte kan bemöta ens argument. Det brukar vara ett tecken på, att man har vunnit diskussionen.
Huggorm! Hade man avskaffat kommatecknet när du gick i skolan? Dina slutsatser är fullkomligt naiva...
Varför inte lära sig själv svenska, innan man kritiserar andra? Någon som nämnde glashus förut? I en segelbåt...
Vad betyder "ens"? Genitiv för "en" eller "sams? Om det är genitiv för "en" så brukar det följas av "ens egen". Hade det inte passat att skriva "ett argument", eller är det samskrivning av "en annans". Det är ju detta, som det är fråga om. Tro jo mi!
Teorin får härmed anses bekräftad.
Bengalow
Din teori? Hur bevisar du den? Att andra alltid har fel, medan du har rätt? Det är inte en teori. Det är den enfaldiges överbevisning...
silos
CITAT (Bengalow @ 13-08-2015, 20:59) *
Borde vara: Ofta brukar folk komma med sådant, när de inte kan bemöta ens argument. Det brukar vara ett tecken på, att man har vunnit diskussionen.
Huggorm! Hade man avskaffat kommatecknet när du gick i skolan? Dina slutsatser är fullkomligt naiva...
Varför inte lära sig själv svenska, innan man kritiserar andra? Någon som nämnde glashus förut? I en segelbåt...
Vad betyder "ens"? Genitiv för "en" eller "sams? Om det är genitiv för "en" så brukar det följas av "ens egen". Hade det inte passat att skriva "ett argument", eller är det samskrivning av "en annans". Det är ju detta, som det är fråga om. Tro jo mi!


Ja ja here we go again!
Bengalow
Silos! Somna om!
silos
CITAT (Bengalow @ 13-08-2015, 22:09) *
Silos! Somna om!


Ha ha 😜😄😜
Det vill jag inte för dockorna är ju vakna och vill babbla!😀

Bengalow du är en riktig rolig pöjke,en äkta glädje spridare!😄😄😄
Bengalow
Ja, du har lärt dom en del om det, förstår jag! Babbla: att snacka mycket utan att säga något.
silos
CITAT (Bengalow @ 13-08-2015, 22:37) *
Ja, du har lärt dom en del om det, förstår jag! Babbla: att snacka mycket utan att säga något.


Absolut är det på det viset!😄😄😄

Hur mår du egentligen?
Mjärden
Finns det redigerarfunktion på detta forum ? Det händer ibland att fingrarna slinter på tangenterna och det blir fel och det är väldigt irriterande att inte kunna rätta. Sen borde man läsa igenom vad man skrivit, innan man skickar iväg det, inte alltid att man kommer ihåg det.
Jag kan hålla med om att det slarvas en hel del med svenskan på olika forum och det är lite störande många gånger, i synnerhet om betydelsen av det skrivna kan feltolkas. Även om jag har ganska lätt för svenska, så händer det att det blir fel ibland och då är redigerarfunktionen bra att ta till i efterhand.

Exempel på ord som används fel är; "brädd" stavas "bredd" tex i meningen "dammen har svämmat över sina breddar" vilket skall vara "dammen har svämmat över sina bräddar" Sen kan ett felaktigt ord bli accepterat om det används tilläckligt mycket, så att det blir en regel. Ordet "vart" anger riktning, men numera används det i stor utstäckning vid befintlighet.
silos
CITAT (Mjärden @ 14-08-2015, 11:18) *
Finns det redigerarfunktion på detta forum ? Det händer ibland att fingrarna slinter på tangenterna och det blir fel och det är väldigt irriterande att inte kunna rätta. Sen borde man läsa igenom vad man skrivit, innan man skickar iväg det, inte alltid att man kommer ihåg det.
Jag kan hålla med om att det slarvas en hel del med svenskan på olika forum och det är lite störande många gånger, i synnerhet om betydelsen av det skrivna kan feltolkas. Även om jag har ganska lätt för svenska, så händer det att det blir fel ibland och då är redigerarfunktionen bra att ta till i efterhand.

Exempel på ord som används fel är; "brädd" stavas "bredd" tex i meningen "dammen har svämmat över sina breddar" vilket skall vara "dammen har svämmat över sina bräddar" Sen kan ett felaktigt ord bli accepterat om det används tilläckligt mycket, så att det blir en regel. Ordet "vart" anger riktning, men numera används det i stor utstäckning vid befintlighet.


Att det slarvas är en sak,men när det jävlas mot medlemmar då de inte kan svenska grammatik är inte okej!
Jubbe063
CITAT (Mjärden @ 14-08-2015, 11:18) *
Finns det redigerarfunktion på detta forum ? Det händer ibland att fingrarna slinter på tangenterna och det blir fel och det är väldigt irriterande att inte kunna rätta. Sen borde man läsa igenom vad man skrivit, innan man skickar iväg det, inte alltid att man kommer ihåg det.
Jag kan hålla med om att det slarvas en hel del med svenskan på olika forum och det är lite störande många gånger, i synnerhet om betydelsen av det skrivna kan feltolkas. Även om jag har ganska lätt för svenska, så händer det att det blir fel ibland och då är redigerarfunktionen bra att ta till i efterhand.

Exempel på ord som används fel är; "brädd" stavas "bredd" tex i meningen "dammen har svämmat över sina breddar" vilket skall vara "dammen har svämmat över sina bräddar" Sen kan ett felaktigt ord bli accepterat om det används tilläckligt mycket, så att det blir en regel. Ordet "vart" anger riktning, men numera används det i stor utstäckning vid befintlighet.


Jodå det finns, under ditt inlägg finns en penna och texten ändra. Bara ett redigera I efterhand

Förhandsgranskning finns med. Brev knappen sänd ligger knappen förhandsgranska. Men när du svarar på inlägg används svar (avancerat ) för att få upp förhandsgranskning. Väljer du skicka snabbsvar är detta alternativ dolt
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men ärligt talat, skall vi ha språkpoliser här nu också? Räcker det inte med allt annat.

Jag skriver i flera forum men ingenstans finns detta.

Tror ni a<tt någon vågar in sig här som inte är perfekt? Är detta meningen med Odla?

silos
CITAT (Jubbe063 @ 14-08-2015, 14:43) *
Jodå det finns, under ditt inlägg finns en penna och texten ändra. Bara ett redigera I efterhand

Förhandsgranskning finns med. Brev knappen sänd ligger knappen förhandsgranska. Men när du svarar på inlägg används svar (avancerat ) för att få upp förhandsgranskning. Väljer du skicka snabbsvar är detta alternativ dolt


Detta vet jag och har använt flera ggr men alla mina grammatiska fel ser jag inte själv!

Men fortfarande gäller min tråd just om det utan om att det är fel att gå på andra på grund av hur de skriver speciellt när jag görs spydigt!!!

Oj ser att du svarade på Mjärdens inlägg!
malarmaster
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-08-2015, 15:10) *
Men ärligt talat, skall vi ha språkpoliser här nu också? Räcker det inte med allt annat.

Jag skriver i flera forum men ingenstans finns detta.

Tror ni a<tt någon vågar in sig här som inte är perfekt? Är detta meningen med Odla?

Nej,språkpoliser är totalt onödigt,man får acceptera en del stavfel o ordvändningar,huvudsaken är väl att man blir förstådd? Ulf
Mjärden
CITAT (silos @ 14-08-2015, 11:44) *
Att det slarvas är en sak,men när det jävlas mot medlemmar då de inte kan svenska grammatik är inte okej!


Jag har inte reagerat på att Du har skrivit svårförståerlig svenska, så det är inget du behöver ta åt Dig. Jag tror snarare att det har att göra med att personen, som kritiserar din svenska, snarare har svårigheter att
"vinna" över Dig i diskussionerna.

Sen finns det givetvis någon här på forumet, som är svår att förstå pga bristande kunskaper i svenska språket, men med lite god vilja går det att förstå det mesta. Men att peka ut någon vill jag givetvis inte.

Ps. Det där med redigeringsfunktionen har jag blandat inop med ett annat forum, den har jag använt en del,
men Förhandsgranska har jag inte sett, då jag i stort sett alltid använt Snabbsvar.
silos
[quote name='Mjärden' date='14-08-2015, 18:11' post='1716538']
Jag har inte reagerat på att Du har skrivit svårförståerlig svenska, så det är inget du behöver ta åt Dig. Jag tror snarare att det har att göra med att personen, som kritiserar din svenska, snarare har svårigheter att
"vinna" över Dig i diskussionerna.

Jag menade inte dig!
Det är lelle pöjken Bengalow som inte klarar av min personlighet och mitt babbel!
Och det berättar så klart mer om honom än om mig!

Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (silos @ 14-08-2015, 15:23) *
Detta vet jag och har använt flera ggr men alla mina grammatiska fel ser jag inte själv!

Men fortfarande gäller min tråd just om det utan om att det är fel att gå på andra på grund av hur de skriver speciellt när jag görs spydigt!!!

Oj ser att du svarade på Mjärdens inlägg!


Silos sina egna fel ser man sällan men andras.... samma här

Och ja du är spydigt ibland. När du svarar med 3 små rutor så vet ja inte vad du menar, vad betyder det? Jag frågade dig för några dagar sedan vad du menar efter att du igen svarade med dessa 3 rutor, så blev du spydigt. Men hur i herrans namn skall ja<g då veta vad du menar?

Elisabeth
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-08-2015, 18:32) *
Silos sina egna fel ser man sällan men andras.... samma här

Och ja du är spydigt ibland. När du svarar med 3 små rutor så vet ja inte vad du menar, vad betyder det? Jag frågade dig för några dagar sedan vad du menar efter att du igen svarade med dessa 3 rutor, så blev du spydigt. Men hur i herrans namn skall ja<g då veta vad du menar?

Elisabeth

De tre små rutorna är vad som kommer upp när datorn inte förstår vad som egentligen skall visas. Om jag minns rätt var det tre små "tummen upp" egentligen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja jag har ingen aning om det
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-08-2015, 18:32) *
Silos sina egna fel ser man sällan men andras.... samma här

Och ja du är spydigt ibland. När du svarar med 3 små rutor så vet ja inte vad du menar, vad betyder det? Jag frågade dig för några dagar sedan vad du menar efter att du igen svarade med dessa 3 rutor, så blev du spydigt. Men hur i herrans namn skall ja<g då veta vad du menar?

Elisabeth


Jag är fullständigt medveten om mina fel och jag är absolut medveten om alla mina många fel!

Egentligen vill jag inte svara dig eftersom du sällan svara på mina frågor till dig!

Men vad menar du med de tre små rutor,var finns de?

Men denna tråd handlar inte om mina många fel utan om hur galet det är att påpekar andras dåliga svenska,tycker du att det är okej?
Det är nog dumt av mig att fråga dig om nåt eftersom du gillar inte att svara mig ändå har jag lärt mig genom åren!

CITAT (Huggorm @ 14-08-2015, 18:52) *
De tre små rutorna är vad som kommer upp när datorn inte förstår vad som egentligen skall visas. Om jag minns rätt var det tre små "tummen upp" egentligen.


Ja,det var tummen upp👍👍👍
Elisabeth-Västkustkolonisten
Silos nu håller vi oss till sanningen. Jag svarade dig ofta men inte när du är spydigt. Jag svarade även på din PM eller hur????

Aldrig påpekade jag någon stavfel hos dig eller hur?

Ja och dessa rutor kom nu igen i ditt inlägg här precis före min. Hur skall någon veta vad du menar?

Elisabeth
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-08-2015, 20:05) *
Silos nu håller vi oss till sanningen. Jag svarade dig ofta men inte när du är spydigt. Jag svarade även på din PM eller hur????

Aldrig påpekade jag någon stavfel hos dig eller hur?

Ja och dessa rutor kom nu igen i ditt inlägg här precis före min. Hur skall någon veta vad du menar?

Elisabeth


Ja du svarade på min PM och det är jag mycket tacksam för!

Hade ingen aning om att tummen opp skulle förvandlas till små rutor!
Nej du har inte påpekat mina stavfel!

Jag lämnar bu detta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon