Full version: Fikonträd
Tjurkö-Flora
Hej!
Köpte ett halvdött fikonträd (Bornholm) till reapris 2014. Efter lite omvårdnad tog det sig. Övervintrade det utomhus till ingången av jordkällare. I april-maj nya blad och skott. Mycket tacksamt och vackert. Nu, i början på augusti ser jag ca 4 ärtstora anlag till frukt.
Vad göra med fikonträdet för att frukten ska hinna utvecklas tills dess dags för ny bladfällning och vintervila?
Ska jag ta in trädet i svalt rum, eller låta allt ha sin gång som förra året?
Kalla juli gjorde kanske att fruktsättningen blev försenad. Hur göra? Något förslag?
Är det överhuvudtaget fruktsättning jag ser? Kanske bara är "könsceller"?
Vet ej om sorten Bornholm behöver en partner för att böra frukt.
Alla svar tas tacksamt emot!

Hälsningar från Tjurkö-Flora!
Anders zon 1
Det är nog nya frukter som är på väg. Fikon sätter frukt två gånger om året i vårt klimat - en gång på våren och en gång på sensommaren. De som kommer nu på sensommaren hinner dock inte mogna innan vintern, och om det inte blir en extremt mild vinter så kommer de att frysa bort. På de skott som har växt fram i år kan det nästa vår bildas frukter som i alla falla i Sydsverige hinner mogna till augusti. Har för mig att Bornholmsfikon inte behöver pollineras för att sätta mogen frukt.
Bassam
Hej

Jag tycker om att när blir kalt, du kan ta dem inne med extra lysning och sval grader mellan +10 till + 15, jag hoppas att frukter ska bli mogna.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon