Full version: Hej alla odlaister!
silos
Jag trodde att jag skulle kunna hålla mig borta från odla!
Men inte har jag kunnat det utan tittar hit varje dag.

Hur har eran sommar varit?
Hos mig blommar rabatterna för fullt med mängder av Ringblommor!
Jag slängde mängder av frön i höstas,de enda som inte kom upp var Solrosorna och jag misstänker att fåglarna åt upp alla förutom två som jag sådde i våras i en liten rabatt på våran hyresgård!

Det retliga är att förbipasserande inte kan låta bli att ta Ringblommor som växer genom grannens staket alltså från rabatten som jag gjort iordning.

Jag planterade i våras ett äppelträd på grannens tomt.
Jag var inte säker på om den skulle överleva men till din stora glädje växer den jättebra!

En liten hälsning till er alla var ni än befinner er i Sevriges avlånga vackra land!
🌻🌺🌻
silos
Det sitter en pojke på Månen lyssnar jag på från Spotify medans jag dricker ört te för hostan.
Solen har kommit fram efter en liten regnskur.

Fick brev från VC min läkare berättade att kalkvärdet var bra men D-vitamin värdet var ännu inte bra!

Livet går sin gilla gång eller hur man säger det!

Inne på FB verkar alla människor vara såå lyckliga sååå,undrar om det är på det viset i deras riktiga liv?!?
Eller har människor riktiga liv överhuvudtaget!?!
Många människor är som fastnaglade vid sina mobil telefoner,de pratar och pratar!

Allt går så fort och alla tycks ha så väldigt bråttom och ändå hinner de inte att göra allt!
Hinner människor överhuvudtaget ta ordentliga pauser för att bara vara och inget göra!

Till och med små barn säger;jag har inget att göra!
Vilket stress att redan från småbarns ålder vara i karusellen av att jämt har nått att göra!

Jag som pensionär har det bra om jag inte var så sjuk!
Nå det går att njuta av livet ändå!

Ha en härlig dag var ni än är!💖💖💖
silos
Vilken härlig dag tralalallaaaa och jag är riktigt GLAAAD😄😄😄
Solen skiner och det är ljuvligt varmt!
Hundarna och jag var tidigt uppe och gick på en runda på stadens gator!
Det var mest bilister som vi mötte.

Stadens rabatter är fulla av ogräs,undrar om det sparas pengar nu eftersom inga ungdomar har synts som förrut rensade rabatterna?!?
Inte ens här på våran gård har det rensats!

Idag är det dags för mig att besöka tandläkare för att laga en tand!
Jag som trodde att jag kunde använda skatteåterbäringen till annat som till en laptop!
Nå det går ju lika bra att använda min IPhone till det mesta.

Undrar så varför det inte är bra att skriva om kontroversiella ämnen här på småprat?
Det finns tydligen dem som tycker att jag vill irritera och skriva bara för skrivandets skull!😳👎😳

Ämnen som jag tagit upp här är ju ämnen som det talas om överallt så vad är problemet för folket här?!?
Är dessa ämnen tabu belagda här?!?

I Sverige får man ju tycka och skriva öppet om sina tankar och det tycker jag är bra så länge man inte gör personangrepp!
Tyvärr så pågår personangrepp överallt:(
Folk tror att de är anonyma men inte är vi anonyma inte är ett som är säkert!!!
Hur som helst så nu önskar jag er alla en riktigt härlig dag och hoppas att solen skiner hos er!
smiley_small_hug.gif
silos
Åh vilken härlig dag jag har haft😻
Dagen började som vanligt med rastning av hundarna.
Det är så skönt att solen är framme för då kommer det massor av fjärilar till trädgården där det blommar för fullt!

Jag har börjat må bättre fastän hostattackerna kommer så gott som varenda dag,men så länge jag kan gå ut med mina kära hundar är jag nöjd!

Det har blivit många kamphundar och deras ägare verkar inte kunna hantera sina hundar och det är skrämmande!

Räddade annars en liten hund av att bli överkörd!Hunden hade lyckats smita hemifrån.

Pratade en lång stund med en man från Danmark och tre asylanter ifrån Syrien!
Asylanterna var bra impade för att jag kunde så många arabiska ord och meningar!
De var muslimer från Syrien!
Den danske mannen sa att om de kunde lära honom arabiska så kunde han lära dem svenska.
Jag sa att jag ville också lära mig arabiska!
Så vi får se om det blir nåt av det hela!

Sen pratade jag med en kvinna som kommer ifrån Iran en annan dag talade jag med folk från Senegal och Burundi.
Det finns många nationaliteter i våran stad.

Men det märkliga är att jag ser aldrig svenskar tala med varken flyktingar eller romer!

En muslimsk kvinna sa till mig att under de elva åren som hon varit i Sverige så hade inte ett enda svensk person talat med henne:(
Idag har jag också umgåtts med dottern och barnbarn och det är alltid lika trevligt!

Snart är det dags för mig att lägga mig för att sova!
Godnatt! smiley_small_hug.gif
silos
Idag regnar det för fullt!

Så det är passande för mig att städa mitt hem.
Jag har alltid tyckt om att städa och det roligaste arbete som jag har haft under mitt liv är just städning.

Det var fritt och samtidigt intressant eftersom jag träffade många trevliga människor inom polisväsendet och militären.

Men det bästa är ändå att vara pensionär!!!

Ha det bra allihoppa!
smiley_small_hug.gif
silos
giggle.gif Undrar vilken färg jag skall välja idag och vilka vindar jag skall följa?!?

Det får bli rosa och vindarna är ljuva sommarvindar som smeker mina trötta kinder!

Med sådan färg och vindar jag kanske kan förvandlas till en äkta kärleksfull människa?

Fast det tror jag knappast ens själv eftersom vindarna drar mig dit de vill så det är bara att följa med!
Och det är så härligt att byta färger medans jag hoppar över regnbågen! rotfl.gif

Det finns många fördelar med allt detta speciellt för mig som är konstnär,mina dagar blir sällan tråkiga!

Nackdelen är att det finns dem som blir irriterade på mig och tolkar in en massa skit i det som skriver!

Det får jag dock ta eftersom jag är som jag är!

Idag skiner solen så jag skulle behöva sitta ute men har inte ork till det efter att jag var på dagsutflykt igår med barn och barnbarn.
smiley_small_hug.gif
silos
Så där ja nu kan småprat sova vidare och när den vaknat kan den fortsätta prata om väder och meningslöshet!!! whist.gif rotfl.gif sleeping.gif
Aqvakul
CITAT (silos @ 21-08-2015, 17:21) *
Så där ja nu kan småprat sova vidare och när den vaknat kan den fortsätta prata om väder och meningslöshet!!! whist.gif rotfl.gif sleeping.gif

Är du mindre meningslös själv? naughty.gif
Tapio
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2015, 19:58) *
Är du mindre meningslös själv? naughty.gif


Halaj!

Nu är du orättvis.
Faktum är att silos har dragit fram många allt annat än meningslösa ämnen som gäller samhället, den senaste tiden. Viktiga angelägna saker.
Grejen med det goda hatet har jag missat helt, men så gräver jag heller inte i de grumliga vatten som hon gör.

//T
malarmaster
"det goda hatet" har ju uppmärksammats av flera skribenter det senaste året.
fenomenet utförs särskilt från vänstersidan där det är accepterat att hata den motsatta sidan och då blir det i deras värld helt okej.Nu är det väl mera extremgrupperna och fanatiker som ägnar sig åt detta men tyvärr sprider det sig snabbt framförallt i media,att det är okej att skriva ner sd håller nog de flesta icke sd-anhängare med om,att det är okej att skriva ner de som är kritiska till nuvarande integrationspolitik tycker i alla fall jag är mer problematiskt,här kommer ju också PK-maffian in.
det goda hatet stryper debatten och inkräktar på yttrandefriheten.
Birros artikel ger ju en liten inblick men det finns som sagt flera andra som skrivit och uppmärksammat detta.

För övrigt håller jag med Tapio,silos inlägg kan tyckas vara jobbiga för de som vill se småprat sova men faktum är att hon tar upp just de frågor som diskuteras runt lunchbordet på arbetsplatser och bland vanligt folk.
frågor som måste lösas med hjälp av politik men få på småprat är insatta i politiska frågor och mobbar hellre ut de som tar tag i ämnet. förmodligen är det för jobbigt för dessa individer att tänka till själva.
Därför är det för mig obegripligt varför de lägger in inlägg i dessa trådar som de uppenbarligen inte har något intresse av.
är det störandet av friden som de tar illa upp mot? Ulf
malarmaster
till silos: Lägg in så mycket du vill om saker du tycker är angelägna.
Även om en del tycker det är meninglösa saker så är de inte mindre meningslösa än många andra nonsenstrådar i småprat.
det är vad DU tycker är viktigt som räknas,inte vad några stammisar tycker. Ulf
Aqvakul
Jag diskuterar gärna samhällsfrågor. Samhllskunskap har varit mitt huvudämne under min lärargärning. Diskutera innebär att delge fakta och värderingar i syfte att förstå bättre och att faktiskt vara beredd att förändra sin inställning. Mer sånt!

Politisk debatt är nåhot helt annat. Då har man cementerat sin inställning och samlar argument för att framstå som trovärdigare och duktigare än sin meningsmotståndare. Mindre sånt här!

Min reaktion på Silos senaste inlägg handlade inte om ämnesval, utan att hon först dränker avdelningen i en massa ganska oövertänkta trådar och sen talar om hur meningslöst allt annat än hennes trådar är. Känns faktiskt lite föraktfullt. Själv har jag alltid varit här i första hand för trädgårdsavdelningarna, men också trivts med att både tramsa och diskutera med mina vänner på Odla i småpratsavdelningen. Tyvärr har många försvunnit.




kosmetisk redigering
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 22-08-2015, 07:32) *
"det goda hatet" har ju uppmärksammats av flera skribenter det senaste året.
fenomenet utförs särskilt från vänstersidan där det är accepterat att hata den motsatta sidan och då blir det i deras värld helt okej.Nu är det väl mera extremgrupperna och fanatiker som ägnar sig åt detta men tyvärr sprider det sig snabbt framförallt i media,att det är okej att skriva ner sd håller nog de flesta icke sd-anhängare med om,att det är okej att skriva ner de som är kritiska till nuvarande integrationspolitik tycker i alla fall jag är mer problematiskt,här kommer ju också PK-maffian in.
det goda hatet stryper debatten och inkräktar på yttrandefriheten.
Birros artikel ger ju en liten inblick men det finns som sagt flera andra som skrivit och uppmärksammat detta.

För övrigt håller jag med Tapio,silos inlägg kan tyckas vara jobbiga för de som vill se småprat sova men faktum är att hon tar upp just de frågor som diskuteras runt lunchbordet på arbetsplatser och bland vanligt folk.
frågor som måste lösas med hjälp av politik men få på småprat är insatta i politiska frågor och mobbar hellre ut de som tar tag i ämnet. förmodligen är det för jobbigt för dessa individer att tänka till själva.
Därför är det för mig obegripligt varför de lägger in inlägg i dessa trådar som de uppenbarligen inte har något intresse av.
är det störandet av friden som de tar illa upp mot? Ulf


Nu är du ju där igen med nedlåtande skriverier om andra. Vad gör du överhuvudtaget på detta forum då ditt enda intresse synes vara politik samt att tala om hur dåligt insatta andra är. Den ende som mobbar här är du! Ingen har väl sagt att inte Silos får starta kontroversiella trådar. Det var mängden av i stort sett likadana på kort tid som åtminstone jag reagerade på. Ofta bara inledda med någon suspekt länk till någon lika suspekt sida.

CITAT (Aqvakul @ 22-08-2015, 09:00) *
Jag diskuterar gärna samhällsfrågor. Samhllskunskap har varit mitt huvudämne under min lärargärning. Diskutera innebär att delge fakta och värderingar i syfte att förstå bättre och att faktiskt vara beredd att förändra sin inställning. Mer sånt!

Politisk debatt är nåhot helt annat. Då har man cementerat sin inställning och samlar argument för att framstå som r trovärdigare och duktigare än sin meningsmotståndare. Mindre sånt här!

Min reaktion på Silos senaste inlägg handlade inte om ämnesval, utan att hon först dränker avdelningen i en massa ganska oövertnkta trådar och sen talar om hur meningslöst allt annat än hennes trådar är i småprat. Känns faktiskt lite föraktfullt. Själv har jag alltid varit här i första hand för trädgårdsavdelningarna, men också trivts med att både tramsa och diskutera med mina vänner på Odla i småpratsavdelningen. Tyvärr har många försvunnit.


tummenupp.gif
silos
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2015, 19:58) *
Är du mindre meningslös själv? naughty.gif


Jag skrev inte att människorna här skulle vara meningslösa!

Alla är värdefulla!



CITAT (malarmaster @ 22-08-2015, 07:37) *
till silos: Lägg in så mycket du vill om saker du tycker är angelägna.
Även om en del tycker det är meninglösa saker så är de inte mindre meningslösa än många andra nonsenstrådar i småprat.
det är vad DU tycker är viktigt som räknas,inte vad några stammisar tycker. Ulf


Du har förstått det hela malamaster!

Jag fattar inte varför somliga gnäller sådant eftersom de inte själva startar några nya trådar,i allafall inte ofta!

CITAT (Tapio @ 21-08-2015, 21:53) *
Halaj!

Nu är du orättvis.
Faktum är att silos har dragit fram många allt annat än meningslösa ämnen som gäller samhället, den senaste tiden. Viktiga angelägna saker.
Grejen med det goda hatet har jag missat helt, men så gräver jag heller inte i de grumliga vatten som hon gör.

//T


Vad menar du med grumliga vatten,något negativt kan jag tänka mig?

Var finns de klara vatten enligt dig?
Tapio
Halaj!

Jag menar att du söker efter info på rasistiska/nynazistiska hemsidor.

Klara sidor.
Jadu, om jag det visste. Bäst här i Sverige är väl P1. Jag försöker lyssna på studio 1 som börjar kl 16:00.
jag kör Omni, både på datorn och som app i mobilen.

Annars har väl de gamla klassiska stora drakarna fortfarande gott cred:
the guardian, UK
Le monde, frankrike
Frankfurter allgemeine, tyskland
le pais, spanien

jag är rätt less på svensk nyhetsmedia, men har inte tagit mig tid att hitta något bättre heller. Det är ett hästjobb. Jag tar gärna emot tips.

//T
Gita
CITAT (Tapio @ 21-08-2015, 21:53) *
Halaj!

Nu är du orättvis.
Faktum är att silos har dragit fram många allt annat än meningslösa ämnen som gäller samhället, den senaste tiden. Viktiga angelägna saker.
Grejen med det goda hatet har jag missat helt, men så gräver jag heller inte i de grumliga vatten som hon gör.

//T

Hur har du kunnat missa debatten angående "det goda hatet" det har ju stötts och blötts på varenda ledar- och/eller kultursida i alla våra större tidningar och debattforum senaste tiden. Inget grumligt alls, men viktigt att debattera.
Gita
Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-08-2015, 09:17) *
Nu är du ju där igen med nedlåtande skriverier om andra. Vad gör du överhuvudtaget på detta forum då ditt enda intresse synes vara politik samt att tala om hur dåligt insatta andra är. Den ende som mobbar här är du! Ingen har väl sagt att inte Silos får starta kontroversiella trådar. Det var mängden av i stort sett likadana på kort tid som åtminstone jag reagerade på. Ofta bara inledda med någon suspekt länk till någon lika suspekt sida.
tummenupp.gif

Varför måste du ha synpunkter på vad Silos eller någon annan skriver? Om ämnet intresserar dig läs, och om du tycker att du har något att tillföra så kommentera i sak. Om ämnet inte intresserar dig så hoppa över. Svårare är det inte.
Gita
Gita
CITAT (malarmaster @ 22-08-2015, 07:37) *
till silos: Lägg in så mycket du vill om saker du tycker är angelägna.
Även om en del tycker det är meninglösa saker så är de inte mindre meningslösa än många andra nonsenstrådar i småprat.
det är vad DU tycker är viktigt som räknas,inte vad några stammisar tycker. Ulf

Håller fullständigt med Malamaster. Så klart att det är bra att någon tar upp aktuella intressana ämnen. De som vill sticka huvudet i sanden kan ju hur lätt som helst fortsätta att göra det, det är ju bara att hoppa över det man inte gillar och hålla sig till tramstrådarna.
Själv är jag inte ett dugg intresserad av dessa tramstrådar men skulle aldrig få för mig att vilja stänga dessa eftersom de uppenbarligen fyller en funktion för somlig, precis som de s.k politiska trådarna ä intressntaa för ndra.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 22-08-2015, 20:34) *
Varför måste du ha synpunkter på vad Silos eller någon annan skriver? Om ämnet intresserar dig läs, och om du tycker att du har något att tillföra så kommentera i sak. Om ämnet inte intresserar dig så hoppa över. Svårare är det inte.
Gita


Varför måste du ha synpunkter på vad/var jag och andra skriver?
Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-08-2015, 20:43) *
Varför måste du ha synpunkter på vad/var jag och andra skriver?

Jo helt enkelt därför att det stör mig att du verkar tro dig äga forumet och ha bestämmanderätt vad som får och inte får skrivas. Därför att du alltid är väldigt snabb med synpunkter på vissa skribenters personlighet.
Därför att du nästan aldrig har några sakargument eller åsikter i sakfrågor och för att jag tycker att du nästan alltid är väldigt elak.
Räcker det eller vill du veta mer?.
Gita
*Stintan*

Tog bort min kommentar eftersom
Gitas inlägg är så lågt så det inte är värt något bemötande.
silos
Det gamla vanliga igång:du är,du är i det oändliga thumbdown.gif

Det är bara att konstatera att här är det nästan omöjligt att ha diskussioner om någonting överhuvudtaget utan att det börjas kasta skit på andra!

Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 22-08-2015, 22:33) *
Tog bort min kommentar eftersom
Gitas inlägg är så lågt så det inte är värt något bemötande.


Helt rätt tänkt! Hon vill bara provocera.
silos
CITAT (*Stintan* @ 22-08-2015, 22:33) *
Tog bort min kommentar eftersom
Gitas inlägg är så lågt så det inte är värt något bemötande.


tummenupp.gif Bra gjort av dig Stintan!
silos
Återvänder nu till trådets mening!

Sitter ute på gården med mina kära hundar.Inga andra människor syns till endast fåglar,flugor,humlor och getingar håller oss sällskap!
Från längre bort hörs en gräsklippare och stadens brus.

Sådana här dagar längtar jag verkligen till landet till enskilt belägen stuga.

Det finns ju många övergivna stugor så jag undrar om jag kunde flytta till en sådan nästa sommar?!?
Fast det är ju egenmäktigt farande,men om ingen se mig så kunde vi ju vistas där!?!

Och jag kunde påta i jorden av hjärtans lust och städa stugan!😄

Ha en härlig dag alla som läser här!
smiley_small_hug.gif
silos

[attachment=83568:image.jpg]
[attachment=83567:image.jpg]
Ljuvlig är sommaren!
Idag är jag hundvakt!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (silos @ 23-08-2015, 14:47) *
Återvänder nu till trådets mening!

Sitter ute på gården med mina kära hundar.Inga andra människor syns till endast fåglar,flugor,humlor och getingar håller oss sällskap!
Från längre bort hörs en gräsklippare och stadens brus.

Sådana här dagar längtar jag verkligen till landet till enskilt belägen stuga.

Det finns ju många övergivna stugor så jag undrar om jag kunde flytta till en sådan nästa sommar?!?
Fast det är ju egenmäktigt farande,men om ingen se mig så kunde vi ju vistas där!?!

Och jag kunde påta i jorden av hjärtans lust och städa stugan!😄

Ha en härlig dag alla som läser här!
smiley_small_hug.gif


Låt bli det silos, det är inbrott.
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-08-2015, 19:14) *
Låt bli det silos, det är inbrott.


Ja,det är nog bäst att låta bli!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon