Full version: Vattnat för mycket?
Jeanette_1
Vi har upphöjda odlingsbäddar med köpt "påsjord", kogödsel och brunnen hästgödsel. Anlades förra sommaren. I år sådde jag sallad, mache, rädisor, ruccola, salladslök mm 3 juni. Och det som kommit upp är knappt synbart. Har alltid odlat grönsaker och det har inte varit så svårt trots att jag är amatör men nu fattar jag inte vad som hänt.
Funderat på om det är jorden det beror på. Men det som är nytt är att vi installerat en fuktslang vilken jag glömt på ganska ofta i ca 12 h, och då är gräsmattan runt bäddarna helt plaskvåta. Kan jag ha vattnat för mycket? Och i så fall har näringen följt med vattnet så jag behöver gödsla nu?
Vi har införskaffat en timer till vattningen ska bara se till att få den på plats också.
fvd
Jag förutsätter att du har bytt jord sedan förra året för den är förbrukad. Då är det två saker som återstår. För mycket gödsel eller för mycket vatten. Du behöver inte skaffa fuktmätare det är bara att sticka ner ett finger och känna efter. Det skall vara lagom fuktigt inte blött och gödsel kan ta död på späda plantor om den är feldoserad.
Jeanette_1
Har inte bytt jord då bäddarna är så stora så det är omöjligt att byta jord varje år. Vi har fyllt på med jord och gödsel. Gjorde stora bäddar på gräsmattan då vi var för lata för att gräva upp gräsmattan och göra land. Varför måste jorden i bädden bytas varje år, det gör man ju inte om man har land?

Det var dock samma sak förra året, då jorden var ny, att det växte dåligt i början. Men senare på hösten hade vi massor av sallad, ruccola, zuccini, tomater och mache.
Eva i Västerås
Inte ska du behöva byta jord varje år i odlingsbäddarna, om de inte är väldigt små och inte har kontakt med marken under.
Ni har gödslat, så då bör det vara OK.