Full version: Vattnat för mycket?
Jeanette_1
Vi har upphöjda odlingsbäddar med köpt "påsjord", kogödsel och brunnen hästgödsel. Anlades förra sommaren. I år sådde jag sallad, mache, rädisor, ruccola, salladslök mm 3 juni. Och det som kommit upp är knappt synbart. Har alltid odlat grönsaker och det har inte varit så svårt trots att jag är amatör men nu fattar jag inte vad som hänt.
Funderat på om det är jorden det beror på. Men det som är nytt är att vi installerat en fuktslang vilken jag glömt på ganska ofta i ca 12 h, och då är gräsmattan runt bäddarna helt plaskvåta. Kan jag ha vattnat för mycket? Och i så fall har näringen följt med vattnet så jag behöver gödsla nu?
Vi har införskaffat en timer till vattningen ska bara se till att få den på plats också.
fvd
Jag förutsätter att du har bytt jord sedan förra året för den är förbrukad. Då är det två saker som återstår. För mycket gödsel eller för mycket vatten. Du behöver inte skaffa fuktmätare det är bara att sticka ner ett finger och känna efter. Det skall vara lagom fuktigt inte blött och gödsel kan ta död på späda plantor om den är feldoserad.
Jeanette_1
Har inte bytt jord då bäddarna är så stora så det är omöjligt att byta jord varje år. Vi har fyllt på med jord och gödsel. Gjorde stora bäddar på gräsmattan då vi var för lata för att gräva upp gräsmattan och göra land. Varför måste jorden i bädden bytas varje år, det gör man ju inte om man har land?

Det var dock samma sak förra året, då jorden var ny, att det växte dåligt i början. Men senare på hösten hade vi massor av sallad, ruccola, zuccini, tomater och mache.
Eva i Västerås
Inte ska du behöva byta jord varje år i odlingsbäddarna, om de inte är väldigt små och inte har kontakt med marken under.
Ni har gödslat, så då bör det vara OK.

Har du vattnat mycket så kan en del växter bli övervattnade. Sallat brukar gilla vatten, men inga grönsaker trivs med att stå hela tiden i vatten. Du har inte kompenserat med att låta bli att vattna alltför länge däremellan? Ojämn bevattning kan vara lika illa som för lite och för mycket... Det är vattenhalten i den upphöjda bädden som ger tillväxt, oavsett torrt eller dränkt på gräsmattan runt om. Ju högre bädd desto mer vatten drar den. Och desto svårare att vattna jämnt.

Jag har en timer på vattenutkastaren. annars skulle jag dränka mina växter jag med. För mig är 45 minuter 2 ggr i veckan lagom med vattenspridare. Du får prova dig fram. Då har jag bäddar som är 20cm höga. Jorden är mer eller mindre förmultnad kompost med grönsaksjord och hästgödsel i botten. den håller fukten rätt bra, särskilt om jag täcker med gräs eller annat grönt.
fvd
Du skrev att du hade påsjord som ofta innehåller mest torv och är rätt näringsfattig. Därför menar jag att den behöver bytas eller förbättras som både Åsa och jag föreslog. Minst lika viktigt är att jorden har en bra struktur med olika delar lera, torv, sten och växtdelar mm.
Jeanette_1
Tack för era svar. Verkar som jag vattnat för mycket, är så lätt att vattna när slangen redan ligger där så det blir nog för mycket. Har vattnat flera gånger i veckan och då ofta flera timmar och upp till 12 h. Sen har det ju regnat rätt mycket också. Att det blir blött på gräsmattan tolkar jag som att bäddarna borde vara rejält blöta.

Grävde i trädgården i höstas och fick en massa lerjord över som skulle ner i bäddarna men nu i våras var den högen med jord stenhård så det hamnade aldrig i bäddarna. Känns som det är väldigt mycket torv i köpejorden. Frågan är vad jag kan göra nu för att få någon skörd i år. Har som sagt redan sått. Ska jag sluta vattna hela tiden och avvakta? Eller ska jag göra om alltihopa och går det att få sallad att gro mitt i sommaren? Finns det någon bra jord att köpa eller måste man komponera själv?
Finns en gammal komposthög på tomten om jag gräver i den borde det vara jord under, kan det vara något att ha i?


fvd
Du kan så om eftersom sommaren har kommit nu så tror jag som är optimist att den kommer att den vara längre än normalt (helt ovetenskapligt). Så inte alla fröer spara lite i varje påse spara några till nästa år utfall det inte går.

Bra jord kan man köpa på påse också men det blir lite dyrare läs innehållsdeklarationen. Man kan också förbättra den jord man har men jag vet inte ditt utgångsläge riktigt.

Hos mig t ex har det handlat om att förbättra sandjord så det har blivit kogödsel, torv, planteringsjord, kompost och gräsklipp som är det som är mest näringsrikt. För surjordsväxterna (lågt PH) har det handlat ogödslad torv, sand kottar pinnar kompost och befintlig jord. Jag har haft min trädgård sedan 1987 nu så jag har fått ordning på grundförutsättningarna numera går jag bara runt och slänger några nävar hönsgödsel på växterna och i landen varje vår.

Jag vet inte var du bor men jag odlar i Halmstad och sommaren kom hit idag med 23 grader varmt och strålande sol. Om du bor norrut kan det ju vara annat att tänka på.
Gossen Ruda
Det kan även ha varit den kalla våren och försommaren. Nysådder behöver värme för att komma igång.
Bigflowers
Den ungefärliga vatten behovet är 30liter per kvadratmeter i veckan.
Håll koll på regnmätare, väder lokalt via internet.
1-Vattna vid behov. Det beror även lite på hur dränerat läget är.
2-Är jorden kanske för näringsrik.
3-Håll det fuktigt, inte dränkt

Att glömma vatten på och låta det forsa i 12timmar låter inte alls bra.
Kanske läge skaffa bevattningstimer ? De kostar inte mycket längre till kranar och fungerar även trådlöst

Lycka till

edit:
Lita inte blint på väderprognoser, ha det som underlättning. Montera regn mätare vid odlingsplatsen, då får du koll hur mkt som regnat just där. Det kan skifta nämligen om du råkar ha ett träd över som dämpar regn med mera.
Därför rekommenderas flera mätare i trädgården ifall odlingarna är på olika sidor och om det finns större träd i trädgården

Stick ner finger och känn av i jorden, eller köp ett instrument du kan mäta jordfuktighet med, de kostar inte så mycket idag heller.
Jeanette_1
Jag köpte Hasselfors frilandsjord
http://www.hasselforsgarden.se/produkter/p...d?t=beskrivning

Lade på ca 30 cm av den jorden på en av de gamla bäddarna samt gjorde en ny lägre bädd med bara denna jord. Gödslade ca 40 L kogödsel på 3 m2. Bäddarna ligger på gräsmatta (lerjord) som inte grävts utan täckts med tidningspapper.
Sådde igen första veckan i juli, vattnat mindre och för hand. Jorden känns svårvattnad då det liksom blir pölar på den och vattnet stannar på ytan. Luckrar därför mellan raderna, även vid vattning numera.
Trots detta växer det extrem dåligt. Fler tips på vad som är fel?
Mjärden
Lök och potatis vattnar jag aldrig och rensar inte ogräs mellan potatisraderna, men det blir potatis likaväl. Förra året ruttnade en hel del lök pga det myckna regnandet i augusti, tvärtom mot i år. (nu ligger löken upptagen för torkning)

Det som behöver mycket vatten är squash, gurka, vitkål och pumpor och lagom mycket bönor, rotsaker.
Jag har odlingslott och har vattnat 1 ggn/dygn de sista två veckorna samt den varma veckan i början på juli - i övrigt har det vattnats av Vår Herre. Jag har en regnmätare, så jag kan se hur mycket nederbörd som kommer och anpassa vattn ingen därefter.

Mitt tips: du har övervattnat. Vattna bara när du är där och stäng av när du går därifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon