hehesdl
Jag har tänkt byta häck runt min villa och jag har sett en häck som jag tycker är fin, men jag lyckas inte identifiera vad den heter.
Är det någon som känner till namnet på denna häckväxt?

[attachment=83120:image.jpg]

/Henrik
fvd
Jag tror att det är en häggmispel. I så fall varnar jag för den får massor med sjukdomar. Jag har just sågat ner min p g a detta.
Aqvakul
Tveklöst häggmispel, en underbar häck som tyvärr de sista åren alltmer drabbats av mjöldagg. Aronia blir inte så hög, på gott och ont, men är ett möjligt, friskare val
Huggorm
Om häcken får ordentligt med vatten så minskar risken för mjöldagg. Om den är så frisk som det ser ut på bilden skulle åtminstone inte jag byta ut den.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 27-06-2015, 14:34) *
Om häcken får ordentligt med vatten så minskar risken för mjöldagg. Om den är så frisk som det ser ut på bilden skulle åtminstone inte jag byta ut den.


Men det var väl inte denna häck som skulle bytas ut, utan TS funderade väl på att byta ut befintlig (okänd) häck mot det vi identifierat som häggmispel - eller?
Huggorm
Ja, så var det ju om man läste lite noggrannare. Då är det väll kanske inte det allra bästa valet.
hehesdl
Ja, tanken är att byta häck och då hade jag sett denna som ser mycket fin ut men som det verkar kanske det är ett känsligt val.
Får nog fundera ett varv till, andra förslag på en häck med liknade utseende? Inga taggar dock då det är en stor anledning till bytet.

Tack för snabba svar!
/Henrik
Aqvakul
Aronai
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon