Novisfixaren
Hej jag är HELT ny på trädgård. Fick tips om detta forum via byggahus.se.

Har en mycket gammal häck som står som vindskydd på min avstyckade gård. Jag har inte klippt denna på 5 år sedan jag flyttade in. Hur den är skött innan vet jag inte.

Ska jag bara låta den vara eller bör jag beskära den på nåt sätt?

Alla tips mottages tacksamt!

[attachment=83097:IMG_1331.JPG]
[attachment=83098:IMG_1330.JPG]
[attachment=83099:IMG_1329.JPG]
Gossen Ruda
Det kommer nog fler råd men jag tycker du skall ta ner den på höjden innan den blir 10 meter eller mer. Oxel beskärs dock bäst på senvintern. Det är svårt att få den tät nertill, oxeln har svårt att bryta helt nytt från stammen.
Novisfixaren
Ok så det är dumt att beskära den nu?

Vart ska man beskära den? Ovanför "kronorna" eller kan jag beskära den högre upp?

Hur skall den egentligen skötas?
Huggorm
Det syns bättre på vinterbilden på byggahus, men du bör kapa "spröten" upptill. På första vinterbilden bör du kapa ungefär halvvägs upp, precis där grovleken hastigt blivit mindre. Då får du ner höjden men häcken kommer ändå inte vara tät i botten. Oxel är trots allt träd som är skapade för att ha en krona i toppen av en stam. Men du har ju ändå en del skott lågt ner och om du kapar i toppen kommer de få mer tillväxt.

Det är bäst att beskära på vårvintern men det funkar även i "JAS", alltså juli, augusti och september. I år när allt är sent kanske det inte skadar att vänta till augusti.
addo
Jag kan tillägga att det är bra om du klipper häcken med ett pyramidformat tvärsnitt. Alltså bredare i botten än i toppen, då gynnas den svaga tillväxten i botten och dom lägre grenarna får mer ljus. Det gör det enklare att hålla häcken tät i botten.
Novisfixaren
Ok jag skall alltså beskära häcken enligt bilden?

Skall "häcken" egentligen beskäras såhär varje år eller hur ofta sköter man den?

[attachment=83100:IMG_0635222.jpg]


addo
Där blir det nog bra att kapa den på höjden, men jag tycker även du ska minska bredden i toppen för att långsiktigt få häcken tätare i botten smile.gif

Som regel brukar men klippa häckar två gånget om året först ungefär vid midsommar (nu går bra också) och en gång i slutet på augusti eller början på september. det för att man vill klippa in den till fin form tillräckligt sent för att den inte ska hinna börja växa men samtidigt ge den tid att läka efter klippningen innan vintern. Får man till den sista klippningen rätt tidsmässigt så kommer häcken stå med perfekt nyklippt form från den sista klippningen fram tills den börjar växa på våren. Var inte rädd om det råkar bli fel det gör inget.

Jo vid den första stora klippningen är det bra om du klipper häcken mindre än vad du vill att den ska ska vara i slutändan, då kan du försiktigt klippa den lite större varje år tills du är uppe i den storlek du vill ha. gör du då kommer häcken förgrenas mer och bli tätare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon