gmasterb
Nu anordnas en liten träff för trädgårdsintresserade som vill träffa andra trädgårdsintresserade.

När: Söndagen den 9/5 START Kl. 10:00-10:30
Var: Bergianska trädgården i Stockholm
Möter varandra på parkeringen utanför Plantagen (fd. Växus)
Hur: ..man tar sig dit. Antingen tar man med sig någon granne/kompis
som har bil. Eller så går det bra att åka med SL

Vad vi kommer att göra låter jag vara osagt.
Antingen kan man ta med fika eller besöka Edward Anderssons växthus där fika säljes.
Tänk på att ta med något/några saker som du kan tänkas byta bort. Skapa gärna kontakter innan så slipper du ta med det i onödan.

VARMT VÄLKOMNA!
sanna
Vilken trevlig idé och vilket bra initiativ! smile.gif
Tack gmasterb och ni andra som står bakom detta!!!

Ska vi ange i den här tråden vad vi tar med oss dit?
I så fall har jag ett antal tomatplantor av olika sorter, samt massvis av fröer. Själv är jag främst intresserad av krydd- och medicinalväxter - både som plantor och som frö!


Vi syns förhoppningsvis!
(Går nämligen i sista-minuten-resa-tankar, får se hur det blir med den saken...)

Sanna smile.gif
Eivor på Väddö
Jag har följt diskussionen med intresse, och tänker försöka komma. Fast jag kan inte säga säkert ännu. Antagligen åker jag bil från norra Roslagen, så om det är någon som vill hoppa på någonstans på vägen så går det bra. Maila mig i så fall. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta med mig ännu, men jag har en del pelargoner, kryddörter, fröer m m. Jag hör av mig lite närmare tidpunkten. Eivor på Väddö
Annki
Kul! Jag kommer! Om någon önskar lifta längs 73:an till Bergianska så är det bara att hojta! PM eller så... Jag kör från Länna och uppåt. Klart vi tar med oss fikatermos! Ska bli kul att träffa er. wub.gif
gmasterb
Jag kör från Hässelby/Vällingby/Skälby
Kan säkert hämta upp folk även i Spånga.
//Stefan
Sollan
Så kul! Har sett att mina Jakobs stegar har börjat komma, någon som vill ha? Söta rackare som finns i blått och vitt och doftar tuggummi (sött). Frösår sig själva.
/sollan
sanna
Ja! Det låter jätteintressant! smile.gif
Är de perenna? Spelar väl egentligen ingen roll om de nu frösår sig själva så flitigt förstås...

Det jag kan lämna i utbyte är som tidigare nämnts: tomatplantor, lite olika kryddplantor samt fröer av alla de slag.
T ex rekordpumpan : "Dill's Atlantic Giant" som det snart (eh...nåja...) börjar bli dags att förkultivera. De som kör bil kan väl proppa bilen full med sådant de "vill bli av med"? Det tänker jag göra, jag utgår förresten från Västerort om någon vill haka på. PM:a i så fall!

Apropå något helt annat: någon som vet var man kan få tag på plastkrukor billigt? De säljs nya är på tok för dyra och jag har redan sugit upp släkt och vänners...kan man hitta blomkrukor på tippen, tro? Eller kasserade utanför partihallar eller dylikt? Tips tack!

Sanna
gmasterb
Om någon är intresserad så har jag 10 småplantor av Smultronschersmin..
Mycket vacker buske..
Doftar ljuvligt.
//Stefan
Virgo
hmm....
är i Sthlm denna helg, undrar om man skulle smita iväg på söndagen några timmar.
Edward Anderssons växthus är den i Bergianska trädgården ?
Ti bee
Jag är i Stockholm, åtminstone på genomresa, just den helgen. Kommer med ett släp med möbler och kartonger och ska åka en goda 70 mil ner till Skåne efteråt, men ett kort möte kanske kan gå - får se om det kan ordnas. smile.gif
Jag har sått såååå mkt i år, men vad jag kommer att ha överflöd av vet jag inte riktigt än, lite av varje säkert!
Återkommer med närmre besked om vi kan komma och vad jag i så fall kan byta med!
Ha det gott! smile.gif
Ti bee
CITAT (sanna @ 20-04-2004, 21:44)
Apropå något helt annat: någon som vet var man kan få tag på plastkrukor billigt? De säljs nya är på tok för dyra och jag har redan sugit upp släkt och vänners...kan man hitta blomkrukor på tippen, tro? Eller kasserade utanför partihallar eller dylikt? Tips tack!

Vad betalar du för krukorna då? Bullen har olika sorter, ca 1 - 2.50kr beroende på storlek, runda svarta i plast (vissa även i brunt). Samt pyttekrukor, fyrkantiga, för under kronan (4x4cm eller vad de nu är, du vet...storlek som i minidrivhus). Dessutom fyrkantiga typ 6x6cm, fast de är ganska dyra.

rolleyes.gif Häääär, där jag sår så det ryker ur skorstenen, så sår jag faktiskt i avklippta mjölk- och juicepaket i år (bland annat, alla 8 minidrivhus är upptagna redan) och omskolar sedan i riktiga krukor. För att skapa rätt groklimat så har jag gladplast över, med ventileringshål, fastsatt med gummisnodd - väldigt effektivt!! Men avklippta paket fungerar faktiskt bra även att omskola/driva i, om man tvättar dem ordentligt och gör dräneringshål i botten. Billigare krukor får du nog leta efter i alla fall..... rolleyes.gif

smile.gif
Ingis
Jag hade jättegärna velat komma, men vi har städdag på vår allmänning den dagen. Typiskt.
Men det kanske blir någon mer gång?
sanna
CITAT (Ti bee @ 25-04-2004, 16:45)

Vad betalar du för krukorna då? Bullen har olika sorter, ca 1 - 2.50kr beroende på storlek, runda svarta i plast (vissa även i brunt). Samt pyttekrukor, fyrkantiga, för under kronan (4x4cm eller vad de nu är, du vet...storlek som i minidrivhus). Dessutom fyrkantiga typ 6x6cm, fast de är ganska dyra.

Jaaaa, vad betalade jag denna enda gång då jag tvingades krypa till korset...?
Hmm...typ 34 spänn (gripet ur luften) för 5 stycken svarta...låt oss säga 16-centimeters... ohmy.gif (plastkrukor...)
Ohemult och uppskörtande smaskdyrt med tanke på alla plastkrukor som förmodligen slängs varje dag...

Nu är jag tyvärr inte begåvad med Bullen i min absoluta närmiljö, (som vissa andra, som inte vet hur bra de har det *hrmpf*...)
min närmaste Bulle ligger på Sveavägen, dit tar det 50 minuter kommunalt, å bil....ha!...är inte att tänka på... rolleyes.gif

Jag var tidigare en varm förespråkare för mjölkpaket, började spara typ i augusti före sådd...denna säsong har jag emellertid haft så mycket mögel att jag har fått för mig att det är mjölkpaketen som sunkar till det i odlingarna...? Har därför övergivit gratiskrukorna och övergått till hederlig PLASTIC.
Men...jag tar och skriver en sång om möglet, så blir säkert allt strax bra igen!

Sanna smile.gif
Ti bee
Med risk för att låta lite löjlig laugh.gif så blir det faktiskt mindre mögel i juicepaketen har jag märkt....Kanske kan vara ngt? rolleyes.gif

Fast jag håller med - helt klart mer mögel med kartong-metoden! sleep.gif
nilla
Kul att det blir av!

Jag hoppas kunna komma - kan ta med mej paprikaplantor "Chocolate pepper" om nån vill ha.

Har blivit av med min bredbandsuppkoppling och sitter med modem på gammal dator som hänger sej hela tiden så den här tråden hade jag missat tills nu. Mycket bra initiativ!

Gunilla

CITAT
Apropå något helt annat: någon som vet var man kan få tag på plastkrukor billigt? De säljs nya är på tok för dyra och jag har redan sugit upp släkt och vänners...kan man hitta blomkrukor på tippen, tro? Eller kasserade utanför partihallar eller dylikt? Tips tack!


Jag har köpt begagnade krukor för 1:-/styck på blomsteraffären på Hornsgatan, den ganska stora närmast Hornstull (har glömt namnet)
amaira
CITAT
Apropå något helt annat: någon som vet var man kan få tag på plastkrukor billigt?


Nu ska jag prata med små bokstäver... men, ja, det vet jag...

Kyrkogårdarnas soptunnor.

Det beror INTE på "snålhet", allt som jag tagit med mig därifrån, utan på att mitt hjärta blöder över alla bra användbara saker som i onödan hamnar på sopberget.

När kyrkoförvaltningen (eller vad det heter) planterar ut växter på de gravar som de har hand om, fylls soptunnorna till exempel med planteringskrukor, de här små gröna. Femito stycken går att ta i ena handen.
Ofta ligger det också plastkrukor i många storlekar där.


Det "värsta" är när våren går över i sommar, och alla påskliljor som fyllt gravarna börjar vissna. Då fyller de soptunnan, och jag "gråter" över hur liv "dödas" på detta viset, och släpar hem lökarna fast jag knappt vet var de ska få leva vidare.
I år har det blommat vackert gult på många platser här hemma, från förra årets bortkastade lökar.

Förbjudet? Vet inte. Jag tycker det borde vara förbud på att kasta "levande varelser" och bra fungerande "saker".

/amaira
Copycat
Amaira, jag håller fullständigt med dig. Vilket slöseri att slänga fullt dugliga lökar. Men, jag är för feg för att ta lökar, även om dom är kastade. sad.gif Jag önskar att jag skulle våga. Man kan kanske gå och prata med kyrkvaktmästaren och fråga om lov. Det skulle kännas bättre. Jag skulle inte ha något emot att dom suttit på någons grav. unsure.gif wub.gif
sanna
Tack för plastkruketipsen!

Och amaira...du gör helt rätt! En insats för naturen. Ska inte plast återvinnas förresten? Trodde kyrkogårdsförvaltningen hade sådana krav på sig?

Sanna smile.gif
Annki
Virgo - Edward Anderssons växthus är i Bergianska! Du kan inte missa det! Underbar byggnad i glas med fantastiska trädgårdar. Ska bli kul att träffa dig!

Plastkrukor... jag har rätt många som jag inte behöver. Sparar alltid. Tar med dem.

Vill någon ha en perenn solros som ser ut som Rudbeckia Hirta? Det är dock perenn solros och den sprider sig villigt. Blommar t o m efter frosten! Min favorit i täppan. Jag har en vacker höstaster (buske) som behöver delas (mellanlila blommor), jordärtskockor, praktbetonika, rudbeckia Magnus (röd) och gråmalva. Någon som vill ha? Annars tar jag med mig lite fröer och kanske någon minitomatplanta. De kom igång lite sent... Blå spikklubba har jag oxå för många av. Hojta om ni är intresserade, så jag vet vad jag ska ta med mig!

Det ska bli så kul att träffa er!! wub.gif
Sollan
Åkej, jag plockar upp den här tråden igen....
Frågan är; Vem kommer och vad ska ni ta med? Jag kan bidra med rabarber, anisisop, Jakobs stege och ev. något mer.
Rabarbern är en gammal sort, moderplantan är över 50 år och den verkar växa överallt. Aniseisopen är en kryddväxt som självsår sig och också verkar övervintra, Jakobs stegen finns både i blått och vitt och doftar sött.
/sollan
gmasterb
Jag skulle gärna vilja få en liten bit av rabarbern.
Vet inte riktigt vad jag kan ge.
Har småplantor av Smultronschersmin, Citrontimjan, någonslags veronika som kryper, fröer av akleja, mm..
//Stefan
Sollan
Rabarber ska du få Stefan. Vilken färg är det på veronikan?
/sollan
Majalise
Hej!
roligt initiativ! Jag är ny i detta sammanhang men ta med mig några jordgubbsplantor. Jag vet inte vilken sort det är men jag har fått dem från mina föräldrar i Luleå. De växer fint även i Spånga!
*Stintan*
Tråden är från 2004!
Majalise
jaha ja. Ny som jag är missade jag att kolla datumet. Synd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon