Full version: Solrosor
Andypandy
Hej alla!
Long time, no see!
Hade ju ett snigelkrig mot mördarsniglar i stenungsund 2009-10 och ett maskroskrig samtidigt...
Tydligen gick det bra, för vi sålde det huset med dubbla kvarters "All time High pris"
Vi köpte ett renoveringsprojekt i södra Dalarna 16 mil norr om stockholm vid en sjö istället för vinsten.

Nåja snabbt framåt till 2015. Nu Jättestor tomt, sedan arrenderar jag nu sisådär 3000+ äng bredvid av kommunen också för skitpengar.

Konstaterade att jag hade massor av solrosfrön över... köpte 25 kg till för halva priset på Dollarstore.

Dvs. Tog en skopa för en Tia och spenderade en halvtimme med att sprida solrosfrön både lite här och där på ängen och i skogsbrynet mot sjön. Det kryllar ju av småfåglar här...

Läser nu att de ska sättas med 40 cm Avstånd!?

Hoppas nu att det är lågkvalitativt frö i fågelmaten... Där max 5% gror
(vad är det för fel på 2 cm egentligen?)

Ahh.. spelar roll.. spenderat en timme med att sparka runt frön och krattat lite.
Pengar= mindre än 25:-
Rolighetsfaktor= nog fan krattar jag hellre i 2 timmar i trädgården än går en timmes promenad med stavgång...

Blir spännande att se hur detta slutar i sommar... inget gror eller.. ja det är ju den där galningen med 500 solrosor på ängen bredvid huset och i skogen mot sjön...

Vad tror ni? Gror solrosfrön som mat överhuvudtaget?
Något gror ju vet jag... Jag har strött ut lite och sparkat ned dem lite i jorden?

(Någon som vill ha Lupiner? Jag kan sälja 200+ stubbar för 10:-st *ler*)
silos
Javisst gro de!
Andypandy
CITAT (silos @ 09-04-2015, 21:18) *
Javisst gro de!

Ooops..
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2010/07/12/...-96_634x387.jpg

Jag sparkade runt kanske totalt 2-3 dl frön just där jag inte åker med åkgräsklipparen.... och gick en sväng i strandkanten där jag röjt upp 30 meter sly som hängde ut över sjön.
Sparkade ut en kant upp mot byvägen på ängen och använde även en spade... där pratar vi nog 2 cm...

Det här kan nog bli ganska kul att betrakta tänker jag nu om bara 10% gror till en kostnad av under 50 spänn.
(slösade ju bort en planteringssäck lågprisjord för 25:- på detta åsse)

Stay tuned mao...
kerstin z5-6
Kul,att se bilder sen gissar att många gror bra.
Andypandy
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-04-2015, 21:45) *
Kul,att se bilder sen gissar att många gror bra.

Meh!?

Ja alltid glädjer det många talgoxar, blåmesar etc...
pejori
Här dyker det upp små solrosplantor lite varstans, då fåglarna tappat runt maten. Dom får stå kvar om dom inte är i vägen. Så kan fåglarna ta dom själva sedan.
Raynyk
Har gjort på samma vis, petat ner solrosfrön som blivit över från fågelmaten lite här och där.
Om de petas ner i lite jord har nog nästan alla grott. Ibland har jag råkat peta ner många i samma hål och då blir det en liten tuva som behöver gallras för att bli stor, men där de hamnat med 10-20 cm avstånd eller så i god jord och soligt läge har det blivit 2 meter solrosor.
De frön jag bara kastat runt uppepå gräs och sly har grott sämre, men det kan ju även vara så att något äter upp många från som får ligga på ytan.
Andypandy
Ja det där började ju bra...NOT!

Funderade på varför de inte kom upp i min planteringsrad jag tänkt mot vägen... när de kommer så fint i andra delar av tomten...
Inser att de är uppätna!? mad.gif

Det är bara bleka stolpar avätna i markhöjd kvar förutom en som "dem" missat.

Morr... hann de vara uppe ett dygn eller... inga spår heller efter sabotörerna.
Däremot såg jag en sådan här brun liten trädgårdssnäcka i närheten av mitt planteringsdike. Är det dem som kan vara marodören?

Andypandy
CITAT (Andypandy @ 03-05-2015, 19:03) *
Ja det där började ju bra...NOT!

Funderade på varför de inte kom upp i min planteringsrad jag tänkt mot vägen... när de kommer så fint i andra delar av tomten...
Inser att de är uppätna!? mad.gif

Det är bara bleka stolpar avätna i markhöjd kvar förutom en som "dem" missat.

Morr... hann de vara uppe ett dygn eller... inga spår heller efter sabotörerna.
Däremot såg jag en sådan här brun liten trädgårdssnäcka i närheten av mitt planteringsdike. Är det dem som kan vara marodören?



Det är i så fall första gången som trädgårdssniglar greppar tag i stammen och drar upp den och käkar ner till där fröet har börjat.... hittade flera sådana idag efter jobbet ovanpå jorden...

VAD tusan är det för några som är så utsvultna så man gör sig omaket att få tag i stumparna, och drar upp dem, för att kunna käka upp 2cm till??? ligger alltså 20 + sådana på 3 meter 15 cm bredd uppgrävning!?
Andypandy
CITAT (Andypandy @ 04-05-2015, 20:54) *
Det är i så fall första gången som trädgårdssniglar greppar tag i stammen och drar upp den och käkar ner till där fröet har börjat.... hittade flera sådana idag efter jobbet ovanpå jorden...

VAD tusan är det för några som är så utsvultna så man gör sig omaket att få tag i stumparna, och drar upp dem, för att kunna käka upp 2cm till??? ligger alltså 20 + sådana på 3 meter 15 cm bredd uppgrävning!?


Funderar out off the box..
Utsvultna sniglar tar det gröna som finns först..
Fåglar ser solrosfrön... rycker i det som finns..
Sniglar tillbaks igen för att äta det nya gröna på marken..

!? JA just nu fattar jag inte... för bara 100meter bort växer solrosorna som spenat.. så jag har ju inga problem med att bara skicka ut 40 + till mitt dike vid vägen... jag är bara väldigt fundersam vad det kan vara.
Gossen Ruda
Så där kan det ibland se ut där jag satt brytbönor, så en kvalificerad gissning är sork.
Andypandy
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2015, 21:21) *
Så där kan det ibland se ut där jag satt brytbönor, så en kvalificerad gissning är sork.


Aha! Bra tips där!

Höll på att vricka foten bara 2 meter därifrån i en sorkgång när jag grävde ur diket jag satt dem i.
Just nu ser jag att det finns inte så mycket annat grönt i närheten förutom torrt gräs och mossa.
Blir kanske lite finmaskigt hönsnät till att börja med då... eller kan solrosor vara intressanta för sorkar även när de vuxit sig större?
Andypandy
OJ OJ OJ...

Replacade de sorkätna i den raden....

gick och tittade på den platsen 2ggr 2 meter där jag krattat ner ett gäng frön i tron att dem här kan ju inte ha så god grobarhet.... Jag kastade ju bara ner dem från fågelbordet ett par 3 nävar och krattade ner dem med potatiskrattan i något skitområde som jag vände upp med en vass spade...

Oh My...

300++ där efter 2 veckor.

Det här kommer att bli intressant.. Efter 6 vändor till den platsen så tappade jag räkningen på hur många solrosplantor 3-6 cm som jag spred ut idag med vässad planterings-spade

4- timmar i alla fall..

.NEJ vad som helst än dessa lupiner som jag slåss med lie emot måste vara bättre!
Andypandy
Idag tog jag marodörerna på bar gärning med händerna i syltburken,
Det ÄR dem här bruna trädgårdssnäckorna som käkar upp solrosorna.

De är väl goda till skillnad från torrt gräs från fjolåret gissar jag....

Fick plantera ut 20 nya ersättningar idag från ett ställe där de satt alldeles för tätt.
Andypandy
CITAT (Andypandy @ 16-05-2015, 19:12) *
Idag tog jag marodörerna på bar gärning med händerna i syltburken,
Det ÄR dem här bruna trädgårdssnäckorna som käkar upp solrosorna.

De är väl goda till skillnad från torrt gräs från fjolåret gissar jag....

Fick plantera ut 20 nya ersättningar idag från ett ställe där de satt alldeles för tätt.


20 till i dag!

snigel-j...lar ranting.gif

Tog direkt 30 sniglar+ i regnet till herrens tukt och eviga förmaning.

Hur stora måste solrosor vara för att undgå att bli salladsbord till småsnäckor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon