Hannele
Behöver ni avskärmning, billiga plantor till topiary, formklippning...?
Coop Forum i Bäckebol säljer 5 st häckplantor för 20 kr;
avenbok, cotoneaster, rönn, måbär...
De såg helt ok ut, om man skyndar att plantera ut dem fort.
Små pinnar på 30 cm, men har man tid att vänta, så... och det har jag!
Just på berget och på tuffa ställen är det bra att ha små plantor.
Micke
Oj, sjutton också. Var hittar man ett billigt flyg? Omöjligt att få tag på avenbok i södra Finland trots att de borde klara sig här... sad.gif

Micke
Hannele
Nu har jag stoppat mina små avenbokspinnar i jorden. Det blev 3 meter, 15 plantor för 60 kronor; à 4 kr/st.
De hade kraftiga rötter och när jag skrapade på barken, var de gröna och fina.
Ska bli spännande att se, hur mitt lilla impulsköp kommer att utvecklas... wink.gif
Syns de små pinnarna mellan buxbom och rosenhagtorn:
Cilla
Just så gillar jag att köpa träd - grattis till dina Hannele! De ska vara SMÅ och ha STORA rotsystem, inte tvärtom.

Har fått ned mina träd i backen, ett av dem var för stort i min smak. Korta sidogrenar men 4 meter högt. Rotsystemet kompakt så att jag fick skära upp det. Tar säkert flera år innan man ser tillväxt i grenverket.

Om man kan ta stickling av strimlönn ska jag göra det nästa år. Inte förvånande om den lilla sticklingen snabbt kommer att växa om sin moder!
Hannele
Det verkar vara blad på de flesta "pinnarna" nu!! smile.gif
Hannele
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2004, 15:14)
Hej!
Någon som vet ett billigare sätt att skaffa en häck av vanlig bok? Plantorna är ju svindyra!
Har en kompis som har en jättebok på tomten, som producerar ganska mycket fröplantor. Kan man ta dessa till häck? Blir de "homogena", eller växer de olika när de kommer från frö?

smile.gif Ibland har man tur!
Mia, zon 3
Verkligen tur, grattis!
Jag gillar visserligen vanlig bok bättre, men avenbok är jättesnyggt också!
Ska testa med kompisens frö-bebisar!
Mia, zon 3
CITAT (Cilla @ 20-04-2004, 14:01)
Just så gillar jag att köpa träd - grattis till dina Hannele! De ska vara SMÅ och ha STORA rotsystem, inte tvärtom.

Men om man vill ha ett stort träd - hur gör man då? Är det ingen idé att lägga pengar på ett större exemplar? unsure.gif
Och om jag skulle vilja gräva upp ett träd och ta hem (ja, jag har frågat markägaren smile.gif ), hur göra då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon