Full version: Ja nu kan jag så...
strandskatan
Skickade maken att köpa en 50-literssäck med såjord och han kom hem med två säckar - han tyckte det var lika bra!
morgonstjerna
Vad snällt av honom! smile.gif Det är kärlek det.
strandskatan
Ja visst var det romantiskt (hihi). Han är luttrad efter att varje gång vi varit och köpt nya jordsäckar fått höra att det är de sista säckarna, jo alldeles säkert, det året... Ändå komposterar jag massor - var tar all jord vägen?
Bassam
Hej

Det är bra att man planterar i såjord, men jag tycker om att man kan fylla plantering plats till 3/4 vanliga jord och
översta del med så jord, varför för att undvika omplantering när frö gror, för att nya rötter som kommer lätt att skadar under omplantering.

H.Bassam
strandskatan
Ja i så fall får jag skicka maken att köpa sex påsar blomjord om det ska gå jämnt upp!
MrLeaf
CITAT (Bassam @ 12-02-2015, 17:19) *
Hej

Det är bra att man planterar i såjord, men jag tycker om att man kan fylla plantering plats till 3/4 vanliga jord och
översta del med så jord, varför för att undvika omplantering när frö gror, för att nya rötter som kommer lätt att skadar under omplantering.

H.Bassam


Men vissa växter mår ju bra av omplantering.
I "Boken om Chili", av Philippe Pflönninge står att läsa att rotsystemet inte förgrenar sig bra förrän det träffar på en kant, dvs krukan.
Så i det fallet är minst en omplantering innan slutkruka det allra bästa.

Sedan tror jag mer att tråden var en humoristisk reflektion över hur hennes make är väl bekant med fenomenet att hennes fru alltid sår mer än hon tänkt sig, än en fundering över omplanteringens vara, eller icke vara...
kerstin z5-6
Det gäller särskilt perenner de utveckar sitt rotsystem bättre efter omskolning med ytterst få undantag som vissa med pålrot ffa vallmo
och vissa som ska skolas i ministadie ffa Bergvallmo som inte är en vallmo utan-Meconopsis släktet.
Bassam
Hej

Alla växter förlorar några av sina sugrötter under omplantering o omskolning , på grund att sugrötter tunna och läger på sidan av rötter, så jag bjuder min förslag att lägga först blomjord o sen såjord.

Obs

Man behöver tänka spara tid o arbeta o gör bäst.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon