tommmyboy
Hej.
Kan man plantera ett avakado frö som är några veckor gammalt? Eller måste det vara helt färskt?
Jag har skickat några avakado frön med posten till Thailand som jag ska plantera där.

Vet inte om man får ta med sig frön eller frukt i baggaget ? Har sökt info om detta utan resultat.

God fortsättning.

MVH Ymmot
kerstin z5-6
CITAT (tommmyboy @ 27-12-2014, 09:41) *
Hej.
Kan man plantera ett avakado frö som är några veckor gammalt? Eller måste det vara helt färskt?
Jag har skickat några avakado frön med posten till Thailand som jag ska plantera där.

Vet inte om man får ta med sig frön eller frukt i baggaget ? Har sökt info om detta utan resultat.

God fortsättning.

MVH Ymmot



Ehh .. avocado är hur lätt som helst-köp valfri på valfri affär ät upp köttet spara kärnan, placera den i såjord med halva kärnan över jorden, vattna så jorden känns som en väl fuktad tvättsvamp.. håll det så till den gror.

Färsk från frukt är bättre än helt intorkad.
tommmyboy
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-12-2014, 00:48) *
Ehh .. avocado är hur lätt som helst-köp valfri på valfri affär ät upp köttet spara kärnan, placera den i såjord med halva kärnan över jorden, vattna så jorden känns som en väl fuktad tvättsvamp.. håll det så till den gror.

Färsk från frukt är bättre än helt intorkad.



Hej.
Tack för ert svar.
Jag tog kärnan direkt ur en stor avokado. Nu är den i skuggan utomhus. Temperate : 25- 38 grader i skuggan .
Bassam
Hej

Frö bli inte dö under några veckor, du kan pröva på den här sätt: hämta en kopp fyllde med vatten, tvätta botten skrapa botten frö , sen hämta 4 tändspinnar och sticka dem omkring medium av frö, hänga frö på koppen det är viktigt att hälften av frö lägger i vatten, ställa kopp soliga men indirekt sol grader mellan +25 till +30 grader, efter rötter flytta till kruka med sand i botten o i sandiga jord . lägga grov sand över jord duscha ..

Obs
Jag menar att ni ska förska pröva båda metoder med vatten eller jord, men det är viktigt att tvätta med tvål, plus hälften av frö i jorden eller sandjord, soligt men inte direkt son grader som inne hus passar, jorde ska alltid fukt men inte blött.

lycka till

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon