Greybird
Vad för slags buske/träd kan det här vara? Fortfarande grön fastän alla andra träd än lind och ek är avlövade.

Bilderna har jag lagt på OneDrive eftersom det inte går att bifoga stora bilder.

Länk till bilderna: http://1drv.ms/1vUmClW
Huggorm
Jag funderar på om det kan vara getapel? g.gif
hattstugan

Inte Getapel! Min har redan tappat sina löv och de är mycket mindre än de på bilden! Zon 3

Kan det vara ett Plommon?
Huggorm
Jag tycker inte riktigt knoppen ser ut som något ur prunus-familjen men jag är osäker.
Greybird
Tack, spännande att höra Era förslag.

Jag kom på att det kanske var något liknande som jag sett på andra ställen. Vid inventering av markerna hittade jag ungefär samma växt på 4 ställen till. Bilder på 3 av dessa har jag lagt till på OneDrive.

Träd/buske 2 och 3 står på gränsen mellan en åker och hage. Träd/buske-2 har blivit jämnad med marken några gånger som vilket sly som helst.

Träd/buske 4 står i en stengärdsgård mot norr.

Träd/buske 5 är inte fotograferad men står bland sly i en annan hage.

Inget av träden/buskarna ser ut att ha blivit betade av älg och rådjur i samma utsträckning som närstående sälg.

Västra Götaland kan ha kärvt klimat och kartan visar att vi bor i zon 5, men delar av åkrar och del av trädgård verkar ha mildare klimat.

Jag har aldrig sett att de här träden/buskarna har blommat eller burit frukt.

I trädgården har vi sedan början av 80-talet haft ett blått (Experimentalfältets Sviskon) och ett gult (Victoria) plommonträd. De är sedan några år döda.

Kan det vara fåglarna som tagit med kärnor från trädgården?

Är träden något att ta vara på?
hattstugan

Tycker allt att de påminner om min lilla planta från Victoria Plommon (Blått)

Fåglar och räv äter ju gärna frukten och på så vis sprids kärnorna
Anders zon 1
Håller med om att det är misstänkt likt plommon.
Greybird
Är träden något att ta vara på?

Om de får stå kvar kommer det då att bli riktiga plommonträd så att jag kan plocka plommon lite varstans i markerna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon