Full version: Hasselnötter
Jan af Lisö
Jag funderar på att köpa en hasselnöt, typ Jättenöt från Halle och undrar om jag måste ha en sort till för att de skall kunna pollinera varandra? Det finns inga "vilda" hassellnätter i närheten.
Louise i Göteborg
Hassel har skilda han- och honplantor. Så du måste ha minst en av varje. En hanplanta kan serva många honor tuppen i hönsgården liksom.

Detta är vad jag läst mig till, har ingen egen erfarenhet - och vem vet det kanske har dykt upp en tvåkönad hybrid sen mina böcker skrevs....
KURT
CITAT (Louise i Göteborg @ 16-04-2004, 10:53)
Hassel har skilda han- och honplantor. Så du måste ha minst en av varje. En hanplanta kan serva många honor tuppen i hönsgården liksom.

Detta är vad jag läst mig till, har ingen egen erfarenhet - och vem vet det kanske har dykt upp en tvåkönad hybrid sen mina böcker skrevs....

Har den verkligen skilda han- och honplantor?? Denna bild illustrerar det som skilda blommställningar, men på samma buske! Om den sedan är självfertil är ytterligare fråga?

Cilla
Den vanliga hasseln Corylus avellana är sambyggare, dvs med skilda han- och honblommor på samma planta.

Så här ser han- och honblommorna ut
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/coryla/cor...l/coryave2.html

Jättenöt av Halle, Corylus av 'Halle', tillhör vad jag förstår den rödbladiga arten Corylus maxima (en Sydeuropeisk art). Om den är sam- eller tvåkönad vet jag inte, men det går säkert att hitta på nätet eller genom att fråga de som säljer den.
Louise i Göteborg
Ni har säkert rätt, som sagt har jag bara läst om detta.

I min bok namnges olika hon- och hansorter och det ges rekomendationer till hur många honor på var hane...

De kanske bara inte kan befrukta sig själva och visssa former är bättre på det ena?
Cilla
Louise - detta kan säkert gälla för någon hasselsort och om du eller annan luskar ut något mer om detta vore det intressant att veta. Vilken bok står detta i?

Klart är att Corylus avellana är samkönad, men vem vet om de kultiverade arterna som används för odling av nötter. Det finns en odlad sort som heter "Filbert" om om den är sam- eller tvåkönad vet jag inte. Stora nötter ger den iallafall.

För den som vill luska mer: I hasselnötsfamiljen Corylaceae finns Corylus avellana (den vanliga, vilda i Sverige) med kultiverade sorter som heter Aurea, Contorta, Heterophylla och Pendula. Och så finns Filbert, Corylus maxima, som är vanlig i Sydeuropa med bl a sorten Purpurea (mörkt röda blad + nötter) och i denna ingår Jöttenöt från Halle. Och så finns Turkisk hassel, Corylus colurna som är ett stort träd som odlas för sitt virke och som har stora nötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon