Full version: Löss löss löss
mamamaggan
Vårat bigaråträd ser helt bedrövligt ut. I stort sett alla blad är, förutom helt svarta av löss , totalt hopkrullade.

Tänker ta slangen och spola av det med bara vatten men finns det något annat vi kan göra ?

Det finns andra träd högst fem meter därifrån , persika och äpple , men där finns inte minsta lus.
Huggorm
Samla nyckelpigor och sprid ut? I övrigt är det inte mycket man kan göra. Här är också mycket bladlus nu, det verkar vara ett sådant år
Fjortispower
Varje år är ett sådant år
jegi
Limring fungerar bra. Exakt varför vet jag inte men det förhindrar myrorna från att klättra upp i trädet. Om de skyddar bladlössen eller bär upp dem i trädet vet jag ej.
Kutas
Det går att köpa medel i välsorterade trädgårdsbutiker, men de är så svaga att man måste spruta flera gånger.

Det finns också medel med parafinolja, men vet inte om de funkar på lössen.
EvaKlemming
Fick ett litet Allmän gulröd bigarrå förra året. Det är nu helt svart av löss. Förmodligen gräver jag upp trädet rätt snart. Det känns inte så fräscht. Synd.
Eva i Västerås
Varför är just körsbär så utsatta för löss?
Smakar dom extra bra? Speciellt sötkörsbär kan vara så lusiga att det regnar "sockerlag" från dom.
Även om träden verkar klara sig, så är det rätt äckligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon