ingmet

Hittade en liten frösådd planta för 4-5 år sedan på grusgången. De ljusgröna blanka bladen såg annorlunda ut så den fick överleva ogräsrensningen. Planterade den i utkanten av rabatten och har nu vuxit upp till en meterhög buske. I år blommar den för första gången med små limegröna enkla blommor.
Buskens stam är också ljust grön. Vedartade stamdelar har en ngt mörkare grön färg med längsgående ådringar.
Hoppas ni kan se bilden.

[attachment=81360:image.jpg]

Gröna mormor
Doftar blommorna något? Är den vintergrön?
ingmet
Den lövar av på hösten. Doft.. nej.. inget som jag känt. Den har klarat av kalla vintrar - både med och utan snö.
Blomman sitter på en stängel som är ca 3-4 cm lång. Blommorna växer i nivåer på stammen..
Bilden är lite missvisande gällande färg.. i verkligheten är den mer ljust lime-grön - den ser vitare ut på bilden.
Huggorm
Det är benved, en buske som är vildväxande i delar av landet men antingen är det en förvildad trädgårdsvariant med den färgen på löven
ingmet
Aha..Benved..bra ledtråd..visste inte var jag skulle börja leta bland bilder på nätet. Den är vacker så den får fortsätta leva .. Tack tack!
ingmet
...och nu har jag googlat vidare och fått mer info om den..och bilderna matchar till 100%.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/celastra/euony/euoneur.html

Bild från Wikipedia:
[attachment=81364:image.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon