Full version: Liten Rosenbladstekel
Kajsa
Jo, det är mycket löss och många rosor ur alla grupper har inrullade blad, visst man plockar men omöjligt få bort allt. Lössen har jag sprutat vatten på men det får man göra om. Man får ta det med ro så här är det varje sommar. Rugosa rosorna som jag gillar klarar sig alltid bäst.


Liten rosenbladstekel, blad som en cigarr.


Min första ros som blommar, Mary Queen of Scots, pimpinellros
vanjalarsa
CITAT (Kajsa @ 01-06-2014, 09:52) *
Jo, det är mycket löss och många rosor ur alla grupper har inrullade blad, visst man plockar men omöjligt få bort allt. Lössen har jag sprutat vatten på men det får man göra om. Man får ta det med ro så här är det varje sommar. Rugosa rosorna som jag gillar klarar sig alltid bäst.


Liten rosenbladstekel, blad som en cigarr.


Min första ros som blommar, Mary Queen of Scots, pimpinellros


Tack!
Vad fint du skriver. Låter så trösterikt i denna tid av diverse ohyra.
tack och hälsningar vanjalarsa rolleyes.gif
Ålgryte
Tack Kajsa för dina trösterika ord - jag trodde att mina rosor var bortom allt hopp -fear-.gif

Är det rosenbladstekel som gömmer sig inuti de hoprullade bladen? Bladen på mina rosor och på päronträdet har skador, ser ut som "konduktörsklipp" och jag trodde det var öronvivel som varit framme.

Äter rosenbladstekeln även andra sorters blad?

Rosbladstekel?

Kajsa
Päronträdets skador på bladen är säkert något annat, fråga på avd. Träd. Rosenbladsstekel är troligen bundet till rosorna men ingen expert på dom, i juli är larven fullvuxen och spinner in sig, kokongerna övervintrar i jorden vid rosen och så börjar allt om nästa vår. Har läst att man kan kratta runt rosen sen höst och att man då skulle kunna förstöra en del men vet ej om det fungerar ?

I mitt album " Sjuka rosor " har jag bilder på Rosenskottsstekel och Slemmig rosenbladsstekel, dom är lika vanliga dom tycker jag. Med rosor får man ta lite sjukdomar, ta det värsta och blunda för resten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon