Madeleine1
Hej!

Jag skulle behöva förslag på buskar som fungerar i ett extremt torrt och soligt läge.
Tänkte att de ska få fylla ut bland perenner, så blomning etc spelar inte så stor roll.
Höjd max 1 meter.

Tack å bock! blomma.gif
Huggorm
Ölandstok?
h.norrstrom
Är den vitblommiga token lika tålig och härdig som den gula? Dom är vackrare och lite ovanligare tycker jag.
Madeleine1
Har funderat lite på tok, men tar gärna emot fler förslag! smile.gif
gunsta
Sandkörsbär - OBS krypande.
Madeleine1
Roligt att du föreslog sandkörsbär. Redan inplanerade! smile.gif
Är ute efter något som blir lite högre.
IKS
Aronia melanocarpa 'GLORIE' - svag blomning men friskt blank mörkt bladverk och fantastisk höstfärg

Havtorn 'Hikul' - hanklon som inte ger bär, men mycket kompakt och dekorativ. Skjuter rotskott men inte alls lika mycket som havtorn brukar göra. Nästan tornfri.

Lonicera caerulea var. kamshatica 'Anja' - låg tuvbildande sort av blåbärstry som dessutom ger smaskiga bär.

Euonymus alatus 'Compactus' - tät och kompakt form av vingbenved, brukar sällan bli högre än 1 m men i sällsynta fall uppåt 1,5.



Alexander-VG-zon3
Är det skyddat läge ? såfall hade jag satt Frilandshibiskus - Hibiscus syriacus
hs04290
Ginst finns i flera färger.
Lavendel, salvia är ju småbuskar.
Hej!
LKMM
Kan också rekommendera vingbenveden, den trivs som fisken i vattnet hos mig, växer i en solig slänt som är oerhört torr och mager. Den härliga illröda höstfärgen är ju inte heller fel. Enda problemet är väl att rådjuren gillar den lika mycket som jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon