DancingQueen

ask eller ej

Hej!

Är detta en Ask?

Den virtuella floran säger: Asken är vindpollinerad och blommar före lövsprickningen, men först när trädet blivit omkring 30 år.


.. vad menas med det? Att trädet blommar efter lövsprickningen om det är under 30 år? confused.gif

Eller så är det ingen Ask, men vad är det då?

Hälsningar
DancingQueen
gunsta
Hej och välkommen till Odlas forum, i vilken zon bor du? - jag tycker att det ser ut som druvfläder.
Huggorm
Håller med gunsta, det är druvfläder

Du kan jämföra med busken i denna andra tråd: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=124222
DancingQueen
Tack för svar!

Ja, det är onekligen likt. Den här står i zon 4.
DancingQueen

druvfläder eller ej

..så här ser den ut från sidan.
h.norrstrom
Angående ask så slår den ut väldigt sent bland de sista inhemska träden, dom har antagligen inga blad hos dig än på någon vecka.
Däremot så kommer blommorna före bladen hos ask. Det dom menar med 30år är att dom inte blommar förens dom är 30 år gamla. Den siffran är jag skeptisk till då jag har haft 15åriga exemplar med blommor dock ej speciellt många.
Ask kan dessutom vara av han eller hon sort eller ha blandade blommor på samma träd vill jag minnas.
Robbanp
Jag instämmer i diagnosen druvfläder.
Asken är extremt lätt att känna igen innan bladen slår ut.
Mig veterligt är den ensam om at ha asksvarta knoppar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon