Full version: surkörsbär
wotan
hej hej.

min kära fruga har handlat ett litet körsbärsträd till mig.
Kan jag sätta det i jorden nu? Jag bor i Karlstad.

Huggorm
Har det löv? I sådana fall är det känsligt för nattfrosten som vi har nu. Är det bara knoppar borde det gå fint att plantera nu.
johan1983
CITAT (wotan @ 03-04-2014, 21:48) *
hej hej.

min kära fruga har handlat ett litet körsbärsträd till mig.
Kan jag sätta det i jorden nu? Jag bor i Karlstad.


Låt mig gissa, Lidl? :-)
wotan
CITAT (Huggorm @ 03-04-2014, 21:49) *
Har det löv? I sådana fall är det känsligt för nattfrosten som vi har nu. Är det bara knoppar borde det gå fint att plantera nu.


ja det har löv så det får väl stå i garaget så länge då. rolleyes.gif

CITAT (johan1983 @ 03-04-2014, 22:28) *
Låt mig gissa, Lidl? :-)


japp. hehe. hon jobbar där så hon knep 1 av 2 som kom till butiken.
johan1983
CITAT (wotan @ 04-04-2014, 22:30) *
ja det har löv så det får väl stå i garaget så länge då. rolleyes.gif
japp. hehe. hon jobbar där så hon knep 1 av 2 som kom till butiken.


Kassörskan på Lidl här i stan sa "dom gick åt fort". Jag börjar förstå varför :-)

Vad tror du om det lilla trädet så, har den en framtid eller dör det till vintern?
Jag har ju också ett. Men jag har ingen aning om kvalité eller sort :-)
h.norrstrom
Jag köpte både körsbär och persika förra året på Lidl. Sorten står under en påklistrad lapp på förpackningen dold.
Sötkörsbäret var ett Kordia vet jag. Den växte inte så mycket men har fin fina knoppar nu. Jag plantera dom direkt men tror det var slutet på april? Har inte sett några erbjudanden än här i Uppsala än så länge i år iaf.

Persikan ( Någon holländsk sort ) sköt skott nedifrån stammen. Men den sköt 2 skott på 2 m nästan! Nåväl, den ser inte ut att vara ympad på något till skillnad från körsbärsträdet så det kanske fortfarande är en persika. Dom verkar ha klarat vintern fint och båda har fina svullna knoppar nu.

Visst det är inga bra plantor men har man taskig ekonomi så har man...
johan1983
Det spelar ju ingen roll vart man köper det. Vad man planterar i sin trädgård är ens egen ensak. Jag är inte den som propsar på att man måste köpa på svenska patriotiska plantskolor. Det viktiga är att det blir bra
h.norrstrom
Många är ju kinkiga att man enbart ska köpa stora fina plantor från bra lokala plantskolor... Jag tycker trots allt Lidls grejor är prisvärda, allt jag köpt hitills i växtväg har överleft en vinter i alla fall, Krusbär, sötkörsbär och persika ).

Såg nu att det inte alls är samma sorts träd som förr om åren de säljer. Var ner till den lokala Lidl handeln idag och där stod ett par äppelträd med 10 cm ny utväxt... Kan det verkligen vara bra att sätta ner dom i jorden så här tidigt? Här i Uppland dröjer det ju någon vecka innan träden slår ut.
IKS
CITAT (h.norrstrom @ 07-04-2014, 22:17) *
Många är ju kinkiga att man enbart ska köpa stora fina plantor från bra lokala plantskolor... Jag tycker trots allt Lidls grejor är prisvärda, allt jag köpt hitills i växtväg har överleft en vinter i alla fall, Krusbär, sötkörsbär och persika ).

Såg nu att det inte alls är samma sorts träd som förr om åren de säljer. Var ner till den lokala Lidl handeln idag och där stod ett par äppelträd med 10 cm ny utväxt... Kan det verkligen vara bra att sätta ner dom i jorden så här tidigt? Här i Uppland dröjer det ju någon vecka innan träden slår ut.


Nej, det är inte bra att plantera ut nu om träden redan börjat växa för säsongen. Blir det en vårfrost nu fryser nytillväxten tillbaka och det kostar ganska mycket energi för plantan att bryta igen. Och det är väl inget fel med plantor från Lidl, de flesta garden centers och även svenska plantskolor med egen odling importerar mycket själva mycket växter från Tyskland, Holland, Danmark som de sedan säljer vidare till butikerna. Kinkigast är väl kanske äppelträd då utländska plantskolor oftast använder andra grundstammar, men i milda växtzoner brukar det inte göra någon större skillnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon