Skruttis
Det rullar ett antal falska polisbilar i landet och just nu är det ett fall (vad jag vet) som är uppmärksammat och polisanmält.
Själv tycker jag det är för j-ligt Lika illa som jag tycker om personer som skulle knata omkring i fejkade uniformer så ogillar jag falskmålade bilar. thumbdown.gif
Söker jag av någon anledning upp en målad bil så vill jag vara säker på att det är verkliga poliser.

Vad tycker ni andra om det här fenomenet som f f verkar vara lagligt? Roligt eller förkastligt? confused.gif



tomas99
CITAT (Skruttis @ 04-03-2014, 09:55) *
Det rullar ett antal falska polisbilar i landet och just nu är det ett fall (vad jag vet) som är uppmärksammat och polisanmält.
Själv tycker jag det är för j-ligt Lika illa som jag tycker om personer som skulle knata omkring i fejkade uniformer så ogillar jag falskmålade bilar. thumbdown.gif
Söker jag av någon anledning upp en målad bil så vill jag vara säker på att det är verkliga poliser.

Vad tycker ni andra om det här fenomenet som f f verkar vara lagligt? Roligt eller förkastligt? confused.gif



För det första! så är det ingen falsk Polisbil, för det är ju ingen som påstår eller ger sken av att vara Polis. Undrar hur du ställer dej till simklubben Polis skall dom inte heller få simma under det namnet?l
Gossen Ruda
Det finns en lagparagraf som heter Föregivande av allmän ställning som kan användas. Det beror lite på hur man uppträder.
Skruttis
Gossen Ruda: Vad jag hört så är det den paragrafen polisen nu försöker använda för att få stopp på det hela. Men av någon anledning så har de inte fått den att gälla i tidigare fall, när det gäller just bilarna i fråga.
gunsta
I det här landet får man gå baklänges om man vill - men jag undrar varför man åker omkring i en kopia av en polisbil? Är det en sorts protestyttring eller bara en 'kul grej' s a s. Jag tycker det verkar vara lite omoget.
Gossen Ruda
CITAT (Skruttis @ 04-03-2014, 12:07) *
Gossen Ruda: Vad jag hört så är det den paragrafen polisen nu försöker använda för att få stopp på det hela. Men av någon anledning så har de inte fått den att gälla i tidigare fall, när det gäller just bilarna i fråga.

Svenska lagar är otroligt mjäkiga i vissa fall, i andra fall för nitiska.
Skruttis
CITAT (gunsta @ 04-03-2014, 12:07) *
I det här landet får man gå baklänges om man vill - men jag undrar varför man åker omkring i en kopia av en polisbil? Är det en sorts protestyttring eller bara en 'kul grej' s a s. Jag tycker det verkar vara lite omoget.


Inte så lite omoget heller, om du frågar mig. no.gif
Jag känner ingen av de här människorna personligen utan har bara hört vad en kille talat om för media. Enligt det så tyckte han det var roligt att få så mycket uppmärksamhet. Sedan kan det ju förstås ligga mycker mer bakom det hela, fast han inte vill medge det i media.
Tycker det är lite sorgligt faktiskt att personerna inte kan "snygga till" en vanlig bil istället och på så sätt få uppmärksamheten de vill ha.

CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2014, 12:26) *
Svenska lagar är otroligt mjäkiga i vissa fall, i andra fall för nitiska.


Håller helt till fullo med dig!
gunsta
En polisbil ska vara en polisbil s a s - man ska kunna lita på att det är poliser i bilen. Jag har ju varit med om att stoppa en polisbil p g a ett olyckstillbud, och i den bilen satt det två mycket hjälpsamma poliser som snabbt kunde bistå oss och skjutsa oss till sjukhus. Tänk om jag försökt att stoppa en 'fejkad polisbil' som antagligen inte stannat - vad skulle jag ha gjort - och hur skulle min tilltro till polisväsendet ha varit. Nej - låt poliser, enbart poliser köra/använda polisbil.
theseraphim
Borde vara lika förbjudet som att klä ut dig till och "leka" polis dvs inte maskeradvarianten utan de kräk som fixat falska polislegg för att lura gamla osv. En veteranbil dock är ju en annan sak.
kerstinbern
CITAT (Skruttis @ 04-03-2014, 10:55) *
Det rullar ett antal falska polisbilar i landet och just nu är det ett fall (vad jag vet) som är uppmärksammat och polisanmält.
Själv tycker jag det är för j-ligt Lika illa som jag tycker om personer som skulle knata omkring i fejkade uniformer så ogillar jag falskmålade bilar. thumbdown.gif
Söker jag av någon anledning upp en målad bil så vill jag vara säker på att det är verkliga poliser.

Vad tycker ni andra om det här fenomenet som f f verkar vara lagligt? Roligt eller förkastligt? confused.gif



Men om det är uppmärksammat och polisanmält så kan du ju börja med att skaffa fram någon form av referens, annars framstår det som något som du har hittat på?
tomas99
CITAT (kerstinbern @ 04-03-2014, 19:05) *
Men om det är uppmärksammat och polisanmält så kan du ju börja med att skaffa fram någon form av referens, annars framstår det som något som du har hittat på?


Håller helt med. Det är skillnad på falska Polisbilar och bilar som är snarlik en Polisbil utan Polismän som framför fordonet.
Gossen Ruda
Istället för att gnälla och ifrågasätta kanske ni kunde använda Google? Googla på "falsk polisbil" och den som söker finner, exempelvis detta: http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.17...bil-beslagtagen
Huggorm
Vem är äkta, vem är falsk?
Tapio
Halaj!

Den som har läst svenska motortidningar vet att det här har diskuterats både en, två och femtielva gånger. Av någon konstig anledning är ”motorintresserad ungdom” fascinerad av detta, att göra om en bil så att den ser ut som en polisbil.
Kontentan har iaf varit att ser din bil ut som en polisbil så åker du fast, stenhårt. Däremot är det tillåtet att ”härma” polisbilar, om det är uppenbart att det inte är en riktig polisbil.

//T
tomas99
CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2014, 20:21) *
Istället för att gnälla och ifrågasätta kanske ni kunde använda Google? Googla på "falsk polisbil" och den som söker finner, exempelvis detta: http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.17...bil-beslagtagen


I länken så står det ju att det inte är straffbart med fordornet, utan att man inte får utge sig att vara Polis. Har inget med bilen att göra,utan den är beslagtagen för att misstanken finns att dom har uppträtt som Polis.
Tapio
CITAT (tomas99 @ 04-03-2014, 20:55) *
I länken så står det ju att det inte är straffbart med fordornet, utan att man inte får utge sig att vara Polis. Har inget med bilen att göra,utan den är beslagtagen för att misstanken finns att dom har uppträtt som Polis.


Halaj!

Ja, det var en snurrig artikel. Enligt min mening har man ju utgett sig för att vara polis bara genom att köra omkring i en bil som ser ut som en polisbil.
Och om bilen inte hade med saken att göra, varför har man då beslagtagit den??
För att gärningsmännen inte skall kunna undanröja bevismaterial genom att ta bort polisattributen? Ähh, kom igen. Polisen har ju redan sett den.

//T
Huggorm
CITAT (Tapio @ 04-03-2014, 21:29) *
Halaj!

Ja, det var en snurrig artikel. Enligt min mening har man ju utgett sig för att vara polis bara genom att köra omkring i en bil som ser ut som en polisbil.

Det är då utfallet beror på hur bra advokat man har råd med.
theseraphim
Det var väl det som var luckan som polisen vill stänga.
Skruttis
CITAT (kerstinbern @ 04-03-2014, 19:05) *
Men om det är uppmärksammat och polisanmält så kan du ju börja med att skaffa fram någon form av referens, annars framstår det som något som du har hittat på?


Hoppsan, här var det taggigt värre!
Visste inte att det fanns referenstvång på forumet numera. laugh.gif
Ja ja, här kommer lite att läsa om i a f samt att Gossen Ruda var snäll att länka. Filmklippet behöver du ha ljud på för att höra....

OBS! Länkarna gäller inte bara den senaste händelsen. Om det nu skulle vara oklart.


Filmklipp

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16477764.ab

http://www.sn.se/nyheter/sormland/1.1793625

De uppträder inte som poliser, eller? Råder delade meningar om det tydligen.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.806276...olisbil-i-backa

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/744643...ppas-sju-ganger
Skruttis
CITAT (Tapio @ 04-03-2014, 20:52) *
Halaj!

Den som har läst svenska motortidningar vet att det här har diskuterats både en, två och femtielva gånger. Av någon konstig anledning är ”motorintresserad ungdom” fascinerad av detta, att göra om en bil så att den ser ut som en polisbil.
Kontentan har iaf varit att ser din bil ut som en polisbil så åker du fast, stenhårt. Däremot är det tillåtet att ”härma” polisbilar, om det är uppenbart att det inte är en riktig polisbil.

//T


Om jag inte missförstått så är det tydliggen inte självklart att de åker fast för att bilen ser ut som en polisbil.
Då gäller det bilar som har lite nyare utseende än den på din bild. Samt att de stavat rätt.... giggle.gif

CITAT (Huggorm @ 04-03-2014, 20:41) *
Vem är äkta, vem är falsk?


I det här fallet tycker i a f inte jag att det är så svårt att bena ut.

Äkta polisbil = inköpt av polisen samt körs av legitimerade poliser

Falsk polisbil = hemmasnickrad som körs av privatpersoner
tomas99
CITAT (Skruttis @ 05-03-2014, 07:14) *
Om jag inte missförstått så är det tydliggen inte självklart att de åker fast för att bilen ser ut som en polisbil.
Då gäller det bilar som har lite nyare utseende än den på din bild. Samt att de stavat rätt.... giggle.gif
I det här fallet tycker i a f inte jag att det är så svårt att bena ut.

Äkta polisbil = inköpt av polisen samt körs av legitimerade poliser

Falsk polisbil = hemmasnickrad som körs av privatpersoner



Nej det är skillnad på falsk och inte riktig. om du spelar monopol så har du inte riktiga pengar, men du spelar ju inte med falska pengar för det.
*Stintan*
Varför märka ord?
Skruttis
Antagligen grälsjuk. tongue.gif
Natur liv
Den enda privatägda polisbil jag känner till står ofta parkerad vid en bensinmack. Jag ser den aldrig rulla runt. Först trodde jag att de verkar ha problem med stölder ofta på den macken, men när jag förstod att mackägaren är samma som bilägaren, så tänkte jag att det var smart. Mindre vetande stöldbenägna kanske undviker att stjäla från just den macken.

Jag kanske skulle vara mindre öppen för individuella idéer om de hade stoppat mig och utgett sig för att vara poliser. Men så har aldrig skett.
pejori
Så här svarar polisen:

"Det är fullt lagligt att utrusta en vanlig personbil som en polisbil, med vissa undantag.

Du får enligt lagen lov att ha en bil som är exempelvis målad blå och vit med texten "polis" på, men du får inte använda dig av polisens logotype.

Du får ha monterat ett fullt fungerande blåljussystem, men du får inte ha larmanordning. Enligt lagen innebär larmanordning att man har både fungerande blåljus och siren. Om du bara har det ena, alltså bara blåljus eller bara siren, klassas det inte som larmanordning och är därför lagligt att ha monterat och fungerande - men du får inte köra med det påslaget på allmän väg.

Du får inte ha stoppljus monterade på fordonet. Enligt lagen är det endast polisfordon och tullfordon som får ha stoppljus monterat.

Att köra runt i en polismålad bil är inte föregivande av allmän ställning, eftersom det inte är myndighetsutövande att köra runt i en polisbil. Om du däremot stoppar en personbil och påstår dig vara polis, etc, klassas det som föregivande av allmän ställning. "

Att bilen i E-tuna blev beslagtagen var att dom använde ljuset på allmän väg, samt att dom Hade polisens logotype.





Tapio
CITAT (Skruttis @ 05-03-2014, 07:02) *
Hoppsan, här var det taggigt värre!
Visste inte att det fanns referenstvång på forumet numera. laugh.gif

Halaj!

Jo, men kerstinbern har helt rätt. Du kommer här med ett påstående, utan något att backa upp det med öht. Så om kerstinbern ska kunna svara dig måste h*n först lägga en halvtimme för att verifiera ditt påstående. Och för att kunna bilda sig en uppfattning om saken.
För om ett påstående inte är sant är det ju meningslöst att lägga krut på att diskutera den.

Nu visar det sig att påståendet är typ något som din brors jobbarkompis moster har dragit fram ur arslet. Ett sådant påstående är inte vatten värt utan något som backar upp det.

//T
Skruttis
CITAT (Tapio @ 05-03-2014, 12:20) *
Halaj!

Jo, men kerstinbern har helt rätt. Du kommer här med ett påstående, utan något att backa upp det med öht. Så om kerstinbern ska kunna svara dig måste h*n först lägga en halvtimme för att verifiera ditt påstående. Och för att kunna bilda sig en uppfattning om saken.
För om ett påstående inte är sant är det ju meningslöst att lägga krut på att diskutera den.

Nu visar det sig att påståendet är typ något som din brors jobbarkompis moster har dragit fram ur arslet. Ett sådant påstående är inte vatten värt utan något som backar upp det.

//T


Mera taggtråd!

Hen behöver inte alls lägga någon tid på att svara. Det är helt frivilligt. Har man inte hört om det förut så kanske man inte är intresserad heller.
Men nu måste du visa referens på att det skulle tagit just en halvtimme för att ta reda på vad jag pratade om.

Sedan är du ju själv helt ute och svamlar om något släktskaps illaluktande påstående. Var har du referensen till det?
Du kan ju börja med att tala om vem min bror är. Lycka till, det lär du behöva.

Inte något som backar upp påståendet? Tror du inte att Anders Cartér, gruppchef polisen söderort, vet vad han pratar om, eller?

Skärp dig!
Tapio
CITAT (Skruttis @ 05-03-2014, 12:53) *
Inte något som backar upp påståendet?


Halaj!

Ehh, missförstår du mig med flit?

Det var du som inte backade upp ditt påstående i ditt första inlägg!

//T
Skruttis
CITAT (Tapio @ 05-03-2014, 13:06) *
Halaj!

Ehh, missförstår du mig med flit?

Det var du som inte backade upp ditt påstående i ditt första inlägg!

//T


Nähä då, det behövs inte. Det här verkar spåra ur ändå. crazy.gif
Det var din syftning där på slutet som villade bort mig.

Hur går det med dina referenser förresten?
Tapio
Halaj!

Kan väl säga att jag allmänt är rätt lack på folk som gör påståenden om både det ena och det andra utan att ha några som helst belägg för dem.

Vargfrågan är ett typexempel. Påståenden haglar fram och tillbaka De är samtliga framdragna ur arslet. Det värsta är att motståndarsidan tar inte ens reda på om påståendena är sanna eller inte. Istället drar de själva fram nya påståenden ur sina arslen. Och så håller det på, sida upp och sida ner.

Men vem din bror är är inte relevant nånstans.

//T
malcolm
Falska polisbilar kan ha en bra effekt också, de flest lättar på gasen när de ser en polisbil och på så sätt kan även falska polisbilar ha en lugnande effekt på trafiken.
Skruttis
CITAT (Tapio @ 05-03-2014, 14:58) *
Halaj!

Kan väl säga att jag allmänt är rätt lack på folk som gör påståenden om både det ena och det andra utan att ha några som helst belägg för dem.

Vargfrågan är ett typexempel. Påståenden haglar fram och tillbaka De är samtliga framdragna ur arslet. Det värsta är att motståndarsidan tar inte ens reda på om påståendena är sanna eller inte. Istället drar de själva fram nya påståenden ur sina arslen. Och så håller det på, sida upp och sida ner.

Men vem din bror är är inte relevant nånstans.

//T


Om du nu är så less på folk som gör påståenden utan belägg så ska du väl inte själv göra likadant. Jag kompletterade med länkar när det protesterades.

Du ställde två påstående ang mitt inlägg 12:53 och har inga som helst referenser med. Inte ens när jag efterfrågar dem så svarar du vad du fått det ifrån.

Det var du som blandade in en bror i det hela, inte jag. Eftersom jag tolkar det som om du anser att mitt påstående var helt löst utan grund - eller vad i hela friden du menade med ditt rumpsnack - så tycker jag det i allra högsta grad är relevant både vem min bror, hans jobbarkompis samt dennes moster är. Annars kan vi ju inte veta vem källan är från början, eller hur?
För tydligen tror du att länkarna jag postade tidigare bara är fejk, eller?

Vargdiskussionen bryr jag mig inte det minsta om.

Natur liv
CITAT (malcolm @ 05-03-2014, 15:05) *
Falska polisbilar kan ha en bra effekt också, de flest lättar på gasen när de ser en polisbil och på så sätt kan även falska polisbilar ha en lugnande effekt på trafiken.


Jo, precis som vi lättar på gasen vid fartkameror så gör vi säkert det även då vi tror oss se en polisbil. Det är inte helt fel att sänka tempot i trafiken ibland.

Jag kom på att jag själv ser flera "falska" polisbilar varje dag (inte bara den vid macken). Det är de bilar som barnen leker med. Men de uppfyller lagen, även om barnen låtsas vara poliser så saknas larmutrustning.
theseraphim
CITAT (tomas99 @ 05-03-2014, 08:21) *
Nej det är skillnad på falsk och inte riktig. om du spelar monopol så har du inte riktiga pengar, men du spelar ju inte med falska pengar för det.


Exakt! Om man tex lackerar om en gammal 740 i polisstil bara för att latja...okej så länge de inte börjar blinka blåljus bakom bilar eller typ låtsas göra fartkontroll.

Dock att tex göra en exakt kopia av en modern V70 som är 100% lik en aktuell modell är lite mer gråzon då folk inte kan på något sätt urskilja om det är en riktig polisbil.

Dock så är det nig lika bra att stänga till kryphålet nu när det basunerats ut i riksmedia innan någon får för sig att göra en riktig kopia.

Dock så tycker jag att om du har en gammal Amazon lackad som polisbil orginal så är det bara retro:)
pejori
Att "måla kärran" är väl helt ok tycker jag.

Tycker dom att dom blir häftiga av det, så låt gå för det.

Precis som fler säger, har det en hastighetssänkande effekt på trafiken.

Så länge dom inte "leker poliser" är det väl inte hela världen..




Sedan kan det bli problem om någon hysterisk tant (läs jag) attackerar dom i tron att det är en "riktig lagväktare". rolleyes.gif


theseraphim
Läste någonstans att för några år sedan så skulle det spelas in någon deckarfilm i ett mindre samhälle. Till detta ingick ett antal civila bilar som skulle agera polisbilar dvs lackade och utrustade som polisbilar dock inte en bilmodell polisen använder. Uppenbarligen så minskade buskörning osv markant de veckorna de var där eftersom "polisen" börjat punktmarkera staden:)
Skruttis
Härmed vill jag tacka de personer som kommit med sina åsikter eller tillfört något annat vettigt till den här tråden. thanks.gif
Då personers vara eller icke-vara på forumet inte är något jag tänker diskutera och att det känns som om det här spårar ur, så lämnar i a f jag ämnet/tråden därhän.

Hej och godnatt!
Myosotis
-fear-.gif Helt otrolig hur ni hackar på Skruttis i den här tråden thumbdown.gif Var är nu moderatorerna? När man sakligt kritiserar moderering blir det snabba reaktioner men inte när någon blir orättvist påhoppad. Jag trodde vi skulle försöka vara trevliga här?

[attachment=80428:Polis.jpg]

Den här bilen tycker jag är gullig, den kör omkring här i trakten. (Det är en kompis som har tagit bilden) Men att privatbilar liknar moderna polisbilar är hemskt. Man bör inte kunna förväxla dem.
hattstugan

Har städat en del i tråden!
/Moderator
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 06-03-2014, 10:17) *
[attachment=80428:Polis.jpg]

Den här bilen tycker jag är gullig, den kör omkring här i trakten. (Det är en kompis som har tagit bilden) Men att privatbilar liknar moderna polisbilar är hemskt. Man bör inte kunna förväxla dem.

Det skulle faktiskt kunna vara en äkta gammal polisamazon det där, det såg ju ut ungefär sådär på den tiden
Gossen Ruda
Jo, innan polisen blev statlig 1965 men även efter.
Zixten
Tänkte komma med min åsikt...
"retrobilar" som är lätt att räkna ut att det inte är polisen som är ute och åker = OK

Bilen som nu är beslagtagen som verkligen ser ut som en aktiv polisbil, även om den insatte kan säga att det är en för gamal modell för att vara en riktig polisbil = ej OK

Om det nu visar sig vara fullt lagligt att köra runt med en polisbilskopia anser jag att detta SKALL stoppas i lagen!!!
pejori
Att dom får målas som en polisbil är väl ok, men kan personligen tycka att dom inte ska få utrustas med blåljus över huvud taget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon