Skruttis
Jag försöker ta bort 13 års smuts från tygklädda bilstolar samt baksäte. Bilen har till stor del stått i ett centralgarage och fått mycket smuts därifrån och har aldrig blivit rengjord förut.
Har Zip textilschampo från Herdins (skumtvätt) och jobbar med men även om det blir bättre så är det fruktansvärt mycket och slitit (tycker jag) jobb. no.gif
Jag har inte tillgång till ångtvätt eller sådana "specialprylar".

Kan någon rekommendera en annan lättare metod än just skumtvätt och massor av gnuggande?
Vore väldigt tacksam!!!
Biggan_
Nä, det är nog handkraft som gäller! sad.gif Kanske det skulle gå med en mattvättarmaskin som jag tror att det går att hyra. Annars finns det ju firmor som tvättar bilstolar men det kostar nog en del.
Gossen Ruda
Min teknik när jag tvättar fastsatt tyg är att först blöter jag igenom det ordentligt med tvättmedelslösning. Det får verka ett tag och sen suger jag bort det med hjälp av dammsugaren kopplad till en grovsug. Schlllllurrrrp. Ibland får jag upprepa behandlingen och oftast blir det en omgång med rent vatten sist.
kerstin z5-6
Hyresbutiken har små ångtvättar och de är helt ok hyra på dem för en halv dag. Lätt o enkelt
Skruttis
Tack för era svar! thanks.gif

Jag har visserligen en kraftigare dammsugare som klarar vattenhantering men vet inte om jag törs blöta ner stolarna så väldigt när jag inte vet hur det ser ut under "ytan". Antar att det ligger någon elslinga ganska ytligt då det är stolsvärme. Undrar vad den skulle tycka om vatten. Lite för feg för att prova.

Ska kika på alternativen att hyra matttvättmaskin/ångtvätt.

Lite för snål för att låta en firma göra det hela.

Återigen, tack för svar och tips!
Anki på Öland
Hehe.... hade det varit jag hade jag satt på nya fräscha överdrag..... rolleyes.gif
Skruttis
Inte så tokigt tänkt Anki på Öland. thanks.gif

Problemet är att det är en sunkig lukt i bilen som blir bättre ju mer jag skrubbar av.
Därför vill jag inte bara "stänga in" smutsen.
Men helt klart hade det varit betydligt enklare. happy.gif
Huggorm
CITAT (Skruttis @ 03-03-2014, 09:42) *
Inte så tokigt tänkt Anki på Öland. thanks.gif

Problemet är att det är en sunkig lukt i bilen som blir bättre ju mer jag skrubbar av.
Därför vill jag inte bara "stänga in" smutsen.
Men helt klart hade det varit betydligt enklare. happy.gif

Köp en wunderbaum med raggardoft coolgleam.gif
Skruttis
CITAT (Huggorm @ 03-03-2014, 17:43) *
Köp en wunderbaum med raggardoft coolgleam.gif


Får nog bli ett helt knippe granar i i så fall. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon