Gossen Ruda
En av mina sängkuddar har varit lite knölig ett tag. Tror det var efter en tvätt. Lite knölar går väl an men inte här mycket. Nu hade jag beslutet mig för att klippa upp den och se om det gick att fixa. Efter att ha spridit ut innanmätet på sängen och studerat detta var det bara att plocka ihop det och förpassa allt till förbränningssäcken. biggrin.gif Begriper inte hur innanmätet har så totalt kunnat kollapsa.

Myosotis
Den var nog inte tvättbar?
Gossen Ruda
Jodå, och jag har följt anvisningarna. Det finns nog en gräns för hur många tvättar.
Eva i Skåne
giggle.gif Jag tror jag kan känna hur den kudden var att ligga på giggle.gif
Tror vi haft likadana...
Carl

Köp en fjäder kudde!
Huggorm
Kuddar är förbrukningsvara, det har de väll alltid varit men det känns som om det är värre nu för tiden. Alla bli sådana där efter ett tag. Vem vet, man kanske slipper det om man väljer mera påkostade grejer men tyvärr är ju sådana grejer dyrare rolleyes.gif
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 20-01-2014, 18:45) *
Kuddar är förbrukningsvara, det har de väll alltid varit men det känns som om det är värre nu för tiden. Alla bli sådana där efter ett tag. Vem vet, man kanske slipper det om man väljer mera påkostade grejer men tyvärr är ju sådana grejer dyrare rolleyes.gif

Tja kommer ihåg hur Hästens sängar var på tapeten för ca åtta år sedan då de blev helt deformerade varpå Hästens i Plus ansåg att kunderna skulle behöva massera en 40000:- säng var och varannan dag annars gällde ingen garanti...sen så tror jag de fixade det ändå efter någon vecka:)
*Stintan*
Med tanke på hur mycket tid av sitt liv som man tillbringar i sängen så borde man kosta på sig sängkläder av god kvalitté.
Inte bara kuddar är förbrukningsvara.
Carl

Mina fjäderkuddar 3st. Är minst 20år. Dom fungerar utmärkt. Tvättas en gång per på sommaren!
Monarda
Jag har inga särskilda behov av hur en kudde ska vara så jag nöjer mig med billiga varianter och slänger dom när dom blir ofräscha.
Maken har dock en dyr specialkudde så den får han nog ha ett tag till.
pejori
CITAT (Monarda @ 21-01-2014, 10:43) *
Jag har inga särskilda behov av hur en kudde ska vara så jag nöjer mig med billiga varianter och slänger dom när dom blir ofräscha.
Maken har dock en dyr specialkudde så den får han nog ha ett tag till.

Samma här.
Köper hyfsat billiga kuddar (100-150 kr) som kastas halvårsvis.
Ofräscha kuddar med "spottfläckar" är riktigt äckligt. sick.gif
fvd
Kuddarna som säljs innehåller alldeles för lite fyllning (även om de passar mig perfekt som har ett diskbråck i nacken) och när de tvättas klumpar den ihop sig. Lösningen är att köpa en dyrare kudde. Det viktigaste är att tvätta alla sängkläder i min sextio grader för att ta död på alla kvalster annars kommer kudden till slut att bestå av kvalsterbajs. Det förklarade min hudläkare för mig för många år sedan n eftersom jag är allergisk mot damm och kvalster. När jag blev farmor påminde jag mina barn om hur viktig det är för bebisarna att har rätt sängkläder som tvättas rätt.

Gossen det vore intressant om du som är insektsexpert kunde berätta lite mer om de här odjuren
Myosotis
CITAT (fvd @ 21-01-2014, 11:40) *
kvalster... du som är insektsexpert...

Fast kvalster är ju inga insekter.
Gossen Ruda
Kvalster är inga insekter. rolleyes.gif Jag vet inte så mycket om dem.

Jag har nu kasserat ytterligare en kudde med samma sjukdom. En annan är i tvättmaskinen. Jag tvättar helst kuddar och liknande på vintern när luftfuktigheten är låg, bara 40% nu.
Anki på Öland
Var på Jysk och köpte storpack värmeljus och fick då med en kudde gratis. En typ ergonomisk tempurkudde fast i jysks märke. Har provat sådana förut men dom har varit för tjocka så jag har fått ont i nacken av dom men denna var helt fantastisk. Betydligt tunnare så den passade mig perfekt. Tyvärr gillade mina hundar den också så en dag när jag varit borta såg den ut som gossens foto när jag kom hem så jag fick åka till Jysk och köpa en ny - kostade bara 100:- så det var överkomligt. Ligger nu på en hylla dagtid.... whistling.gif
Eva i Skåne
Jag har flera gånger köpt billiga kuddar i Ullared, 4st/100:-. Dom blir tunna och platta ganska omgående, men jag har dom ovanpå en nackkudde så det passar bra. Sen kan man kasta när dom gjort sitt


eller tvätta och knöla in flera i ett kuddfodral som mest är för prydnad (även prydnadskuddar blir ju platta snabbt)
fvd
Tack skall ni ha nu lärde jag mig något igen. Spindeldjur enl Wikipedia !http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/House_Dust_Mite.jpg
pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 21-01-2014, 14:08) *
Jag har flera gånger köpt billiga kuddar i Ullared, 4st/100:-. Dom blir tunna och platta ganska omgående, men jag har dom ovanpå en nackkudde så det passar bra. Sen kan man kasta när dom gjort sitt


eller tvätta och knöla in flera i ett kuddfodral som mest är för prydnad (även prydnadskuddar blir ju platta snabbt)


Lägga i dubbla kuddar i varet, fungerar här också. "Fyra blir två" Som blir helt perfekt bakom ryggen när man läser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon