Full version: Fördelar med vintern
Carl

Ser knappt några fördelar med vintern. Men några finns!

Knäckebrödet blir inte mjukt
Tvätten torkar fort
Inte lika mycket is i frysen
Man slipper stryka skjortan om man har tröja utanför

Sen tar det slut
Natur liv
Några fler fördelar finns allt:

Man slipper räfsa löv.
Det finns tid att tänka ut nya trädgårdsprojekt inför nästa säsong.
gunsta
Efter vinter kommer vår
Få fästingar (liten chans att få borrelia och TBE)
Enklare att frosta av frysen ... men det skrev väl Carl

Mer kommer jag inte på
hattstugan

Man slipper vattna växterna ute!
Eva i Skåne
Risken för myggbett och solsvedd hud är minimal
malcolm
Min trädgård är lika snygg som grannarnas i alla fall om det kommer mycket snö. biggrin.gif
Huggorm
Frågan är väll om det finns några fördelar med en vinter som den nuvarande med plusgrader, översvämningar och en lång rad av stormar
pejori
CITAT (Huggorm @ 27-12-2013, 19:14) *
Frågan är väll om det finns några fördelar med en vinter som den nuvarande med plusgrader, översvämningar och en lång rad av stormar


Japp. Man slipper skotta snö...
CillaM
CITAT (pejori @ 27-12-2013, 19:18) *
Japp. Man slipper skotta snö...

tummenupp.gif
Uggi
Jag kommer ut och får skotta snö, sedan smakar maten bra.
Monarda
Frågar man Måns så är det bara fördelar med vintern. Den katten fullkomligt älskar snö!
[attachment=79754:DSC_0931.jpg]
gnon49
Slipper ta fram gräsklipparen är väl den största fördelen. Men får vi någon vinter i år mån tro. Det är ju fortfarande höst enl. SMHI, åtminstone här på västkusten.
Myosotis
Man kan SOVA, slappna av, man får inte värmeslag, man kan gå ut!, man mår bra, det finns inga knott, fästingar, myggor, getingar... När det är snö eller rimfrost är det otroligt vackert, man kan åka pulka, skidor, skridskor, man kan elda (mysigt), dricka en massa gott te utan att bli för varm, ha på sig mysiga varma tröjor. Jag ser nästan bara fördelar.
pejori
SOMMAR.

Man kan sova utan att värken plågar en.
Värmen gör underverk för en värkande kropp.
Man vaknar av fågelkvitter.
Man slipper bylsa på sig massa kläder och sitter ute hela dagarna med en svalkande glas the.
Kvällarna är ljumma och man njuter av dofterna från växter i sin trädgård/balkong, samt en nyklippt gräsmatta.

Man sover med vidöppna fönster och njuter med en grill och en fotogenlampa ute på altanen, kvällstid.
Ett stilla sommarregn slår det mesta.


"Snart på en plats nära dig" tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 29-12-2013, 20:34) *
SOMMAR.

Man kan sova utan att värken plågar en.
Värmen gör underverk för en värkande kropp.
Man vaknar av fågelkvitter.
Man slipper bylsa på sig massa kläder och sitter ute hela dagarna med en svalkande glas the.
Kvällarna är ljumma och man njuter av dofterna från växter i sin trädgård/balkong, samt en nyklippt gräsmatta.

Man sover med vidöppna fönster och njuter med en grill och en fotogenlampa ute på altanen, kvällstid.
Ett stilla sommarregn slår det mesta.


"Snart på en plats nära dig" tummenupp.gif


tummenupp.gif Vinter knappt några fördelar men sommar flesta.
kerstin z5-6
CITAT (pejori @ 29-12-2013, 20:34) *
SOMMAR.

Man kan sova utan att värken plågar en.
Värmen gör underverk för en värkande kropp.
Man vaknar av fågelkvitter.
Man slipper bylsa på sig massa kläder och sitter ute hela dagarna med en svalkande glas the.
Kvällarna är ljumma och man njuter av dofterna från växter i sin trädgård/balkong, samt en nyklippt gräsmatta.

Man sover med vidöppna fönster och njuter med en grill och en fotogenlampa ute på altanen, kvällstid.
Ett stilla sommarregn slår det mesta.
"Snart på en plats nära dig" tummenupp.gif

Jag hoppas det!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag ser ingen fördel med vintern.

Berith
Enda fördelen med vintern är väl att våren kommer därefter. Om inte vintern fanns, när skulle då våren komma? unsure.gif
Huggorm
CITAT (Berith @ 03-01-2014, 07:52) *
Enda fördelen med vintern är väl att våren kommer därefter. Om inte vintern fanns, när skulle då våren komma? unsure.gif

Det kunde vara som i sydeuropa att hösten diskret övergick i vår utan någon tre månader lång period av kyla och mörker emellan.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 03-01-2014, 09:04) *
Det kunde vara som i sydeuropa att hösten diskret övergick i vår utan någon tre månader lång period av kyla och mörker emellan.


Ja så vill jag också ha det......
pejori
CITAT (Huggorm @ 03-01-2014, 09:04) *
Det kunde vara som i sydeuropa att hösten diskret övergick i vår utan någon tre månader lång period av kyla och mörker emellan.


Så blir bra. tummenupp.gif

En regnperiod som övergår i värme och sol. yes.gif

Som denna vinter varit.
Huggorm
CITAT (pejori @ 03-01-2014, 11:47) *
Så blir bra. tummenupp.gif

En regnperiod som övergår i värme och sol. yes.gif

Som denna vinter varit.

Fast det behöver inte vara så långt. Oktober-april med sånt väder kommer kännas lite enahanda
pejori
CITAT (Huggorm @ 03-01-2014, 12:03) *
Fast det behöver inte vara så långt. Oktober-april med sånt väder kommer kännas lite enahanda


En lite svalare höst. sept-nov.

Regn dec- feb.

Vår och sommar resten. innocent.gif


kerstin z5-6
huvva nu är jag less på regn och plusgrader
Huggorm
December gav en 2,5 gånger högre nederbörd än normalt här på västkusten och då är det väldigt regnigt här redan i vanliga fall. Och det bara fortsätter regna, SMHI spår ingen lättnad på den fronten. Det är så blött så det har börjat bli jordskred överallt, landskapet håller på att lösa upp sig helt. Jag tror faktiskt jag hade föredraget riktig vinter. Å andra sidan är det ingen tjäle och kommer inte bli någon vårflod om det skall fortsätta så här så det finns fördelar.
Biggan_
Man slipper rensa ogräs! tummenupp.gif
VitaFingrar
Man kan använda balkongen som kylskåp när man har fest!

Det är lättare att komma undan med orakade ben!

Det spelar ingen roll om man har en dålig hårdag, man ska ju ändå ha mössa över skiten!

Det är aldrig så gott med varm oboy som en riktigt ruggig vinterkväll!
pejori
CITAT (VitaFingrar @ 10-01-2014, 00:04) *
Man kan använda balkongen som kylskåp när man har fest!

Det är lättare att komma undan med orakade ben!

Det spelar ingen roll om man har en dålig hårdag, man ska ju ändå ha mössa över skiten!

Det är aldrig så gott med varm oboy som en riktigt ruggig vinterkväll!


Kollar in mina håriga ben och taskiga utväxt och nickar instämmande... tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (VitaFingrar @ 10-01-2014, 00:04) *
Det är lättare att komma undan med orakade ben!

Ja, man kan ha sådana här strumpbyxor! smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon